فونیکسریمکسبهتام

پیشنهاد‌هایی که دانش طراحی خودرو را ارتقا می‌دهد

بازار‌های اروپایی، هدف طراحان خودرو ایرانی

عصر خودرو : طراحی خودرو بر مبنای سلیقه مشتریان در بازارهای صادراتی یکی از فوت‌های کوزه‌گری خودروسازان موفق جهانی است که با آگاهی از آن، براساس ملاک‌ها و اولویت‌های خریداران خود در کشورهای اروپایی، امریکایی و آسیایی به طراحی مدل‌های جدید می‌پردازند،

بازار‌های اروپایی، هدف طراحان خودرو ایرانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به گونه‌ای که در چند سال گذشته هزینه‌ها و برنامه‌های طراحی در این شرکت‌ها افزایش یافته است.در این بین از آنجایی که یکی از هدفگذاری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سند چشم‌انداز 1404، صادرات یک میلیون دستگاه خودرو عنوان شده، خودروسازان داخلی برای موفقیت در صادرات، ناگزیر به طراحی خودروهایی هستند که در بازارهای جهانی مورد اقبال و توجه قرار گیرند.

    اروپا، بازار هدف خودرو‌های ایرانی
    رویکردی که به اعتقاد محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در صورت اقبال خودروهای ایرانی در کشورهای خارجی، بازار داخل به ترغیب این خودروها متمایل خواهد شد.در شرایط فعلی شاید تصور این چشم‌انداز دور از ذهن باشد اما با بررسی در موفقیت کشورهایی نظیر ژاپن، کره و چین در تسخیر بازارهای امریکایی و اروپایی، دسترسی به این موفقیت امکانپذیر جلوه می‌کند. به گفته نجفی‌‌منش در دهه 60 میلادی اگر ژاپن ادعای طراحی خودرویی برای فروش در امریکا را داشت، این ادعا باورپذیر نبود اما عملی شد. همچنین هنگامی‌ که کره در دهه 80 میلادی درصدد ورود به بازارهای اروپا و امریکا برآمد، این موفقیت در ذهن نمی‌گنجید. در حال‌حاضر هم در سال 2000 میلادی چین این ادعای به نظر غیرممکن را مطرح کرد و حال نیز به این توفیق دست پیدا کرده است.عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: اگر طراحی خودرو ویژه ایران باشد، امکان دارد توفیقی در بازار به‌دست نیاید اما اگر مبنا بر این اصل قرار گیرد که طراحی خودرو برای فروش در بازارهای اروپایی یا به عبارت دیگر برای بازارهای با سطح بالاتر از داخل هدفگذاری شود و در این مسیر موفقیت به‌دست آید، بدون تردید، این خودرو در کشور هم موردتوجه خریداران و مشتریان قرار خواهد گرفت. وی افزود: در‌حال‌حاضر که قرار است به طراحی خودرو بر پایه پلتفرمی ایرانی و داخلی بپردازیم، باید هدفمان در طراحی موفقیت و فروش در بازارهای اروپا باشد. در این شرایط اگر خودروهای داخلی در اروپا با اقبال روبه‌رو شوند، به‌طور حتم در بازار داخل هم موردتوجه قرار می‌گیرد. به گفته نجفی‌منش ذائقه ایرانی‌ها به گونه‌ای است که اگر محصول تولیدی در کشور صادراتی باشد، مشتریان ایرانی به آن کالا رغبت بیشتری نشان می‌دهند. اگر خودرویی در داخل تولید و در کشورهای اروپایی به فروش برسد، اقبال داخلی به آن نیز بیشتر خواهد شد.
    سخن گفتن از طراحی خودروهای ایرانی برای عرضه به بازارهای جهانی نباید این انتظار را در جامعه به‌وجود آورد که خودروسازان می‌توانند به راحتی وارد این عرصه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این امر محقق خواهد شد. در این بین با اعتماد به توان متخصصان و مهندسان ایرانی و همچنین امکاناتی که در اختیار خودروسازان قرار دارد، باید این انتظار به‌وجود‌اید که بی‌شک حمایت دولت در این راستا در کوتاه شدن زمان برای رسیدن به این افق موثر خواهد بود. بر این اساس به باور عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان اگر از همین امروز قصد و نیت‌مان طراحی و تولید خودرویی برای فروش در بازارهای اروپایی باشد و در این زمینه سرعت‌عمل به خرج دهیم، به نظر می‌رسد تا 3 سال آینده در این بخش موفق خواهیم شد. به گفته نجفی‌منش، درحال‌حاضر طراحی خودرو در اختیار چند شرکت بین‌المللی قرار دارد که اگر به همکاری با این شرکت‌ها بپردازیم، به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت.
    وی ادامه داد: البته در‌حال‌حاضر یک شرکت طراحی ایرانی – ایتالیایی در این زمینه تاسیس شده که طرف ایتالیایی از اعتبار بالایی برخوردار است و این همکاری بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

    طراحی بدون برنامه صادرات به صرفه نیست
    دانش طراحی خودرو در کشور بومی نشده است. اگرچه طراحان خبره‌ای در مراکز تخصصی مختلف به این امر مشغول هستند اما به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، در بخش‌هایی نظیر موتور و سیستم‌ تهویه مطبوع نیاز به همکاری با شرکت‌های خارجی احساس می‌شود.میثم گودینی ضمن اشاره به این نکته که بخش زیادی از طراحی خودرو در کشور امکانپذیر است و توانمندی آن در متخصصان داخلی وجود دارد، به صمت گفت: تاکنون طراحی صفر تا 100 یک خودرو در کشور انجام نشده است اما در پروژه پلتفرم ملی که در دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت اجرا می‌شود، قرار است همه مراحل طراحی خودرو در ایران انجام شود.به گفته وی، برخی قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان قطعه در بخش طراحی زیرسیستم‌های خودرو مشغول به فعالیت هستند و بسیاری از خودروسازان بزرگ وارد این قسمت نمی‌شوند. هنگامی که این قطعه‌سازان محصولی مانند سیستم ترمز ضدقفل را طراحی می‌کنند، پس از ایجاد تغییراتی اندک آن را به چند شرکت خودروساز می‌فروشند که در این زمینه می‌توان با شرکت‌های خارجی نیز وارد مذاکره شد. وی در این‌باره به ارائه توضیحات بیشتری پرداخت و ادامه داد: برای نمونه شرکتی نظیر «زد.اف» آلمان در زمینه طراحی گیربکس خبره است و از بسیاری شرکت‌ها سفارش می‌گیرد. گیربکس اتوماتیک سیستمی است که کمتر خودروسازی به تنهایی آن را طراحی و تولید می‌کند بلکه آن را برون‌سپاری کرده و به شرکت‌هایی نظیر این شرکت آلمانی سفارش می‌دهد. خودرو از‌ صنایعی است که در تحریم‌ها به‌دلیل محدود شدن ارتباط‌های بین‌المللی، با مشکلات بسیاری روبه‌رو شد، به گونه‌ای که بخش طراحی خودرو نیز از گزند آن در امان نماند. همین‌طور برخی شرکت‌های طراحی خودرو که پیش از تحریم با طراحان ایرانی همکاری داشتند، با شدت گرفتن فشارهای بین‌المللی، از کشور رخت بربستند و اکنون که روابط ایران با کشورهای خارجی به‌ویژه آنهایی که در ردیف قطب‌های صنعتی جهان قرار دارند رو به بهبود و افزایش است، خبرهای خوبی در زمینه طراحی خودرو شنیده می‌شود.به گفته گودینی بعد از لغو تحریم‌ها، معاونت علمی رییس‌جمهوری با شرکت آلمانی- اتریشی «آ.وی.ال» قراردادی را منعقد کرده تا موتور یورو 6 برای خودروسازان ایرانی طراحی کنند، به گونه‌ای که در گذشته این همکاری به دلیل تحریم‌ها وجود نداشته است. وی افزود: علاوه بر موارد گفته شده، ایران در بخش قالب‌سازی نیز تا حدودی ضعیف بوده و امکان طراحی و ساخت قالب‌های پیچیده بدنه در کشور وجود ندارد. در این زمینه هم باید با شرکت‌های خارجی که طراح قالب هستند، به همکاری بپردازیم. در ایران شرکت‌های طراح قالب وجود دارد و این شرکت‌ها به طراحی قالب برای خودروسازان مشغول هستند اما در بخش بدنه‌های پیچیده با خم‌ها و زاویه‌های پیچیده مشکل وجود دارد.
    این کارشناس صنعت خودرو معتقد است که اگر نقاط ضعف اشاره شده در طراحی خودرو پوشش داده شود، خودروهای ایرانی قابل‌رقابت با محصولات خارجی خواهند بود زیرا تولید صفر تا 100 یک محصول بدون آنکه برنامه‌ای برای صادرات آن وجود نداشته باشد، از نظر اقتصادی به صرفه نخواهد بود. برپایه این گزارش، محدوده فعالیت طراحان خودروی زبردستی که در ایران مشغول به‌کار هستند، مشخص است و در بخش‌هایی نیز برای قوت گرفتن، نیاز به دانش فنی شرکت‌های موفق خارجی دارند. بی‌تردید در دوران پس از تحریم که قرار است خودروسازان کشور به همکاری مشترک با خودروسازان مطرح دنیا بپردازند، همکاری با شرکت‌های طراحی خودرو که در جهان از اسم و رسم خوبی برخوردارند نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا خودروهای ایران براساس سلیقه مشتریان در کشورهای مختلف طراحی و صادر شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو