فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به برنامه راهبردی صنعت تایر و تیوب

تولید تایر در ۱۰ سال دو برابر می‌شود

عصر خودرو : بر اساس برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان تولید تایر تا افق ۱۴۰۴ باید به حدود دو برابر میزان فعلی یعنی ۷۰۰ هزار تن در سال برسد.

تولید تایر در ۱۰ سال دو برابر می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، تولید تایر در ایران قدمتی 50 ساله دارد و بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از مجموع 25 کارخانه تولید تایر در خاور میانه 10 کارخانه در ایران قرار دارد که 363 هزار تن تایر در سال تولید می‌کنند و اشتغال 15 هزار نفری را ایجاد کرده‌اند.

    تولید تایر در دنیا شرایطی تقریبا انحصاری دارد، چراکه در سال 2013 بیش از 187 میلیارد دلار فروش جهانی تایر بوده که 63 درصد از این فروش تنها در اختیار 10 تولیدکننده بزرگ دنیا بوده است.

    با توجه به اینکه صنعت خودروسازی ایران در سال‌های اخیر بیش از تایر رشد کرده و اکنون نیز در حال توسعه است، ضرورت توسعه صنعت تولید تایر نیز بیش از پیش مشخص می‌شود.

    توسعه این صنعت با توجه به وجود مواد اولیه با کیفیت مناسب در ایران می‌تواند راحت‌تر از سایر کشورها انجام شود؛ به طوریکه در حال حاضر حدود 70 درصد از مواد اولیه تولید تایر از داخل کشور تامین می‌شود.

    بر اساس آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولید لاستیک ارائه کرده است، در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید تایر در کشور توسط 10 کارخانه تولیدی حدود 363 هزار تن است، در حالی که به طور واقعی حدود 238 هزار تن تایر در کشور تولید می‌شود.

    با این وجود وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه راهبردی که برای این صنعت تعریف کرده است هدف‌گذاری تولید 700 هزار تن تایر در کشور در افق 1404 را مطرح کرده است که به این ترتیب تولید تایر باید در طول این سال‌ها به حدود دو برابر برسد.

    البته در وضعیت فعلی کمبود تایر از انواع رادیال در کشور حدود 100 هزار تن است اما برنامه وزارت صنعت افزایش صادرات، رسیدن به جایگاه اول در منطقه و کسب سه درصد از حجم تولید در جهان است.

    وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه خود برای صنعت تایر و تیوب مشخص کرده که سهم ارزش افزوده این صنعت از کل ارزش افزوده بخش صنعت از 0.81 درصد باید به یک درصد برسد. از سوی دیگر سهم اشتغال صنعت تایر نیز باید 1.2 درصد از کل اشتغال صنعت بوده و بتواند اشتغالی 24 هزار نفری را در کشور ایجاد کند.

    آنطور که گفته می‌شود ایران در این صنعت از متخصصان خوبی بهره برده و با توجه به مزیت نسبی تامین مواد اولیه از منابع داخلی توانسته لاستیک‌هایی با استاندارد نزدیک به استانداردهای بین‌المللی تولید کند.

    اما بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده افزایش هزینه‌های تولید در کشور به واسطه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها یکی از مشکلات این بخش بوده است. از دیگر مشکلات صنعت تایر کشور می‌توان به وجود مازاد کارکنان در برخی واحدهای تولیدی قدیمی، عدم افزایش ظرفیت تولید لاستیک در کشور، وجود مشکل نقدینگی به منظور تسریع راه‌اندازی طرح‌ها، بهره‌گیری از فناوری قدیمی تولید، وجود استهلاک بالای ماشین‌آلات مصرفی و توجه ناکافی به چرخه عمر محصول اشاره کرد.

    به هر حال با توجه به اینکه در حال حاضر واحدهای تولیدی کافی در کشورهای منطقه وجود ندارد و می توان با افزایش تولید، بازار منطقه را در دست گرفت، انتخاب این صنعت به عنوان یکی از صنایع اولویت‌دار می‌تواند حائز اهمیت باشد.

    هرچند که ممکن است افزایش تولید تایر در مدت 10 سال به دو برابر میزان فعلی سخت باشد، اما توجه به این صنعت و تحقق برنامه‌های انجام شده علاوه بر بهبود وضعیت صادراتی ایران می‌تواند به صنعت خودرو کشور نیز کمک کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو