فونیکسریمکسبهتام

پلتفرم ملی، نیازمند ایجاد زنجیره تامین

عصر خودرو : پروژه کلان پلتفرم ملی خودرو برای نخستین‌بار در کشور طراحی و اجرایی می‌شود و رهبری طراحی این پروژه بزرگ را دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت بر عهده دارد.

پلتفرم ملی، نیازمند ایجاد زنجیره تامین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، از این‌رو به منظور اجرایی شدن این طرح از تمامی ظرفیت‌های داخلی و خارجی استفاده شده و قرار است تا سال 1395 کار طراحی پلتفرم ملی به اتمام برسد که به اعتقاد متولیان این پروژه بعد ازگذشت یک سال از طراحی این پلتفرم یعنی در سال 1396، اجرایی خواهد شد. کار طراحی پلتفرم متناسب با فرهنگ جغرافیایی کشور و با درنظر گرفتن استانداردهای جهانی انجام می‌شود و بنا بر گفته محمدحسن شجاعی‌فر، رهبر تیم طراحی این پروژه، قیمت این پلتفرم حدود 12هزار دلار درنظر گرفته شده است.


    همکاری سایپا در طراحی پلتفرم ملی
    در همین حال رییس دانشکده مهندسی خودرو با بیان اینکه به منظور طراحی پلتفرم ملی با شرکت خودروسازی سایپا تفاهمنامه‌ای امضا شده است، در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: پلتفرم ملی تا پایان سال 1395 طراحی شده و در سال 1396 اجرایی می‌شود. شجاعی‌فرد در پاسخ به این سوال که «سرمایه‌گذاری‌های پروژه طراحی پلتفرم ملی چگونه تامین می‌شود»، عنوان کرد: سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای این طرح باید انجام شود و قرار است از بخش‌هایی تامین شود. وی تاکید کرد: بزرگترین مشکل برای طراحی این پلتفرم ملی، مشکل تامین نقدینگی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید همکاری بیشتری را برای اجرای این طرح با ما انجام دهد.شجاعی‌فرد تصریح کرد: طراحی این پلتفرم با درنظر گرفتن معیارهایی انجام شده، ازجمله اینکه قابلیت صادر کردن به کشورهای مختلف را داشته باشد، استانداردهای جهانی در طراحی آن رعایت شود، قیمت آن حدود 12 هزار دلار باشد و با فرهنگ جغرافیایی ایران همخوانی داشته باشد.


    اجرایی شدن این پروژه زمان‌بر است
    در همین حال مسئول تیم طراحی سازه و بدنه پلتفرم خودرو ملی در گفت‌وگو با صمت ضمن بیان اینکه این طرح در شورای علوم تحقیقات و فناوری به عنوان یک طرح کلان مصوب شده است، اظهار کرد: قرار بر این است که طراحی این پلتفرم تا مهرماه 1395 به اتمام برسد و تمام تلاش ما این است که نمونه‌سازی اولیه این طرح تا سال آینده انجام شود. در واقع پروژه در دست اجرا، شامل طراحی و نمونه‌سازی پلتفرم ملی می‌شود که بعد از طراحی این پلتفرم باید آزمایش‌های لازم روی این طرح انجام شود. بنابراین اجرایی شدن این پروژه زمان‌بر است و یک‌سال بعد از طراحی آن یعنی درسال 1396 اجرایی می‌شود.ابوالفضل خلخالی با نگاهی به سرمایه‌گذاری‌هایی که در طراحی پلتفرم ملی باید انجام شود افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها شامل 3 بُعد است. نخستین سرمایه‌گذاری در زمینه طراحی پلتفرم است. دومین بُعد آن به انجام سرمایه‌گذاری در محل کارخانه خودروساز اختصاص دارد و سومین بخش نیز شامل سرمایه‌گذاری در زنجیره تامین است. درواقع یک پلتفرم در فاز طراحی، حدود 10میلیارد تومان هزینه دارد. حدود 100 میلیارد تومان از این سرمایه‌گذاری‌ها که خودروساز باید انجام دهد، در زمینه قالب‌های بدنه، خطوط رنگ و خطوط تولید و... انجام می‌شود و قسمت عمده آن در بخش‌های تامین‌کننده قطعات همچون تامین‌کننده فرمان، ترمز و تامین‌کننده سیستم تعلیق انجام می‌شود. بنابراین باید برای هر کدام از این بخش‌ها قرارداد بست و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری کرد.مسئول تیم طراحی سازه و بدنه پلتفرم خودرو ملی معتقد است؛ سرمایه‌گذاری در زمینه طراحی پلتفرم جدید متغیر است. به طوری که می‌توان گفت حتی تا سقف 1000میلیارد تومان می‌شود برای طراحی پلتفرم سرمایه‌گذاری کرد اما این رقم تنها مختص به مرحله طراحی نیست، بلکه این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر در بخش ساخت پلتفرم و زنجیره تامین انجام می‌شود. به طوری که 10میلیارد تومان برای فاز طراحی این پلتفرم در کامپیوتر درنظر گرفته می‌شود، در مرحله بعد با احتساب هزینه‌های خط تولید، رنگ و قالب بدنه، این رقم به 100میلیارد تومان رسیده و در مرحله پایانی هم که هزینه زنجیره تامین و قطعه‌ساز نیز به آن اضافه می‌شود مجموع این هزینه به 1000 میلیارد تومان می‌رسد. خلخالی تاکید کرد: 15 ویژگی برای طرح کلان پلتفرم ملی درنظر گرفته شده که از این ویژگی‌ها، 3ویژگی به عنوان عامل کلیدی مدنظر قرار می‌گیرد که شامل فضای راحتی سرنشین، عملکرد و قیمت است. این پلتفرم متناسب با سلیقه، بودجه ایرانی، ابعاد و استانداردهای ایرانی طراحی می‌شود. حال برای اجرایی شدن این طرح با شرکت سایپا تفاهمنامه‌ای امضا شده که بر اساس آن، شرکت سایپا مصرف‌کننده نهایی است، ولی این شرکت باید هم در ابتدای کار پروژه و هم در هنگام انجام پروژه حضور داشته باشد.


    خودروساز بدون پلتفرم ساخت خود نمی‌تواند رقابت کند
    خلخالی اظهار کرد: یک خودروساز بدون داشتن پلتفرم ویژه و خاص خودش نمی‌تواند در بازار رقابتی فعالیت کند. با نگاهی به فعالیت شرکت‌های بزرگ به اهمیت این موضوع پی خواهیم برد. چراکه خودروسازی هیوندا در سال 2015م بیش از 16 یا 17 محصول متفاوت تولید کرد. این درحالی است که برخی خودروسازان بعد از چند سال با تغییر «فیس‌لیفت» (تغییر چهره) از خودرو قبلی یک خودرو جدید تولید می‌کنند و این نشان می‌دهد که نمی‌توانند اقدام به تولید تعداد زیادی خودرو متنوع و در عین حال کیفی کنند. حال با طراحی یک پلتفرم به سرعت می‌توان محصولات متنوع را روی آن پیاده کرد.با این وجود اصلی‌ترین مشکل در مسیر طراحی پلتفرم ملی، توانمند نبودن زنجیره‌های تامین است. چراکه یک طراح خودرو به هیچ وجه ترمز، کمک‌فنر یا فرمان را طراحی نمی‌کند، بلکه از قابلیت‌های مجموعه‌های تامین‌کننده استفاده کرده و این قسمت‌ها را انتخاب می‌کند. مسئول تیم طراحی سازه و بدنه پلتفرم خودرو ملی با تاکید بر اینکه اگر کشوری بخواهد در صنعت خودرو پیشرفت کند، باید از زنجیره تامین قدرتمندی نیز برخوردار باشد، بیان کرد: خودروساز مونتاژکننده است و طراح اقدام به طراحی یک بخش می‌کند، ولی تمامی جزییات را طراحی نمی‌کند بلکه وظیفه طراحی جزییات با تامین‌کننده قطعات است. بنابراین برای اینکه خودروساز قوی در کشور داشته باشیم باید ابتدا زنجیره تامین قوی و نیرومندی داشته باشیم. حال خودروسازی که پلتفرم ندارد، مجبور می‌شود خودرو سایر کشورها را مونتاژ کند. بنابراین خودروساز برای اینکه از حالت مونتاژ خارج شود، باید یک پلتفرم وابسته به زنجیر تامین داخلی طراحی کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو