فونیکسریمکسبهتام

وزیر صنعت، معدن و تجارت :

به دنبال رقابت در بازار جهانی خودرو هستیم

عصر خودرو : محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گوی تفصیلی از حال و هوای این روزهای صنعت و تجارت در کشور و به خصوص بازار خودرو گفته است.

به دنبال رقابت در بازار جهانی خودرو هستیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرانیکو، وزیر صنعت، معدن و تجارت که روزهای پرحاشیه ای را پشت سر می گذارد، در گفت و گویی تفصیلی با اشاره به ارزیابی اش از صنعت خودروی ایران گفته است: براساس آمارهای موجود خوشبختانه به عنوان مثال فروش ایران خودرو در 5 ماهه نخست امسال با فروش این شرکت در یکسال گذشته برابری می کند. این مسئله حکایت از تشویق ما برای افزایش صادرات دارد. البته هنوز در ابتدای راه قرار گرفته ایم و باید خودروهایی تولید کنیم که با نمونه های خارجی از لحاظ کیفی، قیمت و قطعات رقابت کند. این مسئله واقعا می تواند صنعت ما را مقاوم کند و ما آن را در سایر صنایع نیز دنبال می کنیم.

    وزیر صنعت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شما به دنبال مشارکت کمپانی های خارجی در خودروسازی های داخلی هستید نیز می گوید: بله؛ آنها اگر بیایند قطعا می توانند کمک کنند به توسعه صادرات و بهبود کیفی خودروهای داخلی بالاخص که ما چند سالی است با دنیا قطع رابطه کرده ایم و همین امر منجر به عقب ماندگی ما در خودرو و حتی سایر صنایع شده است که ان شالله امیدواریم به تدریج برطرف شود.

    او سیاست های وزارتخانه تحت امرش در قبال بازار خوردو را نیز اینگونه تشریح می کند: قطعا به دنبال رقابت هستیم. البته اولویت در این رقابت با خودروسازهای داخلی است ولی در کنار آن نباید فراموش کنیم که قانون اجازه واردات خودرو را هم داده است. تنها محدودیت خودروهای لوکس و قدرت بالاست که دولت بنا بر مصلحت اجازه واردات آن را نداده است. البته خودروهای 2500 سی سی 95 درصد نیاز کشور را برطرف می کنند که خوشبختانه واردات آن آزاد است. در حال حاضر تقریبا 8 تا 10 درصد نیاز سالانه کشور در این بخش به صورت واردات صورت می گیرد که این رقم قطعا لطمه ای به تولید داخل نمی زند ولی هرچقدر بتوانیم تنوع محصولات داخلی را بیشتر کنیم قطعا این تنوع بر کاهش واردات موثر خواهد بود.

    در حال حاضر پیشنهاداتی وجود دارد که ما آن را اعمال نکرده ایم. مثلا آنکه کسانی که قصد واردات خودرو دارند باید سرمایه گذاری داخلی انجام دهند بدین معنا که یک نوع خودرو را وارد کنند و خودرویی دیگر در داخل تولید کنند. چون شرایط تحریم را داشتیم می دانستیم که این نوع سرمایه گذاری ها در شرایط تحریم شکل نمی گیرد. یکی از روش هایی که بسیاری از کشورها انجام می دهند این است که اجازه می دهند یک ماشین وارد شود به شرط آنکه یک یا دو خودرو در داخل آن کشور تولید شود. منتهی این هم در لیست برنامه های وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت است که در حال مطالعه برروی آن هستیم اما هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم ولی در کل نگران نیستیم. ما اگر بتوانیم موانع تولید داخلی را با رفع کامل تحریم ها رفع کنیم قطعا خودروسازهای ما می توانند با دنیای بیرون رقابت کنند چرا که یکی از سیاست های اصلی ما صادرات خودرو است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو