فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل صنایع فلزی سازمان حمایت:

خودروسوار ایرانی بزک‌کرده‌ چینی را به مدل‌‌های ۳۰ سال پیش ترجیح می‌دهد

عصر خودرو : مدیرکل صنایع فلزی سازمان حمایت با بیان اینکه نباید خودروساز داخلی رنگ و لعاب واردات به خود بگیرد، گفت: تنوع خودروهای چینی در مدل و تیپ‌های مختلف بسیار بالا است اما خودروسازان داخلی هنوز در مدل‌های ۳۰ سال پیش مانده‌اند.

خودروسوار ایرانی بزک‌کرده‌ چینی را به مدل‌‌های ۳۰ سال پیش ترجیح می‌دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، شهرام میرآخرلو با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروهای چینی رقیبی برای محصولات داخلی شده‌اند، اظهار داشت: این روزها تنوع خودروهای چینی در مدل و تیپ‌های مختلف بسیار بالا است در حالی که تولید داخل هنوز نتوانسته در عرضه خودروهای به‌روز موفق عمل کند.

    وی با بیان اینکه امروز مردم با مراجعه به بازار با یک‌سری خودروهای رنگ و لعاب‌دار خارجی روبه‌رو می‌شوند، افزود: امروز مصرف کننده دلش نمی‌خواهد پژو 405 را که 30 سال پیش تولید شده بود دوباره به‌عنوان خودروی صفر خریداری کند بلکه توقع دارد کنار محصولات خارجی تنوع تولیدات داخلی هم در بازار وجود داشته باشد.

    مدیرکل صنایع فلزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اضافه کرد: چینی‌ها سلایق ما را درک کرده‌اند و مطابق با آن در حال تولید محصولات متنوع هستند؛ از آن طرف قیمت‌های متفاوت خودروهای چینی با استقبال مردم هم روبه‌رو شده است.

    میرآخرلو با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر نامرغوب بودن کالای چینی، گفت: براساس آیین‌نامه جدید ضوابط فروش و خدمات پس از فروش، خودروسازان چینی ملزم هستند تا یک‌سری از هزینه‌ها را پرداخت کنند، به‌نحوی که اگر آنها جنس و کالای نامرغوبی را به بازار عرضه کردند قطعاً باید به‌صورت تصاعدی هزینه‌های خدمات پس از فروش را افزایش دهند.

    وی در ادامه با بیان اینکه قیمت تمام‌شده خودرو در ایران بالا است، اظهار داشت: خودروهای وارداتی از ابزار تعرفه‌ای "CKD" استفاده می‌کنند که این اقدام قیمت تمام‌شده آنها را نسبت به تولیدات داخلی پایین‌تر می‌آورد.

    مدیرکل صنایع فلزی سازمان حمایت اضافه کرد: شرکت‌های خودروساز داخلی باید 2 تا 3 هزار قطعه را برای تولید یک خودرو تأمین کنند، حال اگر یک قطعه نباشد مسلماً خط تولید می‌خوابد و تعهدات میان خودروساز و قطعه‌ساز در زمان مقرر انجام نمی‌شود.

    میرآخرلو با اشاره به اینکه قیمت خودرو به قیمت تمام‌شده قطعات بستگی دارد، گفت: متأسفانه قطعه سازان ما عمق نداشته بلکه بیشتر سطح و وسعت دارند، به همین خاطر در افزایش تولید با مشکلاتی همراه هستیم. البته همین امر باعث می‌شود در رقابت هم دچار مشکل شویم که باید برای این مشکل راهکار مناسبی اتخاذ شود تا شرایط تولید از این سخت‌تر نشود.

    *نباید خودروسازان رنگ و  لعاب واردات به خود بگیرند

    وی با انتقاد از عملکرد شرکت‌های خودروساز که به‌نوعی وارد کننده شده‌اند، افزود: شرکت‌ها خودروهای مختلف را با توجیه نگاه مهندسی معکوس و یا بازاریابی به‌صورت "CBU" وارد کشور می‌کنند در حالی که ما نباید کاری کنیم تولید کنندگان داخلی رنگ و لعاب واردات به خود بگیرند بلکه باید از خودمان شروع کنیم اگر هدفمان تولید ملی است.

    میرآخرلو با تأکید بر "خودروساز ما نباید در سمند محدود شده و همان را با اعمال برخی تغییرات به نام سورن یا دنا راهی بازار کند" افزود: فرق میان خودروهای داخلی و چینی در همین موضوع است. تغییرات مدل را در خودروهای چینی نمی‌توان تشخیص داد اما از آن طرف خودروی تیبای ما فقط با برخی تغییرات به تیبا2 تبدیل می‌شود در حالی که تغییرات باید اساسی باشد.

    وی با اشاره به اینکه حل مشکلات ساختاری تولید خودرو در کشور ریشه‌ای و درازمدت است، گفت: همین موضوع باعث می‌شود تا با گسترش حضور خودروهای چینی در بازار داخلی احساس نگرانی و تهدید کنیم.

    *افزایش حضور خودروهای بزک‌کرده چینی در بازار

    مدیرکل صنایع فلزی سازمان حمایت با اعلام اینکه خودروسازان چینی به‌جای توجه به مباحث فنی بیشتر سراغ آپشن‌های خودرو رفته‌اند، تصریح کرد: آنها محصولات بزک‌کرده خود را به بازار ایران عرضه می‌کنند. البته آنها  نمی‌توانند کلاغ رنگ کنند و جای قناری بفروشند بلکه با هر سلیقه و قیمتی در بازار در حال فعالیت هستند.

    وی در مورد اصلاح قراردادهای خودروسازان با خریداران هم گفت: این امر در کمیسیون امور زیربنایی دولت در حال بررسی است و تاکنون سه جلسه برگزار شده که به نظر می‌رسد هفته آینده جلسه نهایی بررسی این موضوع در کمیسیون زیربنایی دولت برگزار و سپس با ارسال نتایج آن به کمیسیون تخصصی مراحل ابلاغ انجام شود.

    میرآخرلو با تأکید بر اینکه با ابلاغ این مصوبه بسیاری از مشکلات مصرف کنندگان در قراردادها و خدمات پس از فروش با خودروسازان برطرف خواهد شد، افزود: در چارچوب این آیین‌نامه قراردادهای خودروسازان در انواع فروش‌های فوری، اقساطی و یا لیزینگی ضابطه‌مند خواهند شد که این اتفاق به‌نفع مصرف کننده است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو