فونیکسریمکسبهتام

نایب رییس کمیسیون اقتصاد مجلس:

حذف حمایت غیرمنطقی از صنعت خودرو به افزایش کیفیت کمک خواهد کرد

عصر خودرو : نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه کیفیت خودروی داخلی برای مردم از قیمت آن مهمتر است به طوری که بابت خودرو خوب هر قیمتی را می پردازند، گفت: تدوین برنامه راهبردی و حذف حمایت های غیرمنطقی از صنعت خودرو می تواند به کیفی سازی خودرو کمک کند.

حذف حمایت غیرمنطقی از صنعت خودرو به افزایش کیفیت کمک خواهد کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی  با تاکید بر اینکه مردم قیمت خودرو را مبنای خرید خود قرار نمی دهند کمااینکه خودروهای وارداتی را با قیمت های بالا خریداری می کنند، افزود: کیفیت مهمترین عاملی است که مورد توجه مردم قرار گرفته و کیفی نبودن خودرو داخلی عاملی شده تا قیمت نیز مبنای خرید مردم شود و از افزایش قیمت ها ابراز نارضایتی کنند.
    وی، توجه به افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل را در شرایط فعلی مهم ارزیابی کرد و گفت: خودرو سازان داخلی باید به سمت کیفی سازی خودرو حرکت کنند تا در بازار رقابتی بتوانند باقی بمانند.

    ** افزایش نرخ ارز موثر در تشدید قیمت خودرو
    پورابراهیمی با اشاره به اینکه نوسان نرخ ارز از دو جهت بر تغییر قیمت خودروها تاثیر خواهد گذاشت، گفت: بخشی از تجهیزات، لوازم و امکانات ساخت یک خودرو با استفاده از ارز وارد کشور می شود، بنابراین هر تغییری که در نرخ بوجود آید باعث خواهد شد قیمت این قطعات افزایش و یا کاهش یابد و در نرخ تمام شده اثرگذار باشد.
    نماینده مردم کرمان در مجلس بخشی دیگر از افزایش قیمت را ناشی از تغییرات قیمت کالای جایگزین دانست که متاسفانه در اقتصاد دیده نمی شود و در توضیح آن افزود: تغییرات قیمت کالای جایگزین یعنی آنکه اگر قبلا خودرویی در ایران با دلار هزار تومان تولید می شد و قیمت آن 30 میلیون تومان بود اکنون همان ماشین با دلار سه هزار تومان تولید می شود و قیمت آن 90 میلیون تومان است لذا کالای جایگزین اثر خود را در قیمت صادراتی کالای ما هم باقی گذاشته است.
    وی در تشریح بیشتر این موضوع افزود: زمانی پراید را صادر می کردیم هفت میلیون تومان و با دلار هزار تومان که حالا سه برابر شده و قیمت آن می شود 21 میلیون تومان یعنی قیمت جایگزین صادرات در داخل اثرگذار بوده و قیمت داخلی آن دیگر ارتباطی با قطعات ندارد و نرخ جایگزینی است بنابراین در اقتصاد کشور با تغییرات قیمت ارز حتما بهای کالاها نیز متاثر از قیمت کالای جایگزین صادرات خواهد بود.
    پورابراهیمی بر ضرورت کیفیت بخشی به خودروهای داخلی برای ورود به شرایط جدید اقتصادی تاکید کرد.
    نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس آزادسازی تعرفه های وارداتی، ایجاد امکان رقابت برای تولیدکنندگان داخلی و خارجی خودرو و حذف انحصار برای خودروسازان داخلی را عامل تعیین قیمت تعادلی دانست و در عین حال تاکید کرد: نمی توان قیمت ها را دستوری تعیین کرد و گفت این قیمت باشد یا نباشد.

    ** رقابت شرط ماندگاری
    وی با بیان آنکه اکنون خودروسازان داخلی باید بتوانند در عرصه رقابت با خودروسازان خارجی بعد از 30 سال که از انقلاب می گذرد و همه نوع حمایت از آنها شده است، رقابت کنند، گفت: اگر نتوانند رقابت کنند و قیمت تمام شده شان به شدت بالا باشد و از آن طرف هم کیفیت قابل قبولی نداشته باشند مورد قبول مردم نخواهد بود.
    پورابراهیمی تغییرات مدیریتی مداوم، عدم وجود یک برنامه راهبردی، دولتی بودن و تبدیل شدن به شبه دولتی که باعث بدتر اداره شدن آنها بوده، نگاه متفاوت، حجم نیروی انسانی مازاد و بسیاری از عوامل دیگر را ازجمله علل نپرداختن به کیفی سازی در خودرو سازی ها دانست و تصریح کرد: برخوداری از بازاری انحصاری و اینکه بخش خصوصی به مفهوم فعال اقتصادی در عرصه خودروسازی وارد نشده و مشارکت با خارجی ها هم انجام نشده و اینها عواملی شده که باعث شده که به کیفیت در خودروها چندان توجه نشود.
    یادآور می شود، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این از کیفیت خودروهای تولید داخل ابراز نارضایتی و تصریح کرد: چرا خودروهای تولیدی در کشور باید قبل از 10 هزار کیلومتر پیمایش، به تعمیرگاه ها مراجعه کنند.
    نایب رییس کمیسیون اقتصاد نهمین دوره مجلس در ادامه تدوین برنامه بلندمدت برای صنعت خودرو که خیلی پیشتر می باید صورت می گرفت را عاملی برای مشخص شدن مسیر حرکت خودروسازی ها دانست و افزود: اگر این برنامه جامع و کارشناسی شده باشد و همه جوانب در آن دیده شده باشد و رقابت هم در این عرصه کاملا تعریف شده باشد و این حمایت های غیرمنطقی که وزارت صنعت می کند حذف شود می توان امیدوار بود تا درآینده کیفیت خودرو داخل افزایش یابد .
    وی تاکید کرد: مردم خودرو خارجی را با قیمت بالا به دلیل کیفیت خوب خریداری می کننداما حاضر نیستند کالای بی کیفیت خریداری کنند.
    این روزها توقع مصرف کنندگان داخلی برای داشتن خودرویی باکیفیت مناسب که حداقل جان آنها را با خطر مواجه نسازد، افزایش یافته با این حال خودروسازان نتوانستند به همان نسبت کیفیت خودروهای خود را ارتقاء دهند و همین موضوع دلیل نارضایتی مصرف کنندگان از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو