فونیکسریمکسبهتام

بازگشت دوچرخه ها به خیابان

عصر خودرو : امروزه استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل نقل مناسب برای سفرهای کوتاه شهری در بسیاری از شهر های شلوغ جهان مورد توجه قرار گرفته است .

بازگشت دوچرخه ها به خیابان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، بسیاری از شهر های جهان مانند آمستردام ، کپنهاگ ، برلین و پکن توانسته اند با استفاده از ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه مشکل ترافیک ، آلودگی هوا و مصرف سوخت را تا حدود زیادی  پشت سر بگذارند .

    در آمستردام  حدود 50 درصد از حمل و نقل شهری با دوچرخه انجام می شود . نکته قابل توجه این که تعداد دوچرخه ها در این شهر از تعداد خودروها بیشتر است.

    در کپنهاگ که به پایتخت دوچرخه ها شهرت دارد نیز حدود 544 هزار نفر از شهروندان این شهر از دوچرخه به عنوان اصلی ترین وسیله رفت و آمد استفاده می کنند.

    در ایران اما  چند سالی است که ترافیک، خطر آلودگی هوا در کلان شهرها و پیامد های آن  سبب شده تا مسوولان از تجربه کشورهای دیگر در استفاده از این وسیله پاک و کم هزینه استفاده کرده و از آن به عنوان راه حلی  برای کاهش استفاده از خودرو در سیستم  حمل و نقل شهری استفاده کنند.

    در سال های اخیر استفاده از دوچرخه بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است به طوری که احداث مسیر دوچرخه و ایستگاه های ارایه دوچرخه در شهر های مختلف از چند سال قبل در دستور کار شهرداری ها قرار گرفته است.

    بر همین اساس جعفر توکلی هاشمی دبیر کمیته حمل و نقل مجمع شهرداران آسیایی، در نشست کمیته حمل و نقل و ترافیک شهرهای آسیایی که به تازگی در شهر قزوین برگزار شد فرهنگ سازی و تغییر رویکرد مردم به سیستم حمل و نقل عمومی در جامعه را ضروری دانسته و یاد آور شد : محورهایی چون حمل و نقل پاک، ترویج فرهنگ دوچرخه سواری، توسعه پیاده روی از جمله راهکارهای توسعه حمل و نقل عمومی است.

    در کشورهایی که دوچرخه سواری را به عنوان راهکاری برای غلبه بر ترافیک و آلودگی هوا مورد توجه قرار داده اند  تلفیق استفاده از دوچرخه و سایر سیستم های حمل ونقل بسیار رایج است به طوری که عده زیادی از شهروندان  برای رسیدن به ایستگاه های مترو یا اتوبوس از دوچرخه استفاده کرده و با رسیدن به این ایستگاه ها سفر خود را با وسایل دیگر ادامه می دهند. روش تلفیقی معمولا در شهرهایی رواج بیشتری دارد که ساختار شهری آن اجازه استفاده طولانی از دوچرخه را نمی دهد.

    کار شناسان معتقدند برای  توسعه دوچرخه‌سواری، ایجاد مسیرهای مجزا و ایمن‌سازی این مسیرها،‌ اولویت‌دهی به حق تقدم دوچرخه‌سواران در تقاطع‌ها و ایجاد فضاهای مناسب و کافی برای پارک دوچرخه‌ باید در دستور کار قرار گیرد.

    علی فغانی مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری تهران  با تاکید بر این نکته می گوید :  توسعه استفاده از سیستم‌های حمل و نقل همگانی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی از جمله راهبردهایی است که شهرهای پیشرفته دنیا به سمت آن حرکت کرده‌اند و پیاده‌سازی این سیستم‌ها می‌تواند مسائل و مشکلاتی نظیر ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی، تصادفات رانندگی و آثار و عوارض ناشی از آن و همچنین بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمی و روحی را کاهش دهد.

    بنا به گزارش ها در حال حاضر 149 خانه دوچرخه شهر تهران فعال هستند که  بیش از 108 هزار و 500 نفر از شهروندان تهرانی در سه ماهه نخست امسال از دوچرخه‌های موجود در این مراکز استفاده کرده اند.

    به گفته  نواب حسینی منش مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل غیر موتوری ، میزان استفاده از امکانات دوچرخه‌سواری شهر تهران روند صعودی داشته است، به طوری که تعداد استفاده کنندگان از خانه‌های دوچرخه از 16 هزار نفر در فروردین، به  بیش از 34 هزار نفر در اریبهشت ماه  افزایش یافته و در خرداد به 63 هزار و 500 نفر افزایش رسیده است.

    همچنین  به طور متوسط روزانه 24 شهروند از هر خانه دوچرخه استفاده می‌کنند.

    نواب  حسینی منش اظهار امیدواری کرد  با افزایش خانه‌های دوچرخه جدید و مکان‌یابی مناسب خانه‌های دوچرخه موجود، تجهیز این مراکز به دوچرخه‌های جدید و تجهیزات لازم همچون کلاه ایمنی و آموزش و همچنین فرهنگ‌سازی در این ارتباط ، انتظار داریم شاهد افزایش روند صعودی استفاده از دوچرخه در تهران باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو