فونیکسریمکسبهتام

دانش فنی، محور تولید خودروهای مقاوم

عصر خودرو : وقوع سیل در روزهای اخیر باعث ایجاد تلفات و خسارت‌هایی شده که بخشی از این خسارت‌ها به آسیب‌دیدگی خودروها مربوط می‌شود.

دانش فنی، محور تولید خودروهای مقاوم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به گفته کارشناسان، طراحی خودروهایی که در مقابله با حوادثی مانند سیل مقاوم هستند،متکی به دانش فنی پیشرفته‌ای است که دانش طراحی آن در کشور ما وجود دارد ولی اجرای آن روی تولید خودرو نیازمند سرمایه زیادی است از این‌رو در خودروسازی داخلی چندان مورداستفاده قرار نمی‌گیرد، زیرا مصرف‌کنندگان تمایل زیادی به پرداخت هزینه بیشتر برای خودروهای دارای این قابلیت ندارند.
    رییس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور درباره آسیب‌های ناشی از سیل روزهای اخیر به صمت می‌گوید: در یکی از بازدیدهایی که در مسیر وقوع سیل از روستای توچال تا جاده امام رضا(ع) انجام شد تنها افرادی دچار آسیب شده‌اند که در بستر رودخانه اتراق کرده‌اند. گرچه این منطقه کوچکی از کشور بود که در جریان سیل قرار گرفته است با این حال، در این حادثه 6 خودرو متلاشی و یک خودرو نیز آسیب دیده و به‌طور کلی در جریان این حوادث تعدادی از افراد آسیب‌دیده‌اند.
    اسماعیل نجار معتقد است اگر بدنه خودروها محکم‌تر باشد و شاسی بلندتری داشته باشند، در برابر حوادثی مانند سیل با آسیب کمتری مواجه می‌شوند.


    آزمایش خودرو در شرایط مختلف جوی
    معاون طراحی و مهندسی خودروی مرکز تحقیقات سایپا  اظهار کرد: در فرآیند طراحی و توسعه خودرو برای تمامی قطعات و زیرمجموعه‌ها آزمون‌هایی برای شرایط مختلف جوی، استفاده نامطلوب یا «misuse» درنظر گرفته می‌شود و لازم است که تمامی قطعات و زیرمجموعه‌های خودرو آزمون‌های درنظر گرفته شده را پشت‌سر بگذارند؛ به عنوان مثال در آزمون
    «wade »، خودرو باید تا عمق مشخصی از آب روشن مانده و حرکت کند که در این آزمون، هندسه محفظه موتور، هواکش و فاصله خودرو از سطح زمین اهمیت دارد. عبدالله توکلی‌لاهیجانی معتقد است طراحی و توسعه قطعات مختلف خودرو به گونه‌ای است که در شرایط نامطلوب تا حدودی قابل استفاده است اما نباید انتظار داشته باشیم در خودروها گزینه ضدسیل یا توفان تعبیه شود بلکه باید در طراحی قطعات نسبت به روش خرابی ملاحظات لازم در نظر گرفته شود. به عنوان مثال طبیعی است خودرویی که از منظر استحکام بدنه یا سقف در حد مطلوبی طراحی شده از منظر سقوط ناگهانی یک درخت روی سقف خودرو مقاوم عمل می‌کند. توکلی لاهیجانی ادامه داد: تامین الزامات، کارکردی تعریف شده در آزمون «پلان‌ها» و رعایت آن از سوی تامین‌کنندگان قطعات خودرو نقش تعیین‌کننده‌ای در رفتار خودرو به واسطه روش‌های مختلف خرابی دارد، بنابراین کیفیت قطعات و مجموعه‌ها از این حیث مهم و تاثیرگذار هستند. لاهیجانی معتقد است، در حوادث غیرمترقبه با طیف وسیعی از شکل‌های خرابی مواجه هستیم که با توجه به شدت آنها آسیب‌های جدی به خودرو به وجود می‌آید اما در سطح معمولی از شدت خرابی توجه به استحکام بدنه خودرو، در نظر گرفتن تمهیدات لازم در محفظه موتور و طراحی قطعات مرتبط اهمیت ویژه‌ای دارند.


    مدل طراحی خودرو برای مقاومت در برابر حوادث
    آسیب‌پذیری خودروها و تلفات سرنشینان در مواجهه با حوادثی مانند سیل، بستگی به ساختار طراحی خودروها دارد. یک استاد دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با صمت ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: طراحان خودرو می‌توانند خودرو را به گونه‌ای طراحی کنند که در مقابل شرایط متفاوت و حوادث متعدد از ایمنی لازم برخوردار باشند که البته دانش فنی برای طراحی و ساخت این خودروها در کشور وجود دارد اما سوالاتی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه آیا طراحی این دسته از خودروها از نظر اقتصادی امکانپذیر است؟ و آیا تقاضای لازم برای خرید این خودروها در کشور وجود دارد.
    به گفته امیرحسن کاکایی خودرویی مانند «همر» در کشور انگلیس یک خودروی غول‌پیکر و ضدگلوله است که در دنیا بالاترین سطح ایمنی را دارد و در برابر حوادث مختلف دچار آسیب نمی‌شود. همچنین در یک برهه زمانی نیز به ایران وارد می‌شد ولی قیمت این خودرو در بازار ایران 2 تا 3میلیارد بود از این رو طبیعی است که هر اندازه ایمنی افزایش یابد، برای خرید آن خودرو باید هزینه بیشتری پرداخت کرد و علاوه‌بر آن، مردم نیز تمایل زیادی برای خرید این خودروها ندارند.


    کاکایی ادامه داد: آن دسته از قطعات ایمنی مانند ایربگ و «ای‌بی‌اس» که در خودروها استفاده می‌شود، در برابر برخی حوادث توان مقاومت دارند. به عنوان مثال ایربگ در جلوی سر و سینه راننده و در قسمت عقب خودروها کنار شیشه‌ها برای محافظت از سرنشینان مورد استفاده قرار می‌گیرد و سیستم «ای‌بی‌اس» نیز در عملکرد خودرو و ترمزگیری دخالت دارد، این درحالی است که به‌منظور جلوگیری از متلاشی شدن خودروها و مقاومت در برابر حوادثی مانند سیل، سازه خودرو باید از مقاومت لازم برخوردار باشد. آن‌طور که این استاد دانشکده مهندسی خودرو می‌گوید: برای افزایش ایمنی خودرو در برابر سیل و حوادثی از این قبیل اتاقک خودرو به گونه‌ای طراحی می‌شود که سرنشینان در داخل آن محافظت شوند یعنی تمهیداتی به‌وسیله طراحان خودرو اندیشیده می‌شود که اتاقک خودرو در برابر بارهای مختلف مقاومت کند.
    به اعتقاد کاکایی، بهترین روش برای کاهش تلفات و خسارت‌های جانی در حوادثی مانند سیل این است که قبل از وقوع حادثه، پیش‌بینی‌ها به مردم اعلام شده و آگاهی‌های لازم به آنها داده شود و همچنین در جاده‌ها و مسیرهای رفت‌وآمد، مسیل‌های مناسب وجود داشته باشد نه اینکه ایمنی خودروها و طراحی آنها به گونه‌ای انجام شود که برای مقابله با اینگونه حوادث درنظر گرفته شود زیرا با توجه به هزینه‌های طراحی و ساخت این خودروها و قیمت بالای آنها، تقاضا برای خرید آن پایین است. استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: میزان رطوبت در عملکرد موتور خودرو اهمیت زیادی دارد، زیرا در حوادثی مانند سیل زمانی که آب وارد موتور خودرو می‌شود به بخش‌های برقی موتور صدمه زده و باعث ایجاد اتصالی می‌شود همچنین آب در سیستم‌های هوایی موتور خودرو نفوذ می‌کند ولی به دلیل اینکه آب‌وهوای بیشتر شهرهای ایران خشک است، به طراحی موتورهایی که تا حدی رطوبت را تحمل کنند نیازی نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو