فونیکسریمکسبهتام

کمربندی ایلخچی و معضل وعده‌ها

جاده ۸ کیلومتری‌که به‌مقصد نمی‌رسد

عصر خودرو: احداث کمربندی ایلخچی آذربایجان شرقی که ازسال ۱۳۸۷ کارهای اجرایی آن آغاز شده هنوز در پیچ و خم وعده‌ها گرفتار است و مردم همچنان منتظر پایان احداث این کمربندی هشت کیلومتری هستند.

جاده ۸ کیلومتری‌که به‌مقصد نمی‌رسد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از مهر، تابستان و گرمای بی‌سابقه وسط روز در مرداد، ترافیکی که گویی برای گرفتار شدگان در آن تمامی ندارد و خیابانی که پر است از واکنش‌های عصبی شهروندان گرفتار در ترافیک. سر که برمی‌گردانی راننده‌ای را می‌بینی که شیشه خودرو را پایین آورده و با کلافگی غیرقابل وصف در حال پُک زدن به سیگار است، دیگری که گویی عجله هم دارد در حال صحبت با تلفن همراه فریاد می‌زند: «حرکت کن آقا حرکت کن! دیر شد! حرکت کن» و ویترینی کامل از درگیری‌های ریزودرشتی که روزانه در یابان اصلی شهر ایلخچی در 20 کیلومتری جنوب غربی کلان‌شهر تبریز، صحنه‌هایی ناخوشایند را در اذهان مسافران و گردشگران عبوری از این مسیر به یادگار می‌گذارد.

    شهر ایلخچی آذربایجان شرقی با جمعیت بیش از 32 هزار نفر در 20 کیلومتری جنوب غربی کلان‌شهر تبریز واقع‌شده و سال‌هاست که سفر به این شهر تاوان دارد، تاوانی از جنس گرفتار شدن در ترافیک و نقل چند سطر بالا، درد دل بسیاری از سرنشینان بیش از 120 هزار خودرو سبک و سنگینی است که روزانه پس از تحمل ترافیک چند کیلومتری در این شهر، از تبریز به ارومیه می‌روند و از این شهر عبور می‌کنند.

    محمد نجفی که به گفته خودش در کارخانه شهرک صنعتی شهید سلیمی کار می‌کند،  مجبور است هرروز این مسیر را برای رفتن به این شهرک طی کند و می‌گوید: برای رفت‌وآمد به محل کارم از مینی‌بوس استفاده می‌کنم، ولی بعضی روزها مجبورم با تاکسی به خانه برگردم تحمل ترافیک شهرایلخچی جز سردرد ارمغانی ندارد. 

     

    ابراهیم الهیاری مرندی در طول هفته چند روزی را با خودروی شخصی به تبریز رفت‌وآمد می‌کند و در وصف مسیر کمربندی ایلخچی می‌گوید: دو سه سال است که منتظر احداث این کمربندی هستیم ولی بااین‌وجود مسئولان اطلاعاتی در مورد این پروژه ارائه نمی‌کنند و تغییر چندانی نیز در ساخت‌وساز آن نمی‌بینیم.

    باوجود تمام این انتظارات به‌حق از سوی شهروندان، متأسفانه تکمیل و راه‌اندازی اتوبان جنوبی شهر ایلخچی مدتی است به‌صورت نیمه‌تمام رهاشده و عملیات اجرایی آن نیمه فعال است و شهرداری این شهر نیز با واقف بودن به این مشکلات، در حال برنامه‌ریزی برای اجرای کمربندی شمالی بوده و طراحی و تملک اراضی حریم آغازشده است.

    وقتی بخت سفید شهروندان ایلخچی سیاه می‌شود

    مسئولان و اهالی شهر ایلخچی از خیابان اصلی این شهر به‌عنوان قتلگاه  مسافران یاد می‌کنند، مسیری که خانواده‌ها مضطرب و نگران می‌کند و با بازگشایی مدارس در مهر این نگرانی‌ها صدچندان می‌شود چون شهر ایلخچی در مسیر جاده ترانزیتی قرارگرفته و روزانه بیش از 120 هزار دستگاه خودروی سنگین و سبک از خیابان اصلی این شهر تردد می‌کنند.

     

    درواقع این خیابان شهر ایلخچی را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند و با توجه به اینکه مدارس در مقاطع مختلف در هر دو سمت این مسیر واقع هستند، دانش آموزان مجبورند برای رسیدن به سر کلاس روزانه حداقل دو بار از عرض این خیابان پررفت‌وآمد عبور کنند که واقعاً کاری سخت و بی‌نهایت خطرآفرین است و بروز حوادث و تصادفات ناگوار به خاطر تردد بیش‌ازحد و ترافیک سبب شده دانش آموزان و خانواده‌هایشان همیشه در استرس باشند.

    این جاده چندین سال است به‌عنوان یکی از محورهای پرتردد و حادثه‌خیز استان بشمار می‌آید و روزانه چندین حادثه ناگوار برای شهروندان و همچنین مسافران گذری رخ می‌دهد.

    احداث کمربندی ایلخچی در مرحله جذب اعتبار

    نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی بر لزوم پیگیری جدی احداث کمربندی ایلخچی تأکید کرد و افزود: تکمیل و بهره‌برداری از این مسیر یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که باید در منطقه پیگیری شود زیرا با اجراشدن این طرح شاهد روانی ترافیک خواهیم بود.

    میر هادی قره سید در ادامه اظهار داشت: شهر ایلخچی در مسیر ترانزیتی تبریز به ارومیه قرارگرفته و روانی ترافیک در این مسیر جزو ضروریات است که باید از طریق مسئولان شهرستان و استان دنبال شود و بر همین اساس این پروژه در مرحله جذب اعتبار قرار دارد که تمامی تلاش خود را برای پیگیری تخصیص این اعتبار انجام می‌دهیم.

    وی در خصوص اعتبار لازم برای این پروژه گفت: درمجموع برای این پروژه اعتبار 90 میلیارد ریالی نیاز است که انتظار داریم در سریع‌ترین زمان ممکن تخصیص یابد زیرا برای رهایی از ترافیک این مسیر، احداث این کمربند هشت کیلومتری ضروری است.

     

    پروژه کمربندی ایلخچی سال 95 افتتاح می‌شود

    رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اسکو اظهار داشت: پروژه کنارگذر ایلخچی به طول تنها هشت کیلومتر در سال 87 شروع‌شده و پیشرفت آن تا امروز 45 درصد و مربوط به خاک‌ریزی، خاک‌برداری و ابنیه بوده و اعتباری که از روز شروع پروژه تا ابتدای سال 94 هزینه شده، 100 میلیارد ریال است و اعتبار سال 94 نیز 17 میلیارد ریال پیش‌بینی‌شده که تا امروز ابلاغ و پرداخت‌نشده است.

    علی شقاقی تصریح کرد: تاکنون شش کیلومتر این پروژه اجراشده و دو کیلومتر باقیمانده به خاطر مشکل اصلی ارزیابی و آزادسازی پروژه نیمه‌تمام است چون عمدتاً این جاده از باغات کشاورزی عبور می‌کند  و به همین خاطر هزینه ارزیابی بالا و در حدود 40 میلیارد ریال ارزیابی‌شده است.

    وی در خصوص منابع موردنیاز برای تکمیل کمربندی ایلخچی نیز گفت: کل اعتباری که نیاز است این پروژه را در صورت تأمین اعتبار به بهره‌برداری برسانیم، علاوه بر 10 میلیارد ریالی که تا امروز هزینه شده، 400 میلیارد ریال نیز نیاز است تا پروژه در دولت تدبیر وامید پایان یابد.

    رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان اسکو مبلغ کل این پروژه از شروع تا اتمام را 500 میلیارد ریال عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه  کندی این پروژه به لحاظ عدم تزریق اعتبار و مشکلات مالی است، اگر منابع مالی تأمین شود، می‌توان وعده اتمام و افتتاح پروژه را تا پایان سال 95 و یا اوایل سال 96 داد.

    شقاقی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر شرکت پیمانکار در محل پروژه مستقر و عملیات اجرایی پروژه در حال اجراست و هیچ مشکلی از بابت پیشرفت کار وجود ندارد و روند اجرایی به‌صورت عملیاتی انجام می‌شود و امیدواریم با افتتاح این پروژه آلودگی هوا و ترافیک سنگین شهر ایلخچی تا حدود بسیار زیادی حل شود.

    پیشرفت عملیات کمربند ایلخچی لاک‌پشتی و تخصیص اعتبارات آن قطره‌چکانی است

    سخنگوی شورای اسلامی شهر ایلخچی نیز در خصوص وضعیت این پروژه گفت: با مصوبه گروه سلامت شهرستان اسکو، بخشدار ایلخچی اداره راه و شهرسازی شهرستان را ملزم به بررسی و ارائه آخرین آمار و ارقام تردد خودروهای سبک و سنگین از داخل شهر نموده بود که طبق آخرین اطلاعات منتشره روزانه 120 هزار دستگاه خودرو از داخل شهر عبور می‌کنند.

     

    جلال حق‌شناس تردد بیش‌ازحد خودروها را از داخل شهر جفا در حق شهروندان دانست و افزود: عبور بیش‌ازحد خودروهای سبک و سنگین از داخل شهر و دودهای سرطان‌زای این خودروها سلامتی شهروندان را به‌شدت تهدید می‌کند و ظلمی بزرگ در حق شهروندان است.

    وی اصلی‌ترین مشکل شهر ایلخچی را آلودگی هوا برشمرد و افزود: شدت آلودگی هوا و مشکلات ناشی از آن به حدی زیاد است که از سوی گروه سلامت اسکو به‌عنوان مشکل اصلی شهر شناسایی و معرفی‌شده است

    سخنگوی شورای اسلامی شهر ایلخچی آمارهای تکان‌دهنده شبکه جامع سلامت همگانی اسکو را یک هشدار برای مسئولان عنوان و تصریح کرد: 30 درصد کل بیماران آسمی تحت پوشش شهرستان اسکو مربوط به ایلخچی، 15 درصد اسکو، 10 درصد شهر جدید سهند و 45 درصد بقیه مربوط به‌کل مناطق روستایی شهرستان  است که به‌نوبه خود هشداری جدی برای مسئولان ذی‌ربط محسوب می‌شود و بدون شک موضوع تردد بیش‌ازحد خودروها از داخل شهر به‌عنوان یکی از دلایل اصلی این وضعیت مطرح است.

    وی آلودگی شدید صوتی ناشی از تردد خودروهای سنگین از داخل شهر را دیگر عامل تهدیدکننده سلامت جسم و روان شهروندان ایلخچی برشمرد و گفت: بر اساس اندازه‌گیری‌های اخیر شبکه سلامت اسکو در سه‌نقطه شهر، این آلودگی‌ها در ساعات اولیه روز 74 دسی‌بل بوده که تفاوت قابل‌توجهی را نشان می‌دهد و اگر این اندازه‌گیری‌ها در ساعات پرتردد که در زمان‌های مختلف روز متغیر است، صورت می‌گرفت، قطعاً رقم بالایی را نشان می‌داد.

     

    حق‌شناس به اثرات نامطلوب ناشی از آلودگی‌های تنفسی و صوتی اشاره کرد و افزود: افسردگی، پرخاشگری و شیوع بیماری‌های روانی در بهداشت و روان افراد تأثیر زیادی دارد که اگر به‌موقع رفع نگردد دولت باید تاوان زیادی را در بخش درمان بپردازد.

    وی از تعلل مسئولان در خصوص تکمیل کنارگذر جنوبی شهر انتقاد و تصریح کرد: احداث و تکمیل کنارگذر شهر ایلخچی در سال‌های گذشته به‌کندی اجراشده و این پروژه حیاتی از سه سال پیش به علت نبود بودجه عملاً تعطیل‌شده که همه مسئولان مربوطه در بروز این وضعیت مقصرند.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر ایلخچی پیشرفت کمربندی ایلخچی را لاک‌پشتی  و تزریق اعتبارات آن را قطره‌چکانی دانست و افزود: اعتبارات اختصاص‌یافته به این پروژه کافی نیست چراکه بخشی از این اعتبار به بدهی‌های گذشته تعلق خواهد گرفت و تا زمانی که اعتبارات این پروژه به‌صورت قطره‌چکانی اختصاص یابد، امیدی به تکمیل آن نیست و شهروندان باید سال‌های زیادی را با معضلات آلودگی و ترافیک دست‌وپنجه نرم کنند. 

    حق‌شناس پیشرفت فیزیکی پروژه کمربندی ایلخچی را رضایت‌بخش ندانست و گفت: از کل پروژه کمربندی که طول آن تنها هشت کیلومتر است و عملیات احداث آن از سال 87 آغازشده، فقط پنج کیلومتر در حد عملیات خاک‌ریزی و خاک‌برداری 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که چندان رضایت‌بخش نیست و این در حالی است که ارزیابی بخش قابل‌توجهی از مسیر باقی‌مانده نیز صورت نگرفته است.

    با تجمیع تمام این نظرات و نگاهی اجمالی به وضعیت راه‌های استان در محورهایی چون اهر - تبریز، سراب - بستان‌آباد و نمونه کوچک‌تر آن‌ها یعنی سوژه این گزارش این سووال به ذهن متبادر می‌شود که وقتی پروژه‌های راه‌سازی با این ابعاد و مقیاس‌های محدود گاهی دهها سال‌ به طول می‌انجامند و بیشتر اوقات نیز سرانجام به‌صورت سرهم‌بندی شده و با خیل ایرادات و نواقص به بهره‌برداری می‌رسند، آخر و عاقبت پروژه‌های چند صد و گاه چند هزار کیلومتری کشور چه خواهد شد و آیا رهگذران مسیرهای کوتاه بین شهرستانی باید سال‌ها به خاطر تخصیص اعتبارات نامتوازن در انتظار تکمیل پروژه های کلان باشند تا شاید روزی نوبت به پروژه‌هایی مانند کمربند هشت کیلومتری شهر ایلخچی برسد، شهری که تنها انتظار مردم آن از مسئولان، تکمیل این مسیر چند کیلومتری و پاسخ مسئولان در خصوص دلیل کندی اجرای پروژه، گزینه همواره روی میزی بنام «کمبود منابع مالی» است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو