فونیکسریمکسبهتام

معرفی لامبورگینی جاراما و بررسی حضور آن در کشور

اخموترین گاو سنت آگاتا در ایـران

عصر خودرو: امروزه لامبورگینی را به عنوان تولید‌کننده ابرخودروهای موتور وسط می‌شناسیم. با این حال در دوره‌های پیشین این برند مشهور ایتالیایی محصولات موتور جلو شامل گرندتوررهای ۲+۲ و کوپه‌های بزرگی همانند ایزه‌له‌رو، اسپادا و ۴۰۰GT و حتی یک شاسی بلند فوق‌سریع یعنی LM۰۰۲ را به بازار عرضه کرده است. یکی از محصولات این دوران لامبورگینی جاراما است که امروزه بیش از سایرین به حاشیه رانده شده.

اخموترین گاو سنت آگاتا در ایـران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب به طور خلاصه به معرفی این خودرو پرداخته، تاریخچه حضور آن در ایران را بررسی می‌کنیم.

    چهارمین بازیافت از پلت‌فرم اول لامبورگینی

    اولین محصول لامبورگینی یعنی 350GT یک کوپه لوکس بود که با نمونه 2+2 تحت عنوان 400GT جایگزین شد. در اواخر دهه 60 اما برای به‌روزرسانی این خودرو و دور نماندن از رقبا، 400GT جای خود را به محصولی به‌مراتب مدرن‌تر به نام ایزه‌له‌رو داد. با این حال در ابتدای دهه 70 به دلیل وضع قوانین سختگیرانه در ایالات متحده آمریکا و اصرار فروچیو لامبورگینی برای حضور این رده از محصولات شرکت در بازار این کشور، نمونه بهبود‌یافته ایزه‌له‌رو با شکل و شمایلی کاملا متفاوت و تغییرات فنی متعدد با نام جاراما راهی بازار شد. جاراما علاوه بر اینکه نام یکی از پیست‌های مشهور اسپانیاست، نام منطقه‌ای است که گاوهای زیادی به عرصه گاوبازی عرضه کرده است. طراحی جاراما توسط مارچلو گاندینی در استودیو برتونه تورین انجام گرفت. این خودرو از نظر ظاهری شباهت‌های انکار‌ناپذیری به آیزو‌له‌له دارد (تقریبا دوقلو هستند!) که اندکی پیش از جاراما و توسط گاندینی شکل گرفته بود. متعلقات فنی و تزئینی جاراما مشترکات زیادی با اسپادا داشت. پیشرانه این کوپه 2+2 لوکس که در دماغه قرار داشت، از نوع V12 به حجم 3.9 لیتر بود که قدرتی معادل 350 اسب بخار تولید می‌کرد.
    در سال 1973 نمونه بهبود‌یافته جاراما با پسوند GTS (یا S) معرفی شد که در آن پیشرانه قوی‌تر شده (365 اسب بخار) و برخی امکانات رفاهی همانند گیربکس اتوماتیک و فرمان هیدرولیک و سقف تارگا قابل سفارش بود. در 1976 و پس از تولید تنها 328 دستگاه، جاراما خط تولید را ترک گفت. بین سال‌های 1970 تا 1976، 176 نمونه از سری اول و 152 نمونه از گونه GTS تولید شده بودند. در آن دوره خود فروچیو لامبورگینی نیز از یک جاراما به عنوان خودرو روزمره استفاده می‌کرد.

    جاراما در ایران
    برخلاف اسپادا، میورا و کونتاش که بسیار مورد توجه ایرانیان بودند و در تیراژهایی قابل توجه (بیش از انگشتان یک دست!) وارد ایران شدند، جاراما چندان مورد استقبال ثروتمندان پیش از انقلاب اسلامی قرار نگرفت. شاید اصلی‌ترین علت این عدم موفقیت در این باشد که این خودرو نه جذابیت و توانایی‌های فنی میورا را داشت و نه راحتی و ابهت اسپادا را. با این حال بنابر اسناد موثق یک یا 2 دستگاه از این خودرو به ایران وارد شده‌اند. تنها نمونه‌ای که ورودش به کشورمان با اسناد رسمی تایید شده یک خودرو مشکی‌رنگ با تودوزی مشکی است به شماره شاسی 10520. مالک اولیه این جاراما GTS مدل 1976 مشخص نیست؛ با این حال این خودرو پس از پیروزی انقلاب اسلامی مصادره شده، بعدها به طور مزایده‌ای به فروش رسید. بنابر سند موجود، خودرو در سال 1366 توسط مالک وقت از کشور با پلاک ترانزیت خارج شده، به فردی فرانسوی تحویل داده شد. جاراما مشکی‌رنگ ایرانی بعدها به فردی در موناکو فروخته شد که تاکنون مالک خودرو مانده است. متاسفانه مرجع ذیربط بدون توجه به عدم بازگشت جاراما به ایران (که مثلا با پلاک ترانزیت موقت از ایران خارج شده بود)، زمینه از دست رفتن یکی از اصیل‌ترین خودروهای کشور را فراهم آورد.
    علاوه بر این، گفته‌هایی مبنی بر وجود یک نمونه سرمه‌ای رنگ مدل 1971 از سری معمولی نیز شنیده شده است که قابل تایید نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط