فونیکسریمکسبهتام

چشم‌انداز توسعه خودروهای پاک برای ورود به ایران

بازارسازی هیبریدی ایران در انتظار چشم‌انداز ۱۴۰۴

عصر خودرو : پیشرفت خودروسازی و نیاز جهان به کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از آلودگی‌های هوا تولیدکنندگان را به سمت تولید محصولات برقی سوق داده است.

بازارسازی هیبریدی ایران در انتظار چشم‌انداز ۱۴۰۴
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود، در سال 2015 م بیش از 800 هزار خودرو هیبریدی در جهان تولید شود. رییس انجمن قطعه‌سازان معتقد است هزینه بالای تحقیقات این بخش، خودروسازان ایران را تا چشم‌انداز 1404 برای ورود به این محصول عقب نگه داشته زیرا هنوز در کشور بازارسازی برای تقاضای این خودروها انجام نشده است.
    حرکت به سمت کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و حفظ منابع انرژی، خودرو سازان را بر آن داشته تا محصولاتی کم‌مصرف با بهره‌گیری از انرژی‌های پاک تولید کنند، گرچه این اقدام با پیشگامی شرکت رنو در تولید آزمایشگاهی و اندک آغاز شد اما چندی نگذشت تمام خودروسازان برنامه‌های خود را روی این بخش متمرکز کردند، چراکه چشم‌انداز «جهان بدون آلودگی» راهی جز تولید انبوه خودروهای هیبریدی ندارد. به طوری که سایت جهانی « استاتیستا» پیش‌بینی می‌کند تا سال 2020م بیش از 88 میلیون خودروی برقی در جهان وجود داشته باشد، از این رو برنامه شرکت‌ها برای تولید خودروی هیبریدی گرچه از سال‌های 2009 م شروع شده اما در سال 2015م شدت بیشتری می‌گیرد تا جایی که ژاپنی‌ها با تولید حدود 280 هزار دستگاه خودرو در صدر شرکت‌های جهان قرار دارند، امریکایی‌ها و چینی‌ها نیز با تعقیب آنها در حال توسعه برنامه‌های تولید این محصول هستند. حال با توجه به برنامه خودروسازان برای بهبود این بخش پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های بزرگ از سال 2010 تا 2030 م درآمدی بیش از 459 میلیارد یورو داشته باشند. البته تولید این خودروها به قدری اهمیت یافته که شرکت‌های غیرخودروساز همچون « اپل» نیز در برنامه‌های بلندمدت، تولید خودروهای برقی تا سال 2020م را در دستور کار قرار داده‌اند.

    امریکا، بازار بزرگ خودروهای هیبریدی
    در میان غول‌های خودروسازی، شرکت «تسلا» با تولید خودروهای برقی که مسافت 265 مایلی را طی کرده‌اند، در صدر قرار گرفته تا بتواند سهم بیشتری از بازارهای جهانی را در اختیار بگیرد و از نظر بازار در میان کشورهای جهان، امریکا بیشترین تقاضا را برای این محصولات دارد، تا جایی که در سال 2014م نزدیک به 30 هزار خودروی برقی بزرگ از سوی شرکت نیسان در امریکا فروخته شد و کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا نیز استقبال خوبی از این محصولات داشته‌اند، اما در ایران خودروهای برقی هنوز نتوانسته‌اند در میان مشتریان محبوبیت پیدا کنند. شاید یکی از دلایل آن ورود نسل‌های اولیه با سرعت پایین و ماندگاری شارژ کمتر است و هنوز اهمیت صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی قابلیت این خودروها را در ایران پررنگ نکرده است.در بین خودروسازان بزرگ جهان، شرکت‌هایی مانند تسلا، تویوتا، «بی‌ام‌و»، فولکس واگن، شورولت پیشگام هستند، به گونه‌ای که شرکت فولکس واگن آلمان با سرمایه‌گذاری سنگین در زمینه تحقیق و توسعه 25 میلیارد دلاری برنامه تولید خود را به کشور چین انتقال داده است که در تولید 15 مدل جدید این خودروها اقدام کند. امریکا از آن دسته از کشورهاست که با سیاست‌های حمایتی در تولید این خودرو اقدامات مهمی انجام داده و شاهد رشد سالانه بیش از 60 درصد بوده است. کشوری مانند چین نیز سیری فزاینده داشته و با رشد 120 درصدی به حجم 110 هزار خودروی برقی رسیده است. در مقابل کشورهایی مانند آلمان با وجود اینکه فناوری تولید این محصولات را در اختیار دارد، تمایل چندانی برای توسعه مصرف این محصول در کشور خود نشان نداده است. از سوی دیگر با افزایش تقاضا برای خودروهای برقی درآمد شرکت‌های تولیدکننده باتری رو به افزایش است، به گونه‌ای که در بررسی که در شرکت‌های سازنده آلمانی انجام شد، نزدیک به 2 میلیارد دلار از تولید باتری درآمدزایی داشته‌اند.

    هیبریدی‌ها در ایران لوکس هستند
    با توجه به اینکه ایران در یک دوره زمانی تحریم‌های غرب را تجربه کرده است، در فناوری تولید و عرضه خودرو نزدیک به یک دهه از غول‌های خودروسازی جهان عقب است، از این‌رو خودروهای هیبریدی در ایران نتوانسته‌اند جایگاه خوبی را کسب کنند.رییس انجمن قطعه‌سازان ایران در گفت‌وگو با ضمن تشریح بودجه بالای خودروسازان برای بهبود کیفیت این محصولات گفت: از آنجایی که این محصولات نشان‌دهنده حرکت به سمت هوای پاک با رویکردی اقتصادی است و رشد قابل ملاحظه‌ای در جهان داشته، با این حال در ایران هنوز جنبه لوکس دارند و نیازمند شروع طرح‌های تحقیقاتی برای بازارسازی هستند. به عبارتی همان‌گونه که کشورهای دیگر علاوه بر اینکه هزینه‌های گزافی را صرف پروژه‌های تحقیقاتی خودروهای هیبریدی کردند و تبلیغات لازم برای بازارسازی نیز انجام داده‌اند، ایران نیز باید گام‌های لازم را بردارد. حال برای بررسی روند رشد خودروهای هیبریدی در سال‌های آینده با نگاهی به سال 1915م روشن می‌شود که در آن زمان چه خودروهایی در بازار وجود داشته و چه میزان هزینه صرف توسعه محصول شده است. حال در سال 2015م چه جایگاهی در تولید خودروهای هیبریدی داریم و باید روند رشد محصول در این 2 زمان تعیین شده تا میزان پیشرفت آینده پیش‌بینی شود.محمدباقر رجال با بیان اینکه ایران آماده پذیرش خودروهای هیبریدی را ندارد، اضافه کرد: از آنجایی که ایران از نظر فناوری در سطح پایینی قرار دارد، ورود به تولید خودروهای هیبریدی نیازمند هزینه‌های بالایی برای پژوهش است، البته اگر از روش‌های دیگر کشورها الگوبرداری شود علاوه بر اینکه مدت‌زمان کوتاه‌تری نیاز است، با هزینه کمتری نیز محقق می‌شود اما اگر خودروسازان با تکیه بر نیروی انسانی و متخصصان داخلی گام بردارند، مدت‌زمان طولانی نیاز است و ابتدا باید به انتظار نشست که ایران در چشم‌انداز 1404 به چه میزان از صنعتی‌سازی دست می‌یابد و پس از آن برنامه لازم برای توسعه این محصول تدوین شود.او درباره میزان تولید خودروهای هیبریدی در جهان اضافه کرد: خودروسازان بزرگ دنیا در سال نزدیک به 10 درصد از تولید خود را به خودروهای هیبریدی اختصاص می‌دهند تا با توسعه این محصولات در آینده بتوانند بازارهای بزرگی همچون امریکا و اروپا را به خود اختصاص دهند. از این‌رو شرکت‌هایی مانند نیسان ژاپن و جنرال‌موتورز امریکایی با صرف زمان و بودجه‌های کلان به دنبال افزایش تولیدات خود هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو