فونیکسریمکسبهتام

یک‌طرفه شدن جاده چالوس خاطره می‌شود!

عصر خودرو : جاده چالوس یکی از مهم‌ترین محورهای مواصلاتی کشور و جزو جاده‌های بسیار زیبای طبیعی جهان است. این محور بخش زیادی از بار ترافیکی کشور را به دوش می‌کشد به طوری‌که طبق آمار در برخی تعطیلات آخرهفته بیش از ۳۰ هزار خودرو از آن عبور می‌کند.

یک‌طرفه شدن جاده چالوس خاطره می‌شود!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، بدون شک این حجم سنگین تردد مشکلاتی را برای ساکنان منطقه و مسافران عبوری ایجاد می‌کند، مشکلاتی که در زمان یک طرفه شدن این جاده دو چندان می‌شود.

     هرچند یک طرفه کردن جاده چالوس راه گریزی برای جلوگیری از قفل ترافیکی در روزهای پایانی هفته است ولی علاج واقعی این درد نیست و مسکنی موقتی محسوب می‌شود. یک طرفه شدن این محور در کنار مزایایش، معایب بسیاری دارد که از میان آنها می‌توان به محدودیت در تردد ساکنان این منطقه و دشواری در خدمات امدادرسانی در زمان وقوع حوادث اشاره کرد.

    برای حل این مشکلات، زمستان سال گذشته شاهد کلنگ‌زنی محور آتشگاه – نوجان چالوس از سوی مسئولین بودیم. محوری که قرار است تا کمتر از 10 روز دیگربه عنوان شریک جاده چالوس، بخشی از بارترافیکی این محور را به دوش بکشد.

    عملیات احداث جاده کمکی چالوس تا 10 روز دیگر به پایان می‌رسد

    افشین پیرنون، مدیرساخت و توسعه راه‌های استان البرز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: محور آتشگاه – نوجان – چالوس به طول 11 کیلومتربه موازات جاده چالوس دردست احداث است.

    وی ادامه داد: این محور کمکی از باغستان کرج آغاز و ازکیلومتر 17 جاده چالوس خارج می‌شود.

    پیرنون خاطرنشان کرد: عملیات عمرانی این محورکه از پاییزسال گذشته آغاز شده تا 10 روز دیگر به پایان می‌رسد و این مسیر به زیر بار ترافیک می‌رود.

    وی یادآورشد: دراین محور شاهد انجام حجم گسترده‌ای از عملیات عمرانی هستیم که درنهایت منجر به کاهش ترافیک محورکرج – چالوس به خصوص درتعطیلات آخر هفته می‌شود.

    یک طرفه شدن جاده چالوس جریان عادی زندگی ساکنان منطقه را مختل می‌کند

    وی ادامه داد: در زمانی که محور کرج – چالوس یک طرفه می‌شود، جریان عادی زندگی برای ساکنان روستاهای حوالی این محور مختل می‌شود.

    وی افزود: ‌در زمان یک طرفه شده محور کرج – چالوس ساکنان این منطقه برای رفت وآمد، کار و سایر امورات زندگی با مشکل مواجه می‌شوند.

    این مسئول گفت: یک طرفه شدن این محوردرتعطیلات آخر هفته حتی انجام ماموریت‌های امدادی برای نیروهای هلال احمر و اورژانس را با مشکل مواجه می‌کند.

    وی اظهار کرد: بهره برداری از این پروژه می‌تواند حدود 17 کیلومتر ازمسیر جاده چالوس را از بن بست یک طرفه شدن نجات دهد.

    پنج کیلومتر از جاده کمکی کرج – چالوس احداثی است

    وی خاطرنشان کرد: با افتتاح این محور، دیگر نیاز نیست ساکنان شمال و شمال غرب کرج ازکلاک و میدان امیر کبیر وارد جاده چالوس شوند.

    وی افزود: کل محور کمکی جاده چالوس 11 کیلومتر است که پنج کیلومترآن کاملا احداثی بوده و شش کیلومتر نیز بهسازی شده است.

    90 درصد محور آتشگاه – نوجان – چالوس تکمیل شده است

    معاون راه‌سازی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز گفت: تکمیل محور آتشگاه – نوجان – چالوس در مجموع هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تا کنون یک میلیارد و 400 میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

    وی اضافه کرد: تا کنون 90 درصد این پروژه تکمیل شده و امیدواریم با اختصاص اعتبار باقی مانده به زودی شاهد افتتاح این مسیر باشیم.

    پیرنون گفت: بدون شک با بهره برداری از این پروژه شاهد کاهش مصرف سوخت و هدررفت زمان کسانی خواهیم بود که قصد عبور از محور کرج – چالوس را دارند.

    محورآتشگاه – نوجان – چالوس از مسیرهای آفتاب‌گیر عبور کرده است

    وی درپاسخ به این سوال که آیا امکان تردد خودروها از این محوردر فصل زمستان وجود دارد، گفت: با توجه به این که این مسیر کمکی در منطقه کوهستانی استان واقع شده، درصورت انجام اقدامات نگهداری راه و برف‌روبی مناسب هیچ مشکلی برای تردد خودروها به وجود نمی‌آید و درزمستان نیز می‌توان از این مسیر تردد کرد.

    این مسئول اظهار کرد: تلاش شده این محور از مسیرهای آفتاب‌گیر عبور کند تا نگهداری زمستانه آن با سهولت بیشتری انجام شود.

    پیرنون ادامه داد: درمسیر این محور کمکی یک چشمه طبیعی نیز احیاء شده تا این جاده صرفا عبوری نباشد و جذابیت های گردشگری خود را حفظ کند .

    مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان البرز گفت: درمحدوده این محور پارکینگ‌های مناسبی نیز درنظرگرفته شده تا توقف خودروها به راحتی صورت گیرد.

    وی درخصوص ایمن سازی این محور افزود: با پایان عملیات احداث مرحله ایمن‌سازی این محور آغاز می‌شود تا تردد خودورها با بیشترین ایمنی صورت گیرد.

    جاده کمکی کرج – چالوس راه فرعی درجه دو محسوب می‌شود

    وی اظهار کرد: اطراف این محور باید توسط علایم و تجیهزات ایمنی ازجمله حفاظ، علایم راهنمایی و رانندگی وگاردریل پوشش‌دهی شود.

    وی ادامه داد: این محور چند پیچ خطرناک دارد که باید ایمن سازی شوند و در غیر این صورت وقوع تصادفات راننگی دراین مسیر اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

    پیرنون اضافه کرد: اصلاح طرح هندسی این جاده با توجه به موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی درحد مقدورات انجام شده و بیش از این امکان پذیر نیست.

    وی اظهار کرد: اصلاحات هندسی انجام شده مشخصات راه روستایی نوجان – آتشگاه – چالوس را چند پله ارتقا داده و آن را به راه فرعی درجه دو تبدیل کرده است.

    وی درخصوص نقش دهیاری دربهسازی بخشی از این مسیر توضیح داد: دهیاری آتشگاه و نوجان کوچکترین نقشی در ساخت و بهسازی این محور نداشته‌اند؛ چراکه آنان توان مالی این کار را ندارند.

    امکان تردد روزانه سه هزار خودرو از محور آتشگاه – نوجان – چالوس

    این مسئول درخصوص کیفیت آسفالت استفاده شده دراین محور افزود: هرچند آسفالت استفاده شده در این محور جزءآسفالت الیافی محسوب نمی‌شود ولی این آسفالت با قیر و مواد اصلاح شده تهیه شده است.

    وی ادامه داد: آسفالت این محور با تکنولوژی نوین تولید شده و اگر تمام لایه آن تکمیل شود بدون هیچ مشکلی تا پنج سال دوام می‌آورد.

    معاون ساخت و توسعه راه‌های استان البرز گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امکان تردد روزانه دوتا سه هزار خودرو از این محور وجود دارد.

    وی اضافه کرد: البته در زمان اوج ترافیک تا پنج هزار خودرو نیز می‌تواند از این مسیر عبور کند ولی واقعیت است که گنجایش و ظرفیت استاندارد این محور سه هزار خودرو است.

    پیرنون اظهار کرد: در زمان اوج ترافیک خواه نا خواه سرعت تردد خودروها کم می‌شود و همین باعث می‌شود ظرفیت تردد این محور افزایش پیدا کند.

    ضرورت نهادینه شدن فرهنگ ترافیک در جامعه

    این مسئول گفت: این مسیر نیز مانند سایر محورهای استان به اندازه ظرفیتش بخشی از بار ترافیکی استان را به دوش می‌کشد.

    پیرنون رعایت قوانین و احترام به حقوق دیگران را شرط اصلی کاهش حجم ترافیکی محور کرج – چالوس دانست و گفت: تا زمانی که رعایت فرهنگ ترافیک درمیان مردم نهادینه نشود باز هم شاهد تصادفات رانندگی و ترافیک سنگین دراین محور خواهیم بود.

    وی ادامه داد: بدون نهادینه شدن فرهنگ رانندگی صحیح، بهره برداری از طرح‌های هندسی نتیجه بخش نخواهد بود و باری ازدوش حجم ترافیکی استان برنمی‌دارد.

    وی گفت: فرهنگ ترافیک باید توسط دستگاههای متولی از جمله راه وشهرسازی،پلیس، راهنمایی و رانندگی و رسانه‌های مجازی و مکتوب درمیان مردم نهادینه شود.

    جاده کمکی نجات بخش چهارمین جاده زیبای جهان است

    محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج نیز به ایسنا گفت: در منطقه چالوس در مجموع 59 روستا وجود دارد که یک طرفه شدن محور کرج – چالوس باعث اختلال در زندگی آنها می‌شود.

    وی افزود: با افتتاح این پروژه هم از فشار کاری ماموران نیروی انتظامی کاسته می‌شود و هم شهروندان در ترافیک محور کرج – چالوس نمی‌مانند.

    کولیوند خاطرنشان کرد: افتتاح مسیر نوچان – چالوس مزایای دیگری هم دارد که از میان آن می‌توان به کاهش دغدغه چالوس نشینان در زمان‌های یک طرفه شدن جاده کرج – چالوس اشاره کرد.

    وی ادامه داد: با افتتاح این مسیر ساکنان چالوس می‌توانند در تمام ایام سال و بدون دغدغه یک طرفه شدن جاده به امور جاری زندگی خود بپردارند.

    نماینده مردم کرج گفت: علاوه بر این مسیر جایگزین نوجان – چالوس، نجات‌بخش جاده توریستی چالوس از برخی محدودیت‌های ترافیکی و حجم زیاد تردد خودروها در روزهای پایانی هفته و تعطیلات خاص سال خواهد بود.

    جاده کمکی چالوس از مهمترین پروژه‌های راه سازی استان است

    سید حمید طهایی، استاندار البرز در گفت وگو با ایسنا گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های راه و شهرسازی استان احداث جاده نوجان - آتشگاه - کرج است که از سال گذشته اعتبارات لازم برای تکمیل آن تخصیص یافته است.

    وی ابراز کرد: اکنون کار ساخت جاین جاده در مراحل پایانی قرار دارد و بهره‌برداری از این طرح، بخش مهمی از ترافیک منطقه را کاهش می‌دهد.

    طهایی در پایان گفت: پس از بهره‌برداری از این محور، دیگر جاده چالوس یک طرفه نخواهد شد و مشکلاتی که این یک طرفه شدن برای مردم ایجاد کرده، برطرف می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو