فونیکسریمکسبهتام

معاون شهردار تهران:

۱۷۱ عنوان جریمه رانندگی بازدارندگی لازم را ندارد

عصر خودرو: تشکری هاشمی گفت: باید بین خودروسالاری و انسان‌محوری یکی را انتخاب کنیم. اجرای طرح "خط سفید" مقدمه اصلاح رفتارهای ترافیکی است. تلاش کردیم تا آرامش و ایمنی را در چهارراه‌‌ها به عابران پیاده باز گردانیم.

۱۷۱ عنوان جریمه رانندگی بازدارندگی لازم را ندارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از نسیم‌آنلاین، سید جعفر تشکری هاشمی افزود: البته مشکلات ترافیکی تهران، مسأله جدیدی نیست و آغاز آن به دهه 1340 بر می‌گردد و در این میان، رفتارهای ترافیکی بخشی از افراد به این مشکلات دامن زده و از این رو، امروز اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.
    وی وضعیت آشفته ترافیک تهران را محصول چند دهه لجام گسیختگی در این حوزه دانست و تأکید کرد: متأسفانه امروز مردم این کلان شهر تاوان سنگین آشفتگی‌های ترافیکی دهه‌های گذشته را پرداخت می‌کنند و شهروندان تهرانی به بهای به خطر افتادن سلامت و از دست دادن جان خود، هزینه‌های مادی و معنوی بسیار هنگفتی بابت این نابه‌سامانی تاریخی می‌پردازند.
    معاون شهردار تهران با اشاره به این که به این نتیجه رسیده‌ایم که مشکلات ترافیکی را مهندسان و متخصصان ترافیک به تنهایی نمی‌توانند حل کنند، بلکه به این منظور اساتید و متخصصان حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز باید کمک کنند تا بحران ترافیک برطرف شود، اظهار کرد: اغلب کشورها و شهرهای دنیا، مشکل ترافیک خود را در دهه‌های گذشته حل کرده‌‌اند و مردم و مسئولان نیز باید تمام توان، انرژی و منابع خود را صرف برطرف کردن این مشکل نمایند.
    مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در سال‌های اخیر، شهرداری تهران از یک سازمان خدماتی به سمت یک نهاد اجتماعی و فرهنگی حرکت کرده و در کسوت مجموعه‌ای که اساس فعالیت خود را بر مشارکت مردم بنا نهاده ظاهر شده، تصریح کرد: یکی از پروژه‌هایی که مبنای آن بر مشارکت شهروندان بنا گردیده، کمپین «آسمان آبی ـ زمین پاک» است که در آن دو موضوع آلودگی‌های زیست محیطی که سلامت نسل حاضر و نسل‌‌‌های آینده را به خطر انداخته و بی نظمی‌های ترافیکی که آرامش و ایمنی شهر و شهروندان را مورد تهدید قرار داده، مورد توجه قرار گرفته است.
    وی با تأکید بر این که سعی داریم تا با مشارکت اجتماعی شهروندان، مداخله مردم در موضوعات شهری را به حداکثر برسانیم، اضافه کرد: باید یک بار برای همیشه در خصوص نوع نگاهی که نسبت به موضوع ترافیک داریم، تعیین تکلیف کنیم و بین دو گزینه ادامه خودروسالاری به عنوان میراثی که مردم شهر خودرومحور تهران، سال‌هاست وارث آن هستند یا گزینه انسان‌محوری که هدف آن تبدیل تهران به کلانشهری مبتنی بر کرامت و منزلت انسانها به جای خودروهاست، یکی را انتخاب نماییم.
    الگوی خودروسالاری مدلی آمریکایی است
    معاون شهردار تهران با اشاره به این که الگوی خودروسالاری از مدل آمریکایی که در آن احداث بزرگراه‌های زیاد و خیابان‌های عریض که صرفاً برای تردد هر چه آسان‌تر و سریع‌تر خودروهای شخصی احداث می‌شوند و توسعه می‌یآبند، گرفته شده بود و بر این اساس، عابران پیاده مورد بی ‌اعتنایی و کم ‌توجهی قرار گرفته بودند، اظهار کرد: در این مدل، تمام مواهب شهر از روکش آسفالت گرفته تا چراغ‌ روشنایی، برای خودروها پیش‌بینی شده بود و پیاده‌ها و پیاده‌روها فدای سواره‌ها و سواره روها شده بودند.
    مهندس تشکری هاشمی با بیان این که ردیفهای تخلفات رانندگی به 171 عنوان می‌رسد و اگر قرار بود این عناوین و جرایمی که برای آنها در نظر گرفته شده بازدارنده باشند، امروز دیگر شاهد این همه تخلف در شهرها و جاده‌ها نبودیم، تصریح کرد: بدون تردید، اصلاح ناگهانی رفتارهای ترافیکی ممکن نیست و بر این اساس، ‌از نیمه دوم سال گذشته با مشارکت پلیس راهور، بهبود تدریجی رفتارهای ترافیکی را با محوریت «خط سفید» به عنوان نماد نظم و انضباط در دستور کار خود قرار دادیم.
    وی با تأکید بر این که در این پروژه بر دو موضوع عینی حرکت بین خطوط و حق تقدم عابران پیاده متمرکز شدیم، اضافه کرد: به موازات اجرای مجموعه‌ای از اقدامات آموزشی و برنامه‌های فرهنگی، ابزار و تکنولوژی روز دنیا را در قالب امکانات و تجهیزات هوشمند کنترل ترافیک در سطح شهر به کار گرفتیم و نقش فن‌آوری را در مدیریت ترافیک تا میتوانستیم پر رنگ کردیم.
    بازگشت آرامش و ایمنی به تقاطع‌های تهران
    معاون شهردار تهران با اشاره به این که پروژه «خط سفید»، مشارکت شهروندان را به همراه داشته و آثار اجرای این پروژه به تدریج در معابر شهری در حال دیده شدن است و مردم به عنوان یک اولویت متوجه آن را مورد توجه قرار داده‌اند، اظهار کرد: امروز در کف خیابان با مشارکت مدیریت شهری و پلیس راهور، نظم و انضباط حاکم شده و بدون تردید، راننده‌ای که به خود اجازه می‌دهد از چراغ قرمز عبور کند، فردی هنجارشکن است که کاری پر خطر انجام می‌دهد و با تدابیر و تمهیداتی که در قالب پروژه مذکور در تقاطع‌های تهران به کار گرفتیم، تلاش کردیم تا آرامش و ایمنی را در چهارراهها به عابران پیاده باز گردانیم.
    مهندس تشکری هاشمی با بیان این که محصول حرکت بین خطوط، ایجاد نظم و انضباط و برقراری ایمنی و آرامش در معابر شهری است، تصریح کرد: گروهی از رانندگان نباید به نوعی عمل کنند که سبک غلط رانندگی آن‌ها موجب تحقیر جامعه ما شده و فرهنگمان را زیر سوأل ببرد و به این منظور، باید قبح رفتارهای زشت رانندگی در جامعه آن قدر بالا برود تا افراد متخلف جرأت ارتکاب تخلف را نداشته باشند و در مقابل، میبایست احترام به قانون در ضمیر ناخودآگاه مردم، نهادینه و ماندگار شود.
    وی با تأکید بر این که در گذشته‌ای نه چندان دور، رانندگان از بستن کمربند ایمنی خجالت می‌‌کشیدند اما امروز رانندگانی که کمربند ایمنی نمی‌بندند از کار خود خجالت می‌کشند، اضافه کرد: متأسفانه در حال حاضر روزانه شاهد صحنه‌هایی در شهر هستیم که برخی از رانندگان بابت وقوع یک تصادف ساده یا برای تصاحب یک جای پارک، با قفل فرمان به جان هم می‌افتند که با کمک خود مردم و با احترام به «خط سفید» به عنوان مقدمه احترام به قانون تلاش داریم تا نظم و انضباط به تهران باز گردد.
    «خط سفید» مقدمه اصلاح رفتارهای ترافیکی است
    معاون شهردار تهران با اعلام این که جامعه ما باید به جامعه‌ای نظم‌پذیر که قانون در آن حرف اول و آخر را می‌زند، حداقل در حوزه ترافیک و رفتارهای ترافیکی تبدیل شود، گفت: امیدواریم اجرای پروژه «خط سفید»، مقدمه‌ای باشد برای اصلاح رفتارهای ترافیکی که خود می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از رفتارهای ناشایستی باشد که امروز در کوچه‌ها و خیابان‌ها شاهد آنها هستیم.
    مهندس تشکری هاشمی در پایان با تأکید بر این که دغدغه امروز مدیریت شهری، ایجاد انضباط در شهر با محوریت نظم‌بخشی  به جریان ترافیک شهر است، خاطرنشان کرد: به این منظور باید اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی، اراباب قلم و اصحاب رسانه و خود مردم به مدد و کمک شهرداری تهران و پلیس راهور بیایند و در این عرصه نقش‌آفرینی کنند.
    گفتنی است در این جلسه، هر یک از اعضای اتاق فکر اطلاع‌رسانی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به صورت جداگانه، ایده‌ها و دیدگاه‌های خود در زمینه مسائل و مشکلات ترافیکی را از ابعاد و زوایای گوناگون بیان کرده و راه ‌حل‌های اجرایی و راهکارهای عملیاتی خویش به منظور کاهش و کنترل معضلات و بهبود وضع موجود در حوزه ترافیک را مطرح کردند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط