فونیکسریمکسبهتام

داخلی‌سازی ورق فولاد برای کاهش ۲۰ درصدی قیمت خودرو

عصر خودرو : بیش از ۴۰ درصد ارزش خودروی تولیدی به مواد اولیه برمی‌گردد و بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا با تامین ارزان‌تر این مواد، قیمت عرضه خودرو در بازارهای جهانی را کاهش داده‌اند. از این رو کارشناسان معتقدند تولید داخلی ورق فولاد بدنه خودرو تا ۲۰ درصد بر قیمت تمام شده خودروی داخلی موثر است.

داخلی‌سازی ورق فولاد برای کاهش ۲۰ درصدی قیمت خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، با نگاهی به وضعیت صنعت خودروسازی جهان تغییر نقش شرکت‌ها در تولید محصولات محسوس شده، چراکه سهم قطعه‌سازان از تولید 56 درصدی خودرو در سال 1985م به 82 درصد در سال‌های اخیر افزایش داشته است. با این حال هزینه‌های صنعت خودروسازی در 4 بخش مواد اولیه، هزینه نیروی انسانی، تحقیق و توسعه و در نهایت تبلیغات تقسیم می‌شود. به گزارش سایت «مارکت ریل یست» هزینه خودروسازان در بخش‌های مختلفی توزیع می‌شود که در این میان تامین مواد اولیه 47 درصد هزینه‌ها، نیروی انسانی 21درصد، بخش اجرایی 10درصد، تحقیق و توسعه 6درصد، تبلیغات 7 درصد و در نهایت بخش لجستیک 3درصد هزینه‌های خودروسازان را شامل می‌شوند که با توجه به تیراژ تولید سهم هر یک از هزینه‌های تولید می‌تواند تغییر کند. برای نمونه با افزایش عرضه محصول، هزینه تحقیق و توسعه، همچنین بخش اجرایی نسبت به هزینه تامین مواد اولیه کاهش می‌یابد، هر چند در مجموع با افزایش تولید، هزینه سربار در تمام بخش‌ها روند نزولی خواهد داشت و محصول با قیمتی رقابتی‌تر به بازار عرضه می‌شود، با این حال تامین ارزان‌تر مواد اولیه نقش مهمی در قیمت نهایی خودرو دارد.حال از آنجایی که مواد اولیه بیشترین هزینه را به قیمت یک خودرو تحمیل می‌کند، ترکیب هریک از اجزای آن به طور مجزا نقش متفاوتی ایفا می‌کند، به عبارت دیگر 47 درصد مواد اولیه خودرو از فولاد، 8درصد آهن، 8 درصد پلاستیک، 7 درصد آلومینیوم، 3درصد شیشه و بقیه از سایر مواد تشکیل شده است، از این رو 22 درصد از هزینه عملیاتی تولید یک خودرو به هزینه تامین فولاد برمی‌گردد که نوسان در قیمت این محصول اثر مستقیمی در ارزش خودرو در بازارهای جهانی دارد.


    کاهش هزینه ثابت تولید با ارتقای سطح فروش
    بخشی از هزینه‌های تولید در تمام خودروسازی‌ها ثابت و متناسب با تعداد دستگاهی که تولید می‌شود، در قیمت محصولات اثرگذار است، هرچند برای خودروسازانی که تولید بیشتری دارند، تامین‌کنندگان مواد اولیه محصولات خود را ارزان‌تر عرضه می‌کنند زیرا حفظ بازار آینده شرایط را برای تداوم تولید فراهم می‌کند.رییس دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با صمت ضمن تایید نقش قیمت مواد اولیه در افزایش هزینه تولید خودرو اظهار کرد: به طور قطع مواد اولیه و نیروی انسانی بیشترین تاثیر را در قیمت تمام‌شده خودرو دارند اما از آنجایی که در جهان امروز مولفه‌ها همچون فناوری و تبلیغات نقش مهمی در تعیین سهم بازار خودروسازان پیدا کرده‌اند، شرکت‌های خودروسازی بودجه بیشتری نسبت به گذشته برای این بخش‌ها تخصیص می‌دهند. به عبارت دیگر در سال‌های اخیر با تنگ شدن حلقه رقابت در بازارهای جهانی، خودروسازان تا 20 درصد از درآمد خود را صرف تحقیق، توسعه و تبلیغات محصول می‌کنند تا با جلب رضایت مشتری سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند.محمدحسن شجاعی‌فر با تاکید بر اینکه تیراژ در قیمت تمام شده خودرو موثر است، افزود: با افزایش تولید هزینه سربار هر خودرو کاهش پیدا می‌کند، درواقع هزینه‌های مشترک خودروسازی در بخش‌های مربوط به تحقیق و توسعه، تبلیغات، مدیریت و... متناسب با افزایش تیراژ کاهش می‌یابد و این مسئله در بهبود رقابت‌پذیری صنعت خودرو موثر است. از این رو در کنار بهبود کیفیت، افزایش ظرفیت تولید یکی از مولفه‌های رقابت‌پذیری در صنعت خودرو است که از سوی شرکت‌های بزرگ دنبال می‌شود. هر چند برخی شرکت‌های چینی برای حفظ قیمت پایین خودرو از قطعات با کیفیت پایین‌تری استفاده می‌کنند تا محصولات ارزان‌تری را به بازار عرضه کنند و سهم خود را از بازارهای مختلف بالا ببرند.


    سهم 40 درصدی مواد اولیه در قیمت خودرو
    بومی‌سازی و تامین مواد اولیه ساخت خودرو در کشورها، یکی از راهکارهای بهبود بهره‌وری قیمت رقابتی خودرو است زیرا هزینه‌های وارداتی مواد اولیه همچون حمل‌ونقل و تعرفه‌ها روی قیمت تمام‌شده خودرو نیز اثرگذار است.استادیار دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه قیمت فولاد در تولید خودرو بسیار موثر است، به صمت گفت: بیشتر مواد اولیه تولید خودرو در کشور تولید نمی‌شود، به طوری که ورق فولاد « اس پی اس» با سهم 20 درصدی که در تولید خودرو دارد، از کشور کره جنوبی وارد می‌شود، این در حالی است که با داخلی‌سازی این محصول می‌توان هزینه تامین مواد اولیه خودرو را کاهش داد. درحال‌حاضر شرکت فولاد مبارکه اصفهان در تولید این نوع ورق فولاد فعال شده و تولید کیفی این محصول کمک زیادی به رقابت‌پذیری خودروی کشور خواهد کرد.ابوالفضل خلخانی با تاکید بر اهمیت ورق فولادی بدنه خودرو در صنعت خودروسازی افزود: از آنجایی که سبک‌سازی خودروها در میان تولیدکنندگان به دلیل استقبال بالای مصرف‌کننده‌ها بهبود یافته و استفاده از ورق‌های فولادی «اچ‌اچ‌اس» و «ای‌اچ‌اس» کاربرد فراوانی پیدا کرده است، در واقع این 2 نوع ورق فولاد با حفظ استحکام وزن سبکتری دارند که با پیشرفت فناوری برای تولید خودرو مناسب است. بنابراین ایجاد زیرساخت‌های تولید ورق‌های فولادی ویژه خودرو در کشور می‌تواند گام مهمی در رقابت‌پذیری محصولات عرضه شده ایران باشد. چراکه در یک خودرو با ارزش 12 هزار دلار نزدیک به 5 هزار دلار آن به قیمت مواد اولیه و از این بخش نیز بیش از 2 هزار دلار به ارزش فولاد بر می‌شود.او با اشاره به اینکه خودروسازان بزرگ از منیزیم و آلومینیوم در ساخت بدنه خودرو استفاده می‌کنند، افزود: حرکت در تولید مواد اولیه پیشرفته عامل مهمی برای جبران عقب‌ماندگی صنعت خودرو کشورهای در حال توسعه است، همچنین افزایش تولید مدل‌های جدید از یک پلتفرم مشترک، هزینه تحقیق و توسعه را کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر وقتی پلتفرم طراحی می‌شود و بیش از 25 مدل خودرو از آن تولید می‌شود، در یک بازه زمانی 5 سال که پلتفرم جدید جایگزین شود، متناسب با تعداد تیراژ خودروی تولید شده از هزینه تحقیق و توسعه خواهد کاست. برای نمونه اگر طراحی پلتفرم هزینه 1000 میلیارد تومانی داشته باشد و این پلتفرم برای 5 سال استفاده شود و هر سال 1000 دستگاه خودرو از آن پلتفرم تولید شود، هزینه تحقیق و توسعه برای هر خودرو نزدیک به 2 میلیون تومان خواهد بود، حال اگر تیراژ تولید بالاتر رود، به همان میزان قیمت تمام شده محصول با احتساب کاهش هزینه تحقیق و توسعه بهینه‌سازی خواهد شد.خلخانی با نگاهی به نقش هزینه نیروی انسانی در قیمت تمام شده خودرو تاکید کرد: حقوق نیروی انسانی شرکت‌های خودروسازی تا 20 درصد از قیمت تمام شده محصول را دربرمی‌گیرد اما در میان شرکت‌های مختلف تعدیل نیرو نمی‌تواند بهره‌وری ایجاد کند بلکه با افزایش ظرفیت، تولید و بهره‌وری این بخش افزایش می‌یابد. برای نمونه در چشم‌انداز 1404 ایران تولید 3 میلیون خودرو در نظر گرفته شده که برای دستیابی به آن می‌توان در کنار بهبود کیفیت ظرفیت تولید را نیز بالا برد. چراکه درحال‌حاضر می‌توان ادعا کرد نزدیک به 50 درصد از نیروی انسانی شرکت‌های خودروسازی ایران مازاد هستند که باید برای بهبود تولید به‌کار گرفته شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو