فونیکسریمکسبهتام

تحریم خودرو داخلی یا آب‌ریختن به آسیاب تولید‌کننده‌های خارجی

عصر خودرو : در روزهای اخیر کمپینی با عنوان تحریم خرید خودروی داخلی با عنوان "خرید خودروی صفر ممنوع" در کشور به راه افتاده است که در آن مردم را از خرید خودروهای ساخت داخل در راستای بهبود کیفیت و یا کاهش قیمت منع می کنند.

تحریم خودرو داخلی یا آب‌ریختن به آسیاب تولید‌کننده‌های خارجی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، این کمپین هم اکنون در شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی فعالیت بسیار زیادی دارد و با فاصله‌های کم عکس‌هایی از انبارهای خودروسازان داخلی و یا آماری از تعداد خودروهای به فروش نرفته ارائه می‌دهند که تا در اثبات ادعای خود محق به نظر برسند.

    به بیان دیگر این گروه می‌خواهند که مردم برای ارزان شدن خودروهای داخلی از خرید خودروهای صفر خودداری کنند تا شورای رقابت و دیگر نهادهای دخیل در تعیین قیمت خودرو قیمت ها را کاهش دهند.

    برخی تحلیل‌ها نشان از این دارد که این تحریم‌های داخلی تا حدودی موفق بوده و کارخانجات خودروسازی ایرانی هم اکنون اقدام به فروش محصولات خود به شکل اقساطی کرده اند و مشکلاتی برای آنها به وجود آمده است.

    اما این موضوع از بسیاری از جهات با سیاست‌های ملی اقتصاد منافات دارد در بسیاری از جلسات داد سخن رفته است که مردم باید از محصول ایرانی حمایت کنند تا این دوران گذار به اتمام برسد و پس از آن صنعت بتواند روی پای خود بایستد و محصولی رقابت پذیر در بازارهای جهانی را تولید کنند که علاوه بر تولید ارزش افزوده برای شکوفایی اقتصاد نیز اقداماتی را به انجام برساند.

    حال این موضوع در مورد صنعت خودرو که لقب صنعت صنعت را گرفته بیشتر صدق می‌کند زیرا این صنعت به لحاظ اشتغال در رده بزرگ قرار می‌گیرد و علاوه بر این تعداد زیادی از اصناف و کارخانجات تولیدی با این صنعت ارتباط داشته و ملزومات قبل و بعد از تولید خودرو را فراهم می‌آورند و با توجه به اینکه میزان زیادی شغل به واسطهآنها ایجاد می شود اهمیت فراوانی در توسعه اقتصاد پیدا می کنند.

    این موضوع در خراسان رضوی بیشتر نمود پیدا می‌کند کارخانجات بزرگ خودروسازی خراسان رضوی در مناطق کم برخوردار واقع شده‌اند که روند مهاجرت از روستا به شهرها را کاهش داده و گاها برعکس کرده و علاوه بر این در توسعه متوازن استان نیز نقش مهمی داشته‌اند بنابراین به نظر می‌رسد تحریم خرید محصولات این واحدها بیش از آنچه به نظر می‌رسد مشکل ایجاد کند.

    کمپین نخریدن خودروی ایرانی قیمت را پایین نمی‌آورد

    بیژن زاهدی فرد مدیرعامل ایران خودروی خراسان رضوی در همین زمینه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس گفت: شرکت‌های خودرو سازی از جمله ایران خودرو در بورس فعالیت دارند و نمی توانند قیمت ها را بالا و یا پایین بیاورند زیرا تمام حساب‌های آنها چک شده و باید بر اساس ضوابط قیمت گذاری‌های خود را انجام دهند.

    وی با اشاره به قیمت‌های پایین‌تر محصولات ایرانی در کشورهای خارجی نسبت به داخل، خاطرنشان کرد: این موضوع به دلیل وجوه تشویقی صادرات و یا مالیات بر ارزش افزوده که از قیمت محصول کم شده و لذا قیمت نهایی به فروش رسیده کاهش پیدا می‌کند.

    وی با اشاره به تعداد بالای اشتغالی که هم اکنون در واحد ایران خودروی خراسان رضوی وجود دارد خاطر نشان کرد: هم اکنون میزان مهاجرت به شهرهای بزرگ خراسان رضوی مانند مشهد در بینالود که ایران خودرو واقع شده است بسیار کم شده و حتی در برخی از مقاطع این روند معکوس شده است.

    مدیرعامل ایران خودروی خراسان رضوی افزود: همچنین میزان اشتغال بالای این واحد سبب کاهش معضلات اجتماعی ناشی از بیکاری در منطقه شده و به همین دلیل کمک زیادی به فرهنگ و جامعه استان خراسان رضوی کرده است.

    ایرادات را بگویید اما تحریم نه

    رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز با اعلام مخالفت خود از این اقدام انجام شده در شبکه‌های مجازی اظهار داشت: این دسته از اقدامات منطقی و اصولی نیستند.

    وی تصریح کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری بنابراین است که با پیاده سازی اقتصاد مقاومتی مردم از کالاهای تولید داخل حمایت به عمل بیاورند که این اقدام آنها در واقع عکس این موضوع است.

    عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با بیان اینکه بسیاری از خودروهای ساخت داخل از خودروهای ساخت خارج به لحاظ کیفیت بالاتر هستند، تأکید کرد: به عنوان مثال بسیاری از تولیدات داخلی از تولیدات چینی کیفیت بالاتری دارند و اگر مشکلی وجود دارد باید برای بهبود آن اقداماتی را انجام داد نه اینکه در راستای براندازی صنعت گام برداشت.

    سبحانی فر افزود: هم اکنون این صنعت بیش از  یک میلیون نفر را به کار گماشته است در صورتی که مردم با ارده خود اقدام به حمایت از این صنعت کنند در واقع از این تعداد اشتغال و خانواده های شاغلین آن حمایت کرده اند.

    وی با اشاره به زحمات طولانی مدت مسئولان برای رشد صنعت خودرو در کشور تصریح کرد: مردم ایران باید از این اقدام حمایت کرده و در صورتی که گلایه ای از کیفیت یا قیمت محصولات دارند به زبان آورده و با مدیران ارشد کمپانی های ساخت خودرو در میان بگذارند تا مشکل حل شود.

    حمایت مردم برای حمایت از حقوق مصرف کننده

    غلامرضا شافعی رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در همین زمینه با تاکید بر اینکه باید شعار "ایرانی کالای ایرانی بخر" در شرایط کنونی بسیار مورد توجه مردم قرار بگیرد، اظهار داشت: با این حال در مورد خودرو باید توجهات دیگری مبذول شود و آن این است که موضوع نگاه انحصاری در این صنعت به وجود نیاید.

    وی تصریح کرد: به بیان دیگر تولیدکنندگان خودرو باید به مساله حمایت از حقوق مصرف کننده توجه ویژه ای داشته و  رقابت پذیری این محصولات را بالا ببرند از سوی دیگر تشویق جامعه ایرانی به نخریدن کالای ایرانی موضوعی نادرست است.

    رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: با انجام این رفتار و تحریم خرید خودوری داخلی ممکن است این نوع برخورد به تمام محصولات تسری پیدا کرده و به تولید داخل لطمه‌ای جدی وارد کند.

    شافعی با اشاره به راهکارهایی که تولید کنندگان خودرو در داخل کشو برای جلب اعتماد مصرف کنندگان باید داشته باشند خاطرنشان کرد: تولید کنندگان باید توجه داشته باشند که اگر رقابت پذیری محصولات خود را با سایر خودرو سازان ایجاد نکرده و کیفیت و قیمت را مطابق با حقوق مصرف کننده رعایت نکنند چه در صورت راه اندازی کمپین‌ها و چه در غیر این صورت بازار داخلی خود را از دست می‌دهند.

    وی افزود: با تمام این اوصاف نخریدن خودرو و راه اندازی کمپین هایی در مقابله با خرید محصولات داخلی در واقع جفای به تولید داخل است و مردم باید در این زمینه حمایت های لازم را برای رشد اقتصاد داشته باشند و در کنار آن خودروسازان نیز برنامه‌های مدونی برای رقابت با رقبای خارجی خود در راستای حفظ بازار داشته باشند.

    به نظر می رسد با وجود توضیحات ارائه شده راه اندازی این کمپین‎ها اثری به جز ضربه به تولید به همراه ندارد انجام این اقدامات که به صورت برنامه ریزی شده وارد عمل می‌شوند قصدی به جز نابود کردن چرخ صنعت داخل را ندارند.

    صنعت خودرو نیز صنعتی بسیار مهم و راهبردی است که در همه دنیا به آن توجه ویژه می‌شود هر چند که ایراداتی در صنایع خودروسازی ایران وجود دارد ولی این موضوع می‌تواند زحمت چندین ساله مسئولان را به باد داده و برای جامعه مشکل بیافریند به ویژه در شرایط کنونی که تولیدکننده های خارجی با چشم طمع به بازار ایران نگاه کرده و منتظر ستند تا از این شرایط برای خود سود و منفعتی را حاصل کنند.

    هم اکنون که جامعه با مشکل بیکاری مواجه است نیز از دست دادن صنایع بزرگ می تواند لطمه بزرگی به اقتصاد وارد کند ایجاد هر شغل در جامعه چند صد میلیون تومان هزینه در بر دارد و از بین بردن درآمد صنعت داخلی توسط خود مردم از تحریم های داخلی آثار بدتری به همراه دارد.

    با این حال مواردی وجود دارد که همانطور که ذکر شد خودرو سازان باید به آن توجه کنند یکی از این موارد توجه به حقوق مصرف کننده است باید مواردی مانند قیمت و کیفیت توجه داشته باشند تا فرصتی برای به وجود آمدن و شکل گرفتن این دسته از اقدامات به وجود نیاید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو