فونیکسریمکسبهتام

نماینده مجلس:

صنعت خودرو باید راهبرد توسعه ای داشته باشد

عصر خودرو : نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت خودروی کشور باید بتواند در عرصه های ملی، منطقه ای و جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد، گفت: این صنعت به راهبرد مشخص برای توسعه نیاز دارد تا با آینده گرایی اقتصادی و تجاری به مسیر گسترش تولید و ارتقای کیفیت ادامه دهد.

صنعت خودرو باید راهبرد توسعه ای داشته باشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از واحدمرکزی خبر، حسین گروسی  گفت: این راهبرد باید متناسب با واقعیتهای صحنه ای و اجرایی و کاربردی تهیه شود بطوری که تغییر دولتها هم نیز نتواند رویکرد این راهبرد را تغییر دهد.
    وی افزود: باید از مدیریت سلیقه ای و غیرپایدار دوری کنیم و ایران از ظرفیتهای خوبی برای ایجاد قطب صنعت خودروسازی در منطقه برخوردار است و امیدواریم با جذب مشارکت خارجیها و ورود فن آوریهای نوین و شناخت سلایق مشتریان داخلی و خارجی به ویژه در منطقه بتواند مسیر رو به رشد را به خوبی طی کند.
    گروسی گفت: هزینه تمام شده تولید در داخل کشور زیاد است و متأسفانه صنعت خودرو در دوره های مختلف همواره به حیاط خلوت دولتها تبدیل شده است که به روند پیشرفت این صنعت آسیب می زند.
    وی همچنین خواستار آمایش سرزمینی در ایجاد کارخانه های خودروسازی و تولید قطعات با رویکرد کاهش هزینه تمام شده و همچنین مدیریت قیمتها شد.
    گروسی اظهار داشت: در صنعت توسعه خودروی کشور باید همگرایی خودروسازان و قطعه سازان بیشتر شود و مجلس شورای اسلامی هم قانون استفاده حداکثری از توان داخلی را در طرحهای سرمایه گذاری خارجیها در داخل ایران و همچنین بهبود فضای کسب و کار تصویب کرده است که پشتیبان توسعه ای خوبی برای خودروسازان محسوب می شود و منابع صندوق توسعه ملی هم برای پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی و غیردولتی ساماندهی شده است که خودروسازان هم می توانند از این فرصت استفاده کنند.
    بنابراین گزارش ایران با تولید بیش از 1.6میلیون خودرو در سال 1390 رتبه سیزدهم جهان را به خود اختصاص داد که البته با کاهش تولید در سال 1392 به جایگاه بیستم تنزل یافت اما با رسیدن تولید خودرو به مرز یک میلیون و دویست هزار دستگاه در سال 93 جایگاه ایران تا رتبه هجدهم ارتقا یافت.
    قرار است تولید خودرو امسال به یک میلیون و 400 هزار دستگاه برسد که البته سه غول جاده مخصوص (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) بیش از خودروسازان خصوصی در تب و تاب رشد
    افزایش تولید افتاده‌اند ، به ویژه سایپا که قصد دارد با کمک شرکت زیرمجموعه خود یعنی پارس خودرو ، 40 درصد به تولیدات خود در مقایسه با سال گذشته بیفزاید.
    ایران خودرویی‌ها رشدی 10 درصدی در تولید را در مقایسه با سال گذشته برنامه ریزی کرده اند و قصد دارند امسال 660 هزار دستگاه خودرو تولید و روانه بازار کنند.
    خودروسازان 14 درصد ارزش افزوده بخش صنعت ، 3 درصد ارزش افزوده تولید ناخالص داخلی و 12 درصد از اشتغال صنعتی را به خود اختصاص داده اند.
    نباید از برخی کم و کاستی ها مانند کیفیت قطعات و خدمات پس از فروش که تا پیش از تحریم ها در صنعت خودروسازی روندی نزولی طی می کرد ، غافل بود.
    هرچند تحریم ، خودروسازان را متوقف نکرد اما از کیفیت تولید کاست ، روندی که به نارضایتی مصرف کنندگان و رشد واردات خودروهای خارجی منجر شد ، رقابتی ناعادلانه که در نهایت تلاش صنعتگران داخلی برای عبور از شرایط تحریم را کم رنگ کرد.
    خودروسازان نیازمند راهبرد جدید برای خروج از مشکلات هستند. در حالی که آنها با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می کنند ، تقاضا برای خرید خودرو نیز افت شدیدی پیدا کرده است ، بنابراین آنها بدون داشتن راهبرد مشخص نه تنها توانایی جذب سرمایه گذاران خارجی را نخواهند داشت بلکه ادامه مسیر نیز دشوار می شود.
    مردم منتظر ورود خودروهای جدید هستند و انتظار کاهش قیمت دارند و خودروسازان نمی توانند با راهبرد گذشته به فعالیت بپردازند. بنابراین آنها نیازمند برنامه جدید برای خروج از وضعیت فعلی هستند ورود سرمایه های خارجی به صنعت خودروی ایران ، باید همراه با انتقال دانش فنی و تکنولوژی باشد تا توسعه صنعت خودروی کشور ممکن شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو