فونیکسریمکسبهتام

حضور پررنگ ده برند چینی در کارخانه های خودرو

نقشه چینی ها برای بازار خودرو ایران

عصر خودرو : در حالی که ورود هیات های تجاری اروپایی به ایران در هفته های اخیر به اوج خود رسیده و خبر از حضور بزرگان صنعت خودرو جهان به گوش می رسد، خودروسازان کشور در هفته گذشته استارت تولید دو خودرو چینی را زدند تا بدین صورت چینی ها برای خودروسازان رقیب، قدرت نمایی کنند.

نقشه چینی ها برای بازار خودرو ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، نمایشگاه خودرو مشهد که در غیاب نمایشگاه خودرو تهران به بزرگترین جشنواره خودرو کشور تبدیل شده، هفته گذشته شاهد رونمایی از دو خودرو چینی بود که تولید آن از سوی ایران خودرو و مدیران خودرو آغاز شده است.

    بر این اساس دو خودرو شاسی بلند هایما اس 7 در ایران خودرو خراسان و تیگو 5 در مدیران خودرو به تولید می رسند تا سند بازار خودروهای زیر 90 میلیونی شاسی بلندهای کشور به نام چینی ها زده شود.

    چینی ها طی سه سال گذشته و در غیاب خودروسازان اروپایی، کره و ژاپنی زیرساخت های مناسبی را برای تولید خودرو به وجود آورده و توانسته اند بخش هایی از بازر خودرو کشور را از آن خود کنند.

    در حال خودروسازان چینی مانند چری، ولیکس، لیفان، گریت وال، زوته، اف دبلیو ای، هایما، بایک، جک و برلیانس، ده خط تولید خودرو در ایران راه اندازی کرده اند و محصولات متنوعی را به تولید می رسانند. می توان گفت که همه کارخانه های بزرگ و کوچک خودرو کشور خط تولید خودرو چینی را در خود ایجاد کرده اند تا در کنار سایر شرکای تجاری خود، خودروسازی از شرق آسیا را نیز داشته باشند.

    به نظر می رسد که چینی ها برای بلند مدت چشم به بازار خودرو ایران دوخته اند و در دوران پساتحریم فعالیت ها خود را حتی گسترده تر خواهند کرد. آنگونه که منابع غیر رسمی خبر داده اند، دولت چین از خودروسازان خود خواسته به راحتی بازار خودرو ایران را از دست ندهند و حتی اگر مجبور به دامپینگ شوند در این بازار بمانند و با سایر برندها به رقابت بپردازند.

    چینی‌ها در دوران پساتحریم برای فعالیت در صنعت خودرو ایران مصمم تر از قبل به‌نظر می‌رسند. آمارها از رشد تولید آنها در خودروسازی کشور حکایت می‌کند. البته در بین چینی‌های حاضر در خودروسازی ایران، تنها یک شرکت (کرمان موتور) توانسته رشد تیراژ قابل‌توجهی داشته باشد و باقی آنها یا تیراژ قابل ذکری ندارند یا تولیدشان افزایش دندان‌گیری نداشته یا ثابت مانده یا حتی افت کرده‌اند.بنابر آماری که سایت انجمن خودروسازان از تولید خودرو طی چهار ماه امسال اعلام کرده، خودروسازان چینی توانسته‌اند تیراژ خود را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 35.2 درصد افزایش دهند.

    فستیوال چینی ها در صنعت خودرو کشور
    چینی‌ها چند سالی می‌شود که بخش خصوصی صنعت خودرو ایران را در دست گرفته‌اند و در شرکت هایی نظیر «جک»، «لیفان»، «چری»، «FAW»، «بایک»، «ZXAUTO» و «گریت‌وال» در حوزه محصولات سواری مشغول به فعالیت در ایران هستند و در مجموع توانسته‌اند طی چهار ماه امسال، 31هزار و 951 دستگاه انواع خودرو را به تولید برسانند.

    در حالت تفکیکی اما بیشترین تیراژ را در بین چینی‌های حاضر در ایران، کرمان موتوری‌ها به خود اختصاص داده‌اند و کمترین میزان تولید نیز نصیب دیار خودرو شده است. بر اساس آمار، کرمان موتور توانسته در چهار ماه امسال، 18 هزار و 87 دستگاه محصول شامل جک و لیفان را به تولید برساند و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 92.6 درصد رشد کند.

    پس از این خودروساز، مدیران خودرو که محصولات چری چین یا همان MVM را در ایران مونتاژ می‌کند، بیشترین تیراژ را به خود اختصاص داده و آمار می‌گوید، این شرکت توانسته با رشدی حدودا یک درصدی، 12 هزار و 119 دستگاه محصول را در بازه زمانی موردنظر تولید کرده است.

    اما «گروه بهمن» نیز که با دو شرکت چینی «FAW» و «ZXAUTO» همکاری می‌کند، در چهار ماه امسال یک هزار و 265 دستگاه محصول چینی را به تولید رسانده تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از 166 درصد رشد تیراژ داشته باشد.

    از راین خودرویی‌ها نیز که محصولات گریت‌وال چین را در ایران مونتاژ می‌کنند، خبر می‌رسد تیراژ آنها در مقایسه با چهار ماه سال گذشته، 73 درصد افت کرده است.دیگر خودروساز چینی حاضر در ایران اما «بایک» نام دارد، شرکتی که با دیارخودرو، یکی از شرکت‌های بخش خصوصی کشور همکاری می‌کند و در چهار ماه امسال تنها هشت دستگاه تولید داشته است. این شرکت محصولی به نام سابرینا را در ایران مونتاژ می‌کند و در چهار ماه نخست سال گذشته تنها دو دستگاه از خودرو را به تولید رسانده بود.

    حال و روز خودروسازان داخلی
    به گزارش اقتصادنیوز، افزایش نقش چینی ها در صنعت خودرو کشو در حالی صورت می گیرد که صنعت خودرو کشور در اوضاع خوبی به سر نمی برد و گرفتار رکود در بازار شده است. اگر تا دو سال پیش خودروسازان به دلیل تحریم‌ها با کمترین ظرفیت خود به تولید خودرو می‌پرداختند و رکود حاصل از سمت عرضه به وجود آمده بود، امروز با توجه به رفع تحریم‌ها و رشد تولید، کمبود تقضا سبب شده تا خودروسازان نتوانند با حداکثر ظرفیت خود به تولید محصول بپردازند.

    بر اساس آمارهای منتشر شده، طی چهار ماه گذشته تولید برخی خودروهای پر تیراژ نظیر پراید با کاهش مواجه شده است. این موضوع بیانگر آن است که طبقه متوسط به پایین جامعه که نیازمند وسیله نقلیه نیز هستند، قادر به خرید خودرویی ارزان در رنج قیمتی 20 میلیون تومان هم نیستند و نمی‌توانند از پس هزینه اولیه این خودرو قرن بیستمی بربیایند.

    رئیس مجلس در حالی نمایشگاه پانزدهم خودرو را در مشهد افتتاح کرد که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی کمپینی با نام «خودرو صفر کیلومتر نخریم» تشکیل شده است. این کمپین باور دارد که خودروسازان داخلی محصولاتشان را ازران به تولید می‌رسانند و گران می‌فروشند به همین خاطر از مردم خواسته تا زمانی که سطح قیمت‌ها به اوایل سال 90 برنگردد از خرید خودرو سرباز زنند.

    شاید به همین خاطر بود که لاریجانی شخصا به مشهد رفت تا این نمایشگاه را افتتاح کرده و با بازدید از غرفه خودروسازان مطرح کشور حمایت تلویحی خود را از صنعت خودرو اعلام کند.

    در چنین شرایطی این پرسش به وجود می آید که خودروسازان بزرگ و معتبر جهانی چه نقشی را در تولید خودرو در ایران ایفا خواهند کرد و آیا آنها قادرند با توجه به نفوذ چینی ها به خطوط تولید خودرو ایران، محصولاتی رقابتی را تولید و عرضه کنند؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو