فونیکسریمکسبهتام

پیش‌بینی از بازار جهانی خودرو در سال ۲۰۱۵ میلادی

شتاب تقاضای جهانی خودرو با ۳ محرک اقتصادی

عصر خودرو : تقاضای جهانی بازار خودرو در سال ۲۰۱۵م متاثر از ۳ مولفه کاهش قیمت سوخت، مواد اولیه مانند فولاد و آلومینیوم و همچنین کم شدن عمق رکود اقتصادی امریکا و اروپا افزایش خواهد یافت،چراکه با کاهش قیمت انرژی هزینه مصرف‌کننده کاهش یافته و با تغییر در قیمت مواد اولیه حاشیه سود خودروسازان بهبود می‌یابد.

شتاب تقاضای جهانی خودرو با ۳ محرک اقتصادی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، صنعت خودروسازی در یک دوره زمانی برای تمام نقاط دنیا سودآوری بالایی داشته اما به‌طور قطع هم‌اکنون تقاضا برای خودرو شتاب اولیه خود را از دست داده و براساس ویژگی‌های اقتصاد منطقه‌ای، هزینه مصرف سوخت، کاهش هزینه تولید، ارائه خدمات پس از فروش و... سمت و سوی دیگری می‌گیرد.


    تحریک تقاضا با سوخت ارزان
    بازار خودروی جهان در شرایطی وارد سال جدید میلادی شد که افت قیمت انرژی، معادلات جدید را در بازار تولید خودرو رقم زده است، گرچه این موضوع در ابتدا بیشتر بازار امریکا را در نتیجه تقویت دلار بازار اروپا را به دلیل تحریم‌های روسیه تحت تاثیر قرار داد و قدرت خرید خودروی مصرف‌کنندگان بالا رفت اما در نهایت بازارهای خودرو دیگر قاره‌ها نیز تاثیر پذیرفت.
    این موضوع در کنار بهبود شرایط اقتصادی برخی کشورها و کم رنگ شدن سایه بحران اقتصادی امریکا و اروپا بار دیگر پیش‌بینی‌های بازار خودروی جهان را مثبت کرده است. به عبارت دیگر کشورهای اروپایی که واردکننده سوخت و صادرکننده خودرو هستند، از رشد بالایی در این بخش برخوردار خواهند شد، زیرا از یک سو بازار روسیه با تقاضای بالا برای قطعات خودرو، تولید را در شرکت‌های خودرویی قاره سبز تحریک می‌کند. از سوی دیگر قیمت پایین سوخت تقاضای داخلی اروپا برای خرید خودرو را بیشتر می‌کند. همچنین کاهش قیمت برخی مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم و مس از دیگر مولفه‌های تحریک تقاضا برای خودروسازان است. به گزارش سایت« فریپ» مطالعات یک مشاور مستقل در امریکای شمالی به نام« الکس پارتنر» که در ماه گذشته منتشر شده، نشان داد هزینه مواد اولیه به ازای تولید هر خودرو با افت 24درصدی یا 476 دلاری همراه شده است، به طوری که از ارزش 1976 دلار به 1500 دلار رسیده است. بنابراین با توجه به رکود عمیق و کاهش قیمت این مواد اولیه حاشیه سود خودروسازان افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود آنها قیمت تمام‌شده محصولات خود را افزایش ندهند که به‌طور قطع تقاضای بیشتری را برای محصولات جدید به همراه خواهد داشت.به گزارش « بلومبرگ» این رونق در شرایطی به چشم می‌خورد که شرکت هوندا و تویوتا پیش‌بینی کاهش فروش تا مرز 3 درصد در بازار امریکا داشتند اما آمار منتشر شده از سوی این شرکت‌ها نه تنها کاهشی نداشته بلکه رشد اندکی نیز تجربه کرده‌اند. همچنین در پیش‌بینی خودروسازانی مانند جنرال‌موتورز و کرایسلر که انتظار اندکی رشد مثبت وجود داشت، این سیر صعودی چند برابر شده و نشان‌دهنده اثرگذاری متغیرهایی همچون قیمت سوخت، رونق اقتصادی و... است. تغییر قیمت هر یک از سوخت‌ها از جمله بنزین، گاز و گازوئیل در فروش خودروهای مصرف‌کننده آن نوع سوخت اثر بیشتری دارد. برای نمونه با افت قیمت گاز، تقاضا برای خودروهای بزرگتر رونق بیشتری می‌گیرد، زیرا یکی از محدودیت‌های این نوع خودرو گران بودن مصرف سوخت آنهاست.


    پایداری در افت قیمت نهاده‌های خودرو
    بحران اقتصادی جهان گرچه رو به کاهش است اما در تمام نقاط شرایط یکسانی ندارد، به‌طوری که روند خروج از رکود در امریکا سرعت بیشتری نسبت به اروپا و سایر کشورها دارد. رونق اقتصادی به دلیل بهبود کسب‌وکار و اشتغال در جامعه درآمدها را افزایش می‌دهد و غیرمستقیم در قدرت خرید و تحریک تقاضای خودرو موثر است. یک استاد اقتصاد با نگاهی به روند اقتصادی امریکا و اروپا در سال 2015م نسبت به سال‌های گذشته اظهار کرد: روند خروج از رکود اقتصاد در دنیا بسیار کند بود که در سال 2015م نسبت به سال‌های گذشته شرایط بهتر شده، به ویژه در منطقه ارزی دلار و حتی نسبت به منطقه یورو تقویت این ارزش شرایط بهینه ایجاد کرده است. به همین دلیل می‌توان گفت قدرت خرید امریکایی‌ها به دلیل تقویت دلار نسبت به اروپایی‌ها بیشتر شده، اما از سوی دیگر اروپا در کنار بازار روسیه قرار دارد که ارزش روبل در مقابل یورو کاهش یافته و تحریم‌ها، درآمد ناشی از صادرات قطعات خودرو به اروپا افزایش داده است. جواد صلاحی با تایید این موضوع که قیمت نهاده‌های تولید خودرو افت کرده است، افزود: در بازارهای جهانی قیمت فولاد و آلومینیوم با کاهشی همراه بوده که پیش‌بینی می‌شود حداقل تا 3سال آینده افزایش چشمگیری در قیمت این محصولات به وجود نیاید، از این‌رو سودآوری خودروسازان افزایش خواهد یافت. در واقع رکود سال‌های گذشته؛ تقاضا برای همه محصولات را کاهش داده بود؛ در شرایطی که استراتژی تمام بنگاه‌های اقتصادی همیشه افزایش درآمد نبوده بلکه در شرایط رکودی حفظ بازار اهمیت بالایی پیدا می‌کند. البته باید به این مسئله نیز توجه کرد خودروسازانی که در زمان رکود هزینه تمام‌شده را با ارتقای بهره‌وری افزایش داده‌اند، امروز از وضعیت بهتری برخوردار خواهند بود. او با اشاره به اینکه بازار خودروی ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا کمی متفاوت‌تر است، ادامه داد: شرایط تحریمی سیر رشد اقتصادی ایران را نزولی و عمق بحران اقتصادی را در بنگاه‌های تولیدی بیشتر کرد، به گونه‌ای که خودروسازان ایران در دوران تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه شدند که تاثیر آن کاهش سهم قابل ملاحظه‌ای از تولید بود و پشت سر گذاشتن آن دوران رونق را به تولید و تقاضا بر می‌گرداند، زیرا بهبود فضای کلان اقتصادی، درآمد و خرید محصولاتی که جزو سبد کالاهای اساسی خانوار نیست را افزایش می‌دهد. از این رو پیش‌بینی می‌شود، وضعیت خودروسازی در ایران نیز با روندی آهسته مثبت شود. حال در کنار این مولفه‌های اقتصادی حرکت خودروسازان به سمت ارائه محصولاتی با استانداردهای بالاتر با طراحی‌های متنوع‌تر، به جلب رضایت مشتریان کمک می‌کند. به‌همین دلیل پیش‌بینی افزایش تقاضای خودرو در سال 2015م نسبت به سال‌های گذشته موضوعی دور از ذهن نیست. البته باید دید، روند کاهش قیمت فلزات تامین‌کننده قطعات خودرو و انرژی تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و آیا استراتژی خودروسازان همچنان افزایش سهم بازار با ارائه محصولات با کیفیت و ارزان خواهد بود یا درآمد بیشتر روند عرضه و تقاضای بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو