فونیکسریمکسبهتام

با تایید بانک مرکزی به ایتالیایی‌ها خسارت می‌دهیم

همکاری با فیات بعید است

عصر خودرو : وزیر صنعت با تاکید بر اینکه بعید می‌داند شرکت فیات به ایران بیاید، پرداخت خسارات ادعاشده به شرکت‌های ایتالیایی را مشروط به تایید بانک مرکزی دانست و همچنین بر دولتی ماندن نمایشگاه بین‌المللی تهران تاکید کرد.

همکاری با فیات بعید است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه حضور در پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو 2015 میلان از برنامه‌های توسعه روابط با ایتالیا و نیز برنامه‌های آتی نمایشگاه بین‌المللی تهران سخن گفت.

    وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا ادعای برخی شرکت‌های ایتالیایی مبنی بر طلب از ایران به دلیل خسارت‌هایی در گذشته درست است یا خیر؟ با تاکید بر اینکه بررسی و تایید خساراتی که ایتالیایی‌ها مطرح کرده‌اند، بر عهده بانک مرکزی است، خاطرنشان کرد: خسارات ناشی از نبود ارتباطات بانکی در دوران تحریم است. در برخی از پرداخت‌ها، نه اینکه نخواسته باشیم، اما چون هیچ ارتباطی نبود و هیچ بانک خارجی از ایران پولی را نمی‌پذیرفت خساراتی به وجود آمد. بنابر این قرار است که بانک مرکزی بررسی کند و اگر حساب و کتابی باقی مانده به تدریج تسویه شود. از سوی دیگر شرکت مرسدس‌بنز قرار بود به ایران‌خودرو در زمینه کامیون و اتوبوس خسارت پرداخت کند که انجام شد و به‌جای پول به ما اجناس و قطعات دادند.

    نعمت‌زاده با بیان اینکه ایتالیا در چند زمینه دارای تجربه همکاری با ایران است و از مزیت نسبی برخوردار است، و در راس آن نفت و گاز قرار دارد، درباره احتمال حضور فیات در ایران به اقتصادنیوز گفت: در زمینه خودروسازی، همکاری با ایتالیا به نظر من بعید است.

    وی تاکید کرد: چون سهام خودروسازی فیات در اختیار کرایسلر آمریکاست، به همین دلیل شاید موانعی وجود داشته باشد. البته فیات و ایران‌خودرو در حال مذاکره هستند. اگر فیات بخواهد، ما حرفی نداریم؛ ولی اگر روابط به‌خاطر آمریکا روان نباشد، ما ترجیح می‌دهیم این روابط با کسی دیگر باشد. فیات یکی از گزینه‌هاست، اما کمی زود است که از آمدن خودروسازهای آمریکایی به‌واسطه کشورها و شرکت‌های چندملیتی حرف بزنیم.

    نعمت‌زاده درباره مالکیت نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز با تاکید بر اینکه مالکیت نمایشگاه بین‌المللی تهران وابسته به وزارت صنعت معدن و تجارت است، ادامه داد: در گذشته نمایشگاه بین‌المللی تهران به اشتباه وارد لیست واگذاری‌هاشده بود. ما درخواست دادیم که از لیست خارج شود و قانون آن در مجلس نیز به تصویب رسید. این تنها نمایشگاه بین‌المللی کشور است و نمی‌توان آن را به بخش خصوصی سپرد. به‌عنوان مثال نمی‌توان برگزاری نمایشگاه اکسپو را به‌طور انحصاری به یک سازمان خصوصی سپرد. کارهای اجرایی همچون پذیرایی در پاویون ایران برعهده بخش خصوصی است، اما برنامه‌ریزی، مدیریت و سرمایه‌گذاری آن برعهده دولت است.

    وی از برنامه‌های آتی در زمینه توسعه نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز سخن گفت: در تهران روی نوسازی نمایشگاه بین‌المللی کار می‌کنیم. شاید هم سایت جدیدی را به آن الحاق کنیم. دو سه جا مدنظر است؛ از جمله در حوالی فرودگاه امام خمینی و پرند در حال بررسی به منظور توسعه نمایشگاه بین‌المللی تهران هستیم.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت که در حاشیه مراسم روز جمهوری اسلامی ایران در اکسپو میلان در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت از امضا یک توافقنامه نمایشگاهی بین شرکت نمایشگاه‌های ایتالیا و نمایشگاه بین‌المللی تهران در این روز در جریان دیدار از پاویون ایتالیا خبر داد و افزود: در این دیدار روسای شرکت‌های ایتالیایی حضور داشتند که با آنها ملاقات و مذاکره کردیم؛ هرچند گفت‌وگوها در حد صحبت‌های اولیه بود و چیزی نهایی نشد.

    وی همچنین از حضور یک تیم بزرگ ایتالیایی در ماه اکتبر (مهرماه) در تهران خبر داد و اظهار کرد: این تیم با همتایان خود در ایران در زمینه صنایع کوچک و متوسط مذاکره می‌کنند. ما هم برنامه‌ریزی می‌کنیم تا با همکاری اتاق بازرگانی ملاقات‌ها انجام شود. ملاقات‌های اولیه در جهت آب‌کردن یخ‌های گذشته است.

    به گفته وی بعد از آلمان کشوری که بیشترین همکاری‌های صنعتی و تکنولوژیک را با ایران داشته، ایتالیا در رده دوم قرار دارد؛ این کشور توان خوبی در زمینه علمی و مهندسی دارد. اما باید با روش‌ها و سیاست‌هایی که ما مشخص و اعلام کردیم، همکاری‌های خود را انجام دهد که عمدتا بر مبنای سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری‌های مدیریتی، بازرگانی خارجی، صادرات و همکاری‌های تکنولوژیک است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو