فونیکسریمکسبهتام

با تشکیل ستاد بهبود کیفیت در صنعت

خودرو فعالیت نمایندگی‌های متخلف متوقف می‌شود

عصر خودرو : تشکیل «ستاد ویژه تحول و بهبود کیفیت در صنعت خودرو» به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، یکی از دستاوردهای سی‌وپنجمین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو است.

خودرو فعالیت نمایندگی‌های متخلف متوقف می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، بی‌شک راه‌اندازی چنین ستادی می‌تواند نه‌تنها در افزایش کیفیت خودروهای داخلی و بهبود خدمات پس از فروش خودروهای داخلی تاثیرگذار باشد، بلکه با ارتقای کیفیت و خدمات پس از فروش راه را به روی کیفیت هرچه بیشتر خودروسازان باز خواهد کرد. اگرچه به گفته مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه به کیفیت خودروهای داخلی با شروع امسال آغاز شده اما بی‌تردید این ستاد در تلاش خواهد بود تا به اهداف و برنامه‌های تعیین شده در حوزه کیفیت، سرعت بیشتری ببخشد.

    امیرحسین قناتی  اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در «ستاد ویژه تحول و بهبود کیفیت در صنعت خودرو» تمرکز روی اقداماتی است که می‌تواند رشد افزایش میزان رضایت‌مندی در مشتریان صنعت خودرو چه در حوزه کیفیت محصول و چه در بخش خدمات پس از فروش را به همراه داشته باشد که این اهداف، کوتاه‌مدت بوده و در بازه زمانی حداقل یک‌ماه و حداکثر تا پایان سال اجرایی شده و در 2 هفته آینده مشخص خواهد شد. به گفته مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای این ستاد اعضای خاصی تعیین نشده اما به طور قطع از نظرات فعالان این صنعت و انجمن‌هایی که در زمینه جلب رضایت مشتریان و همچنین انجمن‌های تخصصی که در این صنعت مشغول به فعالیت هستند، استفاده خواهد شد. قناتی با اشاره به این نکته که وزارت صنعت، معدن و تجارت اوایل امسال و براساس سند اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو تا افق 1404، اهداف کیفی در صنعت خودرو را به عنوان برنامه بلندمدت تعریف کرده است، گفت: برخی از اهداف با توجه به نیاز اخیر بازار و انتظاراتی که مشتریان از این صنعت دارند، در اولویت نخست در دستورکار قرار گرفته و در حال‌حاضر این ستاد بیشتر روی خدمات پس از فروش و کیفیت محصول توجه دارد. وی اعتقاد دارد، برای کیفیت محصول لازم است یک بسته کلی درنظر گرفت که وظایف آن بر عهده خودروساز، قطعه‌ساز و خدمات پس از فروش است.به باور قناتی در مرحله نخست، کیفیت محصولات باید به اندازه‌ای ارتقا یابد که مشتریان به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش کمتر مراجعه و در مرحله بعد نیز مراجعه‌کنندگان باید بهترین سرویس و خدمات را دریافت کنند. مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن ارائه پاسخ مثبت به این پرسش که آیا « در صورت همکاری یا سرپیچی از دستورالعمل‌های ستاد توسط خودروسازان و قطعه‌سازان، سیستم‌های تنبیهی و تشویقی بر آنها اعمال می‌شود؟» گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها مقرر شده اگر در حوزه خدمات پس از فروش نمایندگی‌ها نتوانند به اهداف تعیین شده دست یابند، از فعالیت آنها جلوگیری به‌عمل خواهد آمد.همچنین در بخش سیاست‌های تشویقی قطعه‌سازان نیز در ارتباط با تعرفه‌هایی که این دسته از فعالان با شرکت‌های خودروسازی دارند، میزان انطباق با الزامات قانون حمایت حقوق مصرف‌کنندگان، ملاک تعیین تعرفه‌ها قرار می‌گیرد.


    لغو همکاری ایران‌خودرو با برخی قطعه‌سازان
    درحال‌حاضر بیشترین حجم تولید خودروی داخلی در اختیار 2 شرکت بزرگ خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا قرار دارد، بنابراین انتقادهای مطرح شده درباره کیفیت خودروها، فعالیت این 2 خودروساز را نشانه می‌گیرد.اگرچه در حال‌حاضر مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی رضایت کاملی ندارند اما از آنجا که نظر مشتریان حائزاهمیت است، خودروسازان برای بهبود کیفیت محصولات خود برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته‌اند. البته به گفته معاونت کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو، برنامه‌های کیفی این گروه صنعتی جدا از تمام بحث‌های به‌وجود آمده از سال 93 آغاز شده است.به گفته مجتبی استاد رحیمی، این برنامه‌ها به شکل کوتاه‌مدت برای محصولات جاری و در قالب بلندمدت در زمینه توسعه محصولات خواهد بود. وی در گفت‌وگو با صمت به توضیح این برنامه‌ها برای بهبود کیفیت پرداخت و اظهار کرد: برنامه‌های کوتاه‌مدت شامل 2 پروژه است که بخشی از آن مربوط به قطعه‌سازان و بخشی دیگر در ارتباط با فرآیندهای ایران‌خودرواست. بر همین اساس در جلسات بسیاری که با قطعه‌سازان برگزار کرده‌ایم، در صورتی که کیفیت قطعه‌ای مطلوب نباشد، با آن قطعه‌ساز لغو همکاری خواهیم کرد به گونه‌ای که این اقدام از حدود یک ماه و نیم پیش آغاز شده و تاکنون مجبور به‌قطع همکاری با 17قطعه‌ساز شده‌ایم و قطعات مورد نیاز خود را از طریق دیگر قطعه‌سازان تامین می‌کنیم که این موضوع روی افت تولید محصولات ایران‌خودرو تاثیرگذار بوده است. وی با بیان اینکه در تلاش هستیم از ورود قطعات معیوب به چرخه تولید جلوگیری کنیم، افزود: در بخش برنامه‌های بلند مدت روی توسعه محصول که شامل معرفی محصولات جدید و تغییر محصولات فعلی است، تمرکز کرده‌ایم.
    استاد رحیمی در ادامه به توضیح دلایل کاهش کیفیت خودرو در سال‌های گذشته پرداخت و گفت: صنعت خودرو با 60 صنعت دیگر در ارتباط است، بنابراین اگر کیفیت این صنایع در نوسان باشد، روی کیفیت خودرو تاثیر می‌گذارد، چراکه کیفیت باید در همه صنایع به وجوداید و در این میان یکی از دلایلی که روی کیفیت خودرو تاثیر می‌گذارد، به قطعه‌سازان برمی‌گردد. معاون کیفیت ایران خودرو با تاکید بر اینکه صنعتگران در 10 سال متوالی نتوانستد ماشین‌آلات خود را به‌روز کرده و ماشین‌آلات فرسوده را از رده خارج کنند، تصریح کرد: در شرایط تحریم قطعه‌سازان به‌خوبی به فعالیت خود ادامه دادند و با تمام محدودیت‌ها اجازه ندادند تولید متوقف شود. وی تصریح کرد: موضوع دیگر در ارتباط با سیستم‌های کیفی است. این سیستم‌ها در دوره زمانی نهادینه شده بود اما به دلایلی کنار گذاشته شد.همچنین خودروسازان در دوره‌ای نتوانستند نیروی انسانی متخصص خود را حفظ کنند، این درحالی است که در 2 سال گذشته سعی بر برنامه‌ریزی برای حل این مشکلات بوده است که گرچه در کوتاه‌مدت نمی‌توان به نتیجه رسید اما باید با پیگیری از مشکلات عبور کرد. استاد رحیمی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم اثرات برنامه‌های تعریف شده روی محصولات جاری ایران‌خودرو دیده شود، از جهش‌های بیشتر در بخش کیفی خودرو در سال آینده ابراز امیدواری کرد. وی اعتقاد دارد که قطعات تولید شده، امانت مشتری است، بنابراین باید به شکلی شایسته تحویل مشتریان داده شود.


    اجرای برنامه کیفیت سایپا با همکاری تامین‌کنندگان اصلی
    در همین حال گروه خودروسازی سایپا برنامه منسجمی برای افزایش کیفیت تدوین کرده است، به‌گونه‌ای که این برنامه در همکاری با تامین‌کنندگان اصلی و شرکت‌های دیگر اجرایی می‌شود. معاونت کیفیت سایپا نیز درباره این برنامه به گفت: در برنامه افزایش کیفیت، نظرات وزارت صنعت، معدن و تجارت که در شورای سیاستگذاری خودرو مطرح یا از طریق ابلاغیه در اختیار این شرکت قرار گرفته، لحاظ شده است.در بخش اجرایی نیز اگر در بحث زیرساخت‌های مالی کمکی شود، بدون تردید این برنامه محقق خواهد شد. فرزاد غزایی با اشاره به این موضوع که گروه خودروسازی سایپا بر عیب‌هایی که مشتری را اذیت می‌کند یا بیشتر موردنقد مردم قرار می‌گیرد، متمرکز شده است، به توضیح دیگر برنامه‌های این شرکت پرداخت و ادامه داد: در نظر داریم، ارتباط خدمات پس از فروش را با خودروساز گسترش دهیم.اگر خودروی یک مشتری به هر دلیلی متوقف شده باشد، نگاهی ویژه به آن خودرو خواهیم داشت. به‌گونه‌ای که اگر قطعه‌ای در خدمات وجود نداشته باشد، از خط تولید آن را در اختیار مشتری قرار می‌دهیم. وی اضافه کرد: از طرف دیگر بازخوردهای مشتریان در خدمات پس از فروش را با دقت بیشتری مطالعه می‌کنیم و این اقدامات منجر به افزایش رضایت مشتریان خواهد شد. بخشی از خودروها در اختیار مشتریان قرار دارد که از آنها بازخورد می‌گیریم. در بخش دیگر نظارت‌های‌مان در فازهای قطعه‌سازی و محیط خودروسازان افزایش داده‌ایم. به عبارت دیگر پیش از آنکه خودرو به‌دست مشتری برسد، از کیفیت آن اطمینان کامل به‌دست می‌آوریم. به گفته غزایی، این فعالیت‌ها درحال اجراست اما اگر منابع مالی تامین شود، این اقدامات در زمان خود و با کیفیت بسیار مطلوب انجام خواهد شد.به‌گونه‌ای که برای مثال هنگامی‌که گردش مالی یک قطعه‌سازی متوقف می‌شود، منابع مالی در جهت به راه افتادن خط تولید قطعات باکیفیت کمک می‌کند. بر اساس این گزارش، گروه خودروسازی سایپا برای ارتقای کیفیت محصولات خود با مشاوران خارجی از کره و ژاپن وارد مذاکره شده اما براساس گفته‌های معاون کیفیت این گروه، استفاده تخصصی از این افراد بدون تامین منابع مالی دشوار خواهد بود. برپایه این گزارش، کیفیت خودرو به همان میزان که برای مصرف‌کنندگان حائزاهمیت است، برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین خودروسازان و قطعه‌سازان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌گونه‌ای که طرح‌های مختلفی برای این مهم در دستور کار قرار گرفته که بی‌تردید با توجه به شرایط مالی خودروسازان، اجرای این مهم در صورت تامین منابع مالی موردنیاز سرعت خواهد گرفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو