فونیکسریمکسبهتام

بخریم یا نخریم!

معادله مبهم نرخ دلار و قیمت خودرو

عصر خودرو: خودرو "بخریم یا نخریم" این موضوعی است که در محافل رسانه ای و بین مردم این روزها جای خود را باز کرده البته نخریدن کالای داخلی ضربه به تولید ملی است؛اما تولید کننده ایرانی هم باید حق مصرف کننده را ادا کند حال سوالاتی مطرح است که آیا قیمت امروز با خودرو تولید شده همخوانی دارد یا نه؟ چه رابطه ای بین نرخ ارز و قیمت خودرو وجود دارد؟

معادله مبهم نرخ دلار و قیمت خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از خانه ملت، متقاضیان خرید خودرو از اینکه قیمت خودروهای تولید داخل با کیفیتشان متناسب نیست،گلایه دارند و این نارضایتی ها درچند سال اخیر با افزایش چند برابری قیمت خودرو بیشتر نیز شده است.

    زمانی که رشد باشتاب قیمت دلار در سال 90 شروع شد، شاید کمتر کسی فکر می کرد قیمت خودروهای ساخت داخل نیز با این با آهنگ افزایش قیمت همراه شود.

    تولید خودرو ملی، یکی از موضوعاتی بود که در سال های گذشته و مخصوصا پیش از افزایش قیمت دلار از سوی خودروسازان عنوان می شد و مدیران وقت خودروسازی روی این موضوع مانور می دانند. این اظهارات مدیران خودروسازی کشور باعث شده بود که مردم اطمینان داشته باشند که در زمینه تولید خودرو، کشور با کوچکترین مشکلی از بابت تحریم های دشمنان روبرو نمی شود. اما گویا این پایان ماجرا نبود و در مدت کمی رشد قیمت خودرو با ریتم افزایش نرخ دلار بصورت دقیقی هماهنگ شد و وقتی مردم برای خرید خودرو به بازار یا نمایندگی های مراجعه می کردند قیمت ها را می شنیدند که متناقض با اظهارات خودرسازان بود.

    زمانی که نرخ دلار در بازارآزاد با افزایش 3 برابری روبرو شد،قیمت خودروهای ساخت داخل نیز برای اینکه از مسابقه گرانی جا نماند به بیش از 2 برابر رسید؛این درحالی است که تنها برخی از قطعات خودروهای ساخت داخل ارزبر هستند و نکته دیگر اینکه هزینه‌های مانند دستمزد کارکنان کارخانه های خودروسازی سالانه در حدود 20 درصد افزایش می یافت که با افزایش‌های نجومی قیمت خودرو تناسبی نداشت،هضم این موضوعات برای خریداران خودرو داخلی که انتظار این افزایش قیمت را نداشتند،سخت بود.اما خودروسازان به سوالات مردم پاسخ روشنی ندادند و همواره افزایش قیمتها را توجیه کردند.

    خودروسازان کشور بعد از رشد 2 الی 3 برابری قیمت خودرو تمامی تقصیرات را متوجه تحریم و افزایش سه برابری نرخ دلار می دانستند و فراموش کردند که تولید خودرو ملی نباید ارتباطی به رشد قیمت دلار داشته باشد در هر صورت خودروسازان مردم را مجبور کردند در بازار به ساز قیمت های آنها برقصند، البته برای خالی نبودن عریضه عنوان کردند که گرانی به دلیل تحریم ها است یعنی با رفع ها تحریم ها امکان کاهش قیمت وجود دارد.

    بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و اخباری مبنی بر رفع تحریم های هسته ای بسیاری از مردم امیدوار بودند خودروسازان داخلی اعلام کنند، قیمت ها را با رفع تحریم ها کاهش می دهند اما گویا قرار نیست خودرو ارزان شود به دلیل اینکه "هاشم یکه زارع" مدیرعامل شرکت خودروسازی ایران خودرو در گفت و گویی با خبرگزاری خانه ملت؛ آب پاکی را روی دست خریداران خودرو ریخت و اظهارداشت: قیمت خودرو براساس یک آنالیز است و براساس آن آنالیز، قیمت نمی تواند کاهش یابد.

    مدیرعامل ایران خودروهمچنین افزود: در موضوع تاثیر رفع تحریم ها در کاهش قیمت خودرو باید توجه داشت که ارزان شدن قیمت خودرو به کاهش نرخ دلار ارتباط دارد، بنابراین اگر قیمت دلار 1000 تومان شود، ما نیز قیمت خودرو را کاهش می دهیم ولی این موضوع عملی نمی شود.

    یکه زارع درپاسخ به این سوال مبنی براینکه به چه دلیل با افزایش تیراژ خودرو تلاش نمی کنید قیمت خودرو در بازار متعادل شود، گفت: تیراژ ما به عنوان یک بنگاه اقتصادی، همیشه متناسب با تقاضا است.

    وی درپاسخ به این سوال مبنی بر اینکه، آیا انبارهای ایران خودرو پُر ازخودروهای صفر کیلومتری است که خریدار ندارد؟ تاکید کرد: چه کسی این را گفته است؛عکس‌های ماهواره ای از پارکینگ‌های ایران خودرو مربوط به بهمن ماه سال 92 است و جهت اطلاع شما می گویم نسبت به تولید روزانه تنها سه هزار خودرو اضافه داریم.

    یکه زارع در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا با توجه به کمپین "خریدن خودرو صفر ممنوع"، امکان دارد قیمت خودرو را کمی کاهش دهید؟ گفت: به هیچ عنوان قیمت خودرو را کاهش نمی دهیم، شما توجه کنید قیمت کدام کالا در این چند سال اخیر کاهش یافته است.

    وی ادامه داد: درموضوع کمپین "خریدن خودرو صفر ممنوع " آدم های مختلف وجود دارند،مردم درباره خریدن یا نخریدن  خودرو حق دارند که هر تصمیمی بگیرند،اما ما به کسانی که اهداف دیگری دراین زمینه دارند، توجه نمی کنیم به دلیل اینکه یک عده دوست دارند خودرو از خارج وارد بشود و عده ای نیز مقاصد سیاسی را دراین رابطه دنبال می کنند.

    منوچهر منطقی مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو، در گفت و گویی که در شهریور ماه سال گذشته با خبرگزاری خانه ملت داشت، در رابطه با میزان تاثیر نرخ ارز در  قیمت خودرو نظرات دیگری داشت و در این خصوص گفته بود: با مدیریت و توجه به زنجیره ارزش در صنعت خودرو یعنی سازندگان، تامین کنندگان مواد اولیه و فناوری های جدید می توان قیمت یک خودروی تولیدی را 10 الی 15 درصد در میان مدت کاهش داد.

    منطقی در واکنش به تحلیل مردم مبنی بر اینکه رشد قیمت خودرو بیش از هزینه های متداول خودروسازان و همگام با نرخ دلار بوده، گفت: اعتراض مردم به این موضوع هوشمندانه است بنابراین باید با توجه به رشد هزینه های سالانه شرکت‌های خودروسازی مانند هزینه انرژی کارخانه و دستمزد کارگران خودروسازان، قیمت خودرو افزایش یابد.

    افزایش سه برابرای قیمت خودرو منطقی نیست

    مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو افزود: با وجود اینکه نرخ دلار در سالهای گذشته حدود سه برابر رشد داشت اما باید قیمت برخی خودروها که از درصد بالای ساخت داخل برخوردارند نهایتا حدود 1.7 برابر رشد می کرد.

    منطقی در این زمینه افزود: افزایش حدود 3 برابری قیمت خودرو به دلیل هدررفت منابع است؛بنابراین باید به این موضوعات رسیدگی شود و هزینه های مالی نیز کاهش یابد.

    مدیرعامل سازمان صنایع هوایی در زمینه فعالیت خودروسازان گفت: خودروسازان روی تمامی عوامل در ساخت خودرو توجه نمی کنند و معمولا روی یک عامل متمرکز می شوند بنابراین باید در این زمینه تدابیر لازم اتخاذ شود.

    منطقی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا خودروسازان به صورت عمدی تمایلی به افزایش تیراژ خودرو ندارند؟ گفت: این موضوع را قبول ندارم به دلیل اینکه فروش کارخانه های تولید خودرویی که از تیراژ بالایی برخوردار نیست کاهش می یابد که این موضوع رشد هزینه ها را در پی خواهد داشت. بنابراین شرکت های تولیدی خودرو برای جلوگیری از خطر ورشکستگی از کاهش تعمدی تیراژ استقبال نمی کنند.

    وی ادامه داد:تمامی شرکت‌های تولیدی خودرو تلاش حداکثری را برای پاسخگویی به میزان تقاضا خواهند داشت.

    انحراف بخشی از نقدینگی خودروسازان

    "منطقی" در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا واقعیت دارد که بخشی از منابع مالی خودروسازان صرف فعالیت‌هایی مانند برج سازی می شود؟ گفت: احساس می کنم به دلیل رکود کنونی در بازار مسکن منطقی نیست که خودروسازان در حوزه ساخت و ساز وارد شوند.

    مدیرعامل اسبق گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: براساس گزارش تحقیق و تفحص مجلسخودروسازان بخشی از نقدینگی خود را صرف خرید سهام شرکت های دیگر کرده اند که در این زمینه گزارش تحقیق و تفحص مجلس بسیار دقیق است.

    علی لو: مشروط کردن کاهش قیمت خودرو به کاهش نرخ دلار از سوی خودروسازان قابل قبول نیست

    علی علیلو نماینده مردم شبستر درمجلس شورای اسلامی در گفت وگو باخبرنگارخبرگزاری خانه ملت،درخصوص اظهارات خودروسازان درباره قیمت خودرو گفت: مشروط کردن کاهش قیمت خودرو به کاهش نرخ دلار از سوی خودروسازان قابل قبول نیست.

    علیلو افزود: به دلیل اینکه خودروسازان در زمان ارائه گزارش به نمایندگان مجلس عنوان می کنند به جز در موارد محدود درساخت خودروهای داخلی نیازی به تامین قطعه از خارج از کشور ندارند،بنابراین نباید در قیمت گذاری خودرو داخلی، خیلی به نرخ ارز توجه شود.

    وی با بیان اینکه اظهارات خودروسازان در زمینه قیمت خودرو به نوعی فرار رو به جلو محسوب می شود، افزود: خودروسازان در آغاز تحریم ها عنوان می کردند تحریم عامل گران شدن خودرو است با شنیدن خبر رفع تحریم می گویند باید دلار ارزان شود با این حساب شاید بعد از کاهش قیمت دلار نیز بهانه جدیدی را عنوان کنند.

    رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صنعت خودروسازی افزود: مدیریت در خودروسازی کشور باید ارتقا یابد.

    علیلو درباره  کمپین "خریدن خودرو صفر ممنوع"، افزود قبلا نیز هم گفته ام که کمپین‌ "خریدن خودرو صفر ممنوع"، به زیان تولید ملی است، البته خودروسازان داخلی برای احترام به مشتریان باید اقداماتی در جهت رضایت مردم انجام دهند و به نظرات مردم نباید بی اعتنا باشند.

    وی با بیان اینکه کمپین‌ "خریدن خودرو صفر ممنوع" باید در حد تلنگر و تذکری برای تحول در خودروسازی کشور باشد، افزود: بر اساس اظهارات خودروسازان  قیمت خودرو ساخت داخل 10 الی 15 درصد از نرخ ارز متاثر است بنابراین قابل قبول نیست که خودروسازان عنوان کنند اگر دلار 1000 تومان شود، قیمت خودرو کاهش می یابد.

    نعمت زاده: برنامه اصلاح ساختار مالی خودروسازان و کاهش هزینه ها تا سال 96  در حال تدوین است

    محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز گذشته در خصوص  کاهش قیمت خودرو و کمپین نخریدن خودرو در نشست خبری گفت: موضوع کمپین را جریانات خاصی دنبال می کنند و قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت و این موضوع که گفته میشود قیمت‌ها پایین خواهد آمد نه از سوی وزارتخانه نه شورای رقابت و نه خودروسازان اعلام شده  است.

    وی با بیان این مطلب که برخی انتظار داشتند پس از انجام توافقات شاهد کاهش قیمت در بازار و از جمله بازار خودرو باشیم اظهارکرد:توافق هسته ای ثبات  ارز را در کشور به همراه داشت و نباید انتظار داشت تا این توافق به صورت ناگهانی شوک خاصی را ایجاد کند چرا که انجام توافقات و اجرای آن به صورت تدریجی بوده و تاکنون همین ثبات در بازار نشات گرفته از همین موضوع است .

    وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: علرغم افزایش هزینه های تولید، خودروسازان  توانستند قیمت تولیدات خود را ثابت نگه دارند و این در واقع  به منزله کاهش قیمت خودرو تلقی می شود.

    به گفته وی؛ می توان انتظار داشت که  تاثیر توافقات پس از اجرا در نهایت  بر روی قیمت خودروهای وارداتی  تاثیر بگذارد.

    نعمت زاده ادامه داد: قیمت خودروهای داخلی تابع تورم داخلی است و اگر خودروسازانقیمت خودرو را افزایش ندهند در اصل یعنی قیمت را کاهش داده‌اند، چراکه تورم در این مدت افزایش داشته اما قیمت خودرو ثابت مانده است.

    وی همچنین خاطرنشان کرد: برنامه اصلاح ساختار مالی خودروسازان و کاهش هزینه ها تا سال 96  در حال تدوین است که  با اجرای آن بخشی از قیمتها و هزینه های تولید کاهش خواهد یافت.‎

    وزیر صنعت،معدن و تجارت  با دفاع از ضرورت پرداختن و توجه به تولید داخلی محصولات از جمله خودرو افزود: کمپین نخریدن خودرو خیانت به تولید است  ضمن اینکه  به اشتغالزایی و درآمد ملی نیز خیانت کرده است .

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو