فونیکسریمکسبهتام

راهبردهای خودروسازان در کاهش قیمت نهایی محصول

تولید متنوع و تقسیم بازار؛ ۲راهکار رقابت‌پذیری صنعت خودرو

عصر خودرو : کاهش قیمت تمام‌شده خودرو برای افزایش سهم بازار، یکی از اولویت‌های غول‌های خودروسازی است. به اعتقاد کارشناسان، ایجاد پلتفرم مشترک برای تیراژ بالای تولید و استفاده از بازارهای مشترک در همکاری‌های بین‌المللی خودروسازان بزرگ از راهکارهای ایجاد رقابت‌پذیری در صنعت خودروسازی جهان است.

تولید متنوع و تقسیم بازار؛ ۲راهکار رقابت‌پذیری صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، تولیدکنندگان خودرو در 10سال گذشته با بررسی فرآیند تولید برای افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده اقداماتی انجام داده‌اند اما این راهبرد بیشتر از سوی شرکت‌های بزرگ به‌کار گرفته می‌شود. به گزارش سایت «اس.ای.یی» کاهش قیمت تمام‌شده محصول در 3 بخش قیمت مواد اولیه، انرژی مصرفی و هزینه کارکنان اجرا می‌شود که باید کاهش هزینه را بدون تخریب فرآیند تولید عملی کند.به گزارش سایت «اچ پی» یکی از راهبردهای خودروسازان برای کاهش قیمت تمام‌شده، ایجاد زیرساخت‌های همگرا در بازارهای مختلف برای کاهش هزینه صدور محصول به بازار است. همچنین استفاده از ربات برای ساخت خودرو در کاهش قیمت نهایی نیز موثر است، از این‌رو بیشتر غول‌های خودروسازی جهان برای افزایش دقت و سرعت مونتاژ از دستگاه، به جای نیروی انسانی استفاده می‌کنند.بخشی از راهبرد بهره‌وری تولید خودرو، مدیریت شبکه بازار با ایجاد سایت خط تولید در مناطق مختلف است. حال اتصال به شبکه‌های جهانی در توزیع قطعات یدکی برای تامین نیاز خودروسازان از واحدهای تولیدی که محصول را با قیمت کمتری عرضه می‌کنند، می‌تواند راهکاری برای افزایش رقابت‌پذیری خودروهای تولیدی باشد. همچنین از آنجایی که قوانین زیست‌محیطی، مفاهیم طراحی و فناوری‌های ساخت خودرو به سرعت درحال تغییر است، ایجاد انعطاف‌پذیری در سیستم‌های تولید شرایطی را فراهم می‌کند که خودروسازان بتوانند با سرعت بیشتری با تغییرات سازگار شوند. از این‌رو شرکت‌های خودروساز با ساخت پلتفرم‌های قوی به‌دنبال تغییر ظاهر (فیست لیفت) مدل‌های جدید هستند تا با تولید متنوع‌تر، بخشی از خطرپذیری‌های تولید در نتیجه عرضه بیش از تقاضا را بکاهند.یک کارشناس خودرو در گفت‌وگو با صمت درباره راهبردهای افزایش رقابت‌پذیری خودرو در بازارهای جهانی اظهار کرد: بهینه‌سازی تولید خودرو به عوامل زیادی بستگی دارد که بخشی از آن به برنامه قطعه‌سازان برمی‌گردد. به‌طوری‌که شرکت‌ها با ارتقای فناوری تولید قطعات، هزینه‌های این بخش را می‌کاهند و خودروسازان با تدوین برنامه‌ای برای افزایش کیفیت تولید و خدمات پس از فروش و برنامه بهینه‌سازی رقابت‌پذیری در بازارهای خارجی را بهبود می‌بخشند، حال در بخش طراحی، خودروسازان با همکاری قطعه‌سازان ارائه طرح محصولات جدید را در دستور کار قرار می‌دهند. درواقع در دنیا طراحی جدید چراغ‌های خودرو از سوی شرکت‌های قطعه‌سازی به خودروسازان پیشنهاد می‌شود.
    عبدالله بابایی با تاکید بر اینکه صنعت خودروسازی در رشد اقتصادی کشورها نقش موثری ایفا می‌کند، ادامه داد: در ایران مانند سایر کشورهای پیشرفته زیرساخت صنعت خودروسازی وجود دارد اما به‌دلیل اینکه دانش فنی به‌روز نیست، خودروی ایران قدرت رقابت با بازارهای جهانی را ندارد. حال از آنجایی که صنعت خودرو پایه رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته است، حمایت مالی دولت از طریق تسهیلات کم‌بهره و ایجاد مراکز تحقیقاتی خودرو در همکاری مشترک با شرکت‌های خارجی می‌تواند خودروسازان را آماده ورود به شبکه‌های بازار جهانی کند. درواقع خودروسازان وقتی تسهیلات با سود بالا دریافت می‌کنند، به‌دلیل اینکه حاشیه سود آنها کاهش می‌یابد و این میزان سود روی قیمت تمام‌شده محصولات اثر می‌گذارد، توان رقابت کاهش می‌یابد به همین دلیل ایران نیز مانند دیگر کشورهای توسعه‌یافته باید تسهیلات کم‌بهره در اختیار خودروسازان قرار دهد تا خودرو را با قیمتی پایین‌تر عرضه کنند.


    او با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای شرکت‌های بزرگ در افزایش بهره‌وری تولید، کاهش هزینه ادغام واحدهای تولید است، اضافه کرد: شرکت‌هایی مانند «نیسان» و «رنو» با ادغام واحدهای تولید محصولی مشترک تولید می‌کنند که به‌صورت مجزا با نام‌های مختلف توزیع می‌شود. این اقدام کمک می‌کند تا آنها بتوانند از بازارهای مشترک یکدیگر استفاده کنند. از این‌رو در شرایطی که تولید قطعات در نقاط مختلف دنیا افزایش یافته و تولید اقتصادی خودرو در دنیا حرف اول را می‌زند، تدوین برنامه محصول محور در خودروسازی‌ها می‌تواند در افزایش رقابت‌پذیری محصولات موثر باشد.کارشناس تحقیق و توسعه شرکت پارس‌خودرو درباره راهبردهای خودروسازان در بهینه‌سازی تولید به صمت گفت: از زمانی که خودرو به صورت ماشین‌کاری و ریخته‌گری تولید می‌شد، تاکنون روند بهینه‌سازی تولید ادامه داشته است، به‌طوری‌که در آن زمان برای نخستین بار «هنری فورد» با راه‌اندازی خط تولید و تعریف استانداردهای تولید قطعات مشابه، فرآیند تولید را از حالت دستی خارج کرد و بعدها با تعریف ضرب‌آهنگ تولید به کاهش زمان فرآیند ساخت خودرو پرداخت، درواقع از سال 1970م فرآیند بهینه‌سازی زمان چرخه تولید آغاز و تاکنون ادامه دارد. امیرحسین مومن با اشاره به اهمیت بهبود فرآیند خط تولید از سوی خودروسازان بزرگ ادامه داد: خودرو سازان بزرگ از جمله شرکت تویوتا سال‌های بعد از بهینه‌سازی اولیه بار دیگر فرآیند تولید را بازبینی و با حذف مدت زمان زائد از مسیر ساخت خودرو، چرخه «تولید ناب» را مطرح کردند و توانستند در دوران رقابت با شرکت‌های بزرگ گام‌های موثری بردارند، چراکه آنها نه‌تنها مدیریت هزینه‌کردند، بلکه کیفیت محصولات را نیز در سطح بالا نگه داشتند اما در مقابل خودروسازان چینی مدیریت هزینه را با کاهش کیفیت قطعات تولید اجرا می‌کنند تا محصولات را با قیمتی پایین‌تر عرضه کنند.او با نگاهی به دیگر روش‌های کاهش هزینه تولید خودرو تاکید کرد: درحال‌حاضر خودروسازان با طراحی پلتفرم‌های مشترک، هزینه تولید خودرو را کاهش می‌دهند. به عبارت دیگر وقتی یک شرکت تعداد زیادی خودرو را روی یک پلتفرم تولید می‌کند، هزینه طراحی و ساخت پلتفرم را روی قیمت تمام خودروهای تولیدی تقسیم می‌کند و این مسئله در نهایت منجر به کاهش قیمت تمام‌شده محصولات می‌شود. مومن با بیان اینکه استفاده از قطعات «های‌تک» راهکار دیگری در تولید اقتصادی خودرو است، ادامه داد: در سال‌های گذشته از فناوری «های‌تک» برای به کار گرفته خودروهای لوکس استفاده می‌شد اما درحال‌حاضر این فناوری برای خودروهای اقتصادی نیز تولید می‌شود تا شرکت‌ها بتوانند از این ابزار برای کاهش قیمت خودروها استفاده کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو