فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس اقتصادی:

دولت اجازه ورود "تکنولوژی عقب‌مانده" به اسم سرمایه‌گذاری خارجی به خودروسازان ندهد

عصر خودرو : یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی تمایل چندانی به سرمایه گذاری مستقیم در صنعت خودروی کشور ندارند،گفت: نباید اجازه بدهیم سرمایه گذاران خارجی تکنولوژی‌های پایین و عقب مانده خود را به اسم مشارکت وارد کشور کنند.

دولت اجازه ورود "تکنولوژی عقب‌مانده" به اسم سرمایه‌گذاری خارجی به خودروسازان ندهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، جمشید پژویان با اشاره به اینکه همکاری‌های اقتصادی با شرکت‌های خارجی آن هم به صورت سرمایه گذاری‌ مستقیم نتایج مثبتی را برای رشد اقتصادی کشور به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: همکاری‌های بین المللی با شرکت‌های خارجی برای هر اقتصادی مفید است و اصولاً چیز بدی نیست اما نکته اینجاست که برخی سرمایه گذاران برای سهولت خروج از بازار کشورهای مختلف خواستار سرمایه گذاری‌های غیرمستقیم در آن کشورها هستند.

    وی با بیان اینکه مشارکت‌های غیراصولی کشورها با شرکای خارجی شوک‌های زیادی را به اقتصاد کشورها وارد می‌کند، افزود: در تمام کشورها مناطق آزاد به عنوان یک ابزار برای سهولت تجارت پایه گذاری شده است اما متأسفانه در ایران این مناطق بیشتر به واردات کالاهای خارجی و دور زدن گمرک تبدیل شده‌اند.

    یک کارشناس اقتصادی گفت: مناطق آزاد می‌بایست به عنوان یک بازو برای پیشرفت و انتقال تکنولوژی به کشور فارغ از قوانین دست‌وپا گیر فعالیت کند اما این موضوع در ایران اتفاق نیفتاده است.

    پژویان با اشاره به اینکه سرمایه گذاری‌های خارجی در کشور آن هم در بخش‌های مختلف و در قالب انتقال تکنولوژی پیشرفته می‌تواند نتایج مناسبی را بر اقتصاد ایجاد کند، افزود: باید دقت کرد ما به عنوان یک بازار مصرف کننده برای شرکت‌های خارجی تبدیل نشویم.

    وی  در ادامه به مذاکرات خودروسازان ایرانی با شرکت‌های خارجی اشاره کرد و گفت: نباید یادمان برود در صنعت خودروسازی قراردادهای اشتباهی با شرکت‌های خارجی بسته شد آنها در این قراردادها فقط کالاهای خود را به ایران می‌فروختند نه اینکه سرمایه گذاری مستقیم در کشور داشته باشند.

    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اکثر قراردادهای گذشته شرکت‌های خودروساز خارجی با ایرانی‌ها در واقع "قرارداد خرید" بود آن هم به صورت سی کی دی که در این شرایط خودروساز داخلی فقط از تکنولوژی عقب‌مانده کشورها استفاده کرده و به فعالیت پرداخت.

    پژویان با تأکید براینکه سرمایه گذاران خارجی تمایل چندانی به سرمایه گذاری مستقیم در صنعت خودروی کشور ندارند، اظهار داشت: اگر مجدداً اشتباهات گذشته تکرار شود صنعت خودروی کشور به توسعه و پیشرفت دست نخواهد یافت. بلکه باید در سرمایه گذاری‌های مشترک انتقال تکنولوژی در اولویت کاری شرکت‌های خودروساز قرار گیرد.

    وی با بیان اینکه کشور کره صنعت خودروسازی خود را با ایران شروع کرد، گفت: در حال حاضر وضعیت صنعت خودروسازی کره را باید با ایران مقایسه کرد. این موضوع نشان می‌دهد که این کشور در چارچوب سیاست‌گذاری‌های مناسب و با حمایت‌های خوب توانست از فرصت ها استفاده کرده و صنعت خود را به پیشرفت برساند.

    این کارشناس اقتصادی با انتقاد از اینکه هنوز صنعت خودروسازی کشور دولتی است، افزود: با وجود آنکه سهام شرکت‌ها در بازار به فروش می‌رسد اما همچنان مدیران آنها توسط دولت تعیین می‌شود. به طور حتم این مدیران خصوصی نیستند که پاسخگوی سهامداران خود باشند.

    پژویان با تأکید براینکه ایران  اگر یک نقشه راه مناسب برای صنعت خودروی کشور تدوین کند و از بنگاه‌داری دولتی فاصله بگیرد به طور حتم مسیر توسعه را طی خواهد کرد، گفت: نباید اجازه بدهیم سرمایه گذاران خارجی تکنولوژی‌های پایین و عقب مانده خود را به اسم مشارکت وارد کشور کنند.

    وی افزود: اگر اشتباهات گذشته در انعقاد قراردادها با شرکت‌های خارجی تکرار شود و صنعت خودروسازی کشور فقط یک بازار خرید محصولات خارجی باشد، به طور حتم به توسعه در این صنعت دست پیدا نخواهیم کرد.



     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو