فونیکسریمکسبهتام

نعمت زاده:

صادرات خودرو دو برابر می‌شود

عصر خودرو: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه صنعت خودور باید تا جایی پیش رود که بتوان بین ۲۰ تا ۲۵ خودرو‌های تولید شده‌ را صادر کرد، امسال هم صادرات خودرو دو برابر صادرات سال قبل خواهد شد.

صادرات خودرو دو برابر می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره صنایع پیشران کشور در شش ماه آینده، اظهار کرد: توانمندی امروز کشور نسبت به چند سال قبل و پیش از تشدی تحریم‌ها بسیار متفاوت است. امروز توانایی‌های فنی و تکنولوژیک ما قوی‌تر و توانمد‌تر شده‌است. بنابراین ما بر اساس سیاست‌های جدید تصمیمات جدید اخذ می‌کنیم.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که اولویت ما همکاری دراز‌مدت استراتژیک است، بیان کرد: اولویت دوم هم سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک در زمینه‌های فنی، تکنولوژی، مهندسی، تحقیق و توسعه و بازاریابی خارج از کشور است.

    وی با بیان این‌که اگر سرمایه‌گذاری مشترک خارجی انجام می‌شود یکی از اهداف ما حضور در بازارهای خارجی و صادرات محصولات صنعتی و معدنی است، تصریح کرد: ما در حال حاضر در حال بررسی توانمندی‌ها و مزیت نسبی کشور‌های مختلف صنعتی هستیم تا دریابیم در چه زمینه صلاح است که ما با آن کشورها وارد همکاری شویم.

    نعمت‌زاده با تاکید بر این‌که در مورد صنایع پیشران در شش ماه آینده به استراتژی صنعتی که اخیرا منتشر شده رجوع می‌کنم، گفت: در آنجا ما با توجه به جمیع جهات یکسری اولویت‌ها را قایل شده‌ایم. به طور مثال صنعت خودرو که حدود 18 درصد ارزش‌افزوده بخش صنعت را تشکیل می‌دهد به عنوای یکی از صنایع پیشران است.

    وی با بیان این‌که ما وارد این وادی شده‌ایم و خوشبختانه‌ هم توانمندی‌های خوبی در این زمینه داریم، تصریح کرد: به طور قطع این صنعت را توسعه خواهیم داد تا جایی که بتوانیم سهم عمده‌ای را در صادرات این محصولات داشته باشیم.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که توسعه صنعت خودور باید تا جایی پیش رود که بتوان بین 20 تا 25 خودرو‌های تولید شده‌ را صادر کرد، گفت: امسال هم صادرات خودرو دو برابر صادرات سال قبل خواهد شد. نعمت‌زاده ادامه داد: مورد دیگر که می‌توان از آن به عنوان صنعت پیشران یاد کرد، صنایع فلزی ما است. نظیر صنعت مس، صنعت فولاد، صنعت آلومینیوم، سرب و روی، طلا، نقره و غیره. ما معادن بسیاری داریم و تصمیم هم بر این‌است که ایجاد ارزش‌افزوده بالا در بخش محصولات معدنی کنیم.

    وی با تاکید بر این‌که اگر قرار است محصولات معدنی صادر شود به جای ماده خام کالای با ارزش‌افزوده بالاتری‌ صادر شود، افزود: ما در خود معادن باید سرمایه‌گذاری بسیار زیادی کنیم، بنابراین حضور شرکت‌های خارجی صاحب نام نیز در حال بررسی است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که صنایع پیشرفته با فن‌آوری‌های بالا اولویت سوم صنایع پیشران ما هستند، اظهار کرد: بر خلاف عده‌ای که معتقد هستند ما باید صنایع موجود را رها کنیم و به سراغ یکسری صنایع پیشرفته حرکت کنیم، معتقد هستیم باید صنایع موجود را دانش‌بنیان کرد. بالا بردن دانش، فن‌آوری و تکنولوژی باید هدف ما در صنایع موجود باشد.

    به گفته نعمت‌زاده، در صنایع نساجی متاسفانه اوضاع آنطور که باید باشد، نیست. متاسفانه در گذشته در ایران این گمان برده شد که منسوجات یک صنعت عقب مانده‌است و باید آن‌را رها کرد. نتیجه چنین طرز تفکری رها‌سازی این صنعت و واردات بی‌رویه پوشاک به کشور است.
    وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر از نظر ما یکی از صنایعی که باید مورد حمایت قرار گیرد همین صنعت نساجی است، گفت: زیرا از لحاظ اشتغال و ارز‌آوری پتانسیل بسیار بالایی دارد. شاید تولید پنبه ما در کشور کاهش یافته‌است اما به جای آن مواد پلیمری افزایش تولید داشته‌است که امروزه به عنوان یکی از مواد اولیه در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با یان این‌که مورد دیگر لوازم خانگی است، بیان کرد: این صنعت هم نه به اندازه نساجی اما مورد بی‌مهری قرار گرفته‌است و به همین دلیل بازار پر از لوازم خانگی خارجی شده‌. از این صنعت هم باید حمایت کرد. در ضمیمه برنامه راهبردی پیشنهاداتی را داده‌ایم که پیگیر آن خواهیم شد.

    نعمت‌زاده با تاکید بر این‌که صنایع شیمیایی و پتروشیمی‌ هم از جمله صنایع پیشرویی است که نسبت به خودرو هم در اولویت بالاتری قرار دارد، اظهار کرد: توسعه بخشی از این صنایع از وظایف ما و توسعه بخش دیگر آن از وظایف وزارت نفت است. در کل صنعت پتروشیمی حتی در حال حاضر، صنعت پیشران در کشور محسوب می‌شود و باید مورد حمایت قرار گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو