فونیکسریمکسبهتام

اشتغال زایی صنعت خودرو

عصر خودرو : صنعت خودرو در حوزه اشتغال زایی بسیار نقش مهمی دارد و اکثر کارمند ها و کارگران مهم این صنعت دارای تحصیلات کارشناسی اند.

اشتغال زایی صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، در حالیکه این روزها بسیاری از شهروندان با گلایه از صنعت خودرو تلاش می کنند تا اقبالی به خرید خودرو نداشته باشند اما واقعیت این است که صنعت خودرو در حوزه قطعه سازی 2.5 میلیون اشتغال ایجاد کرده است. بر این اساس می توان نتیجه گرفت صنعت خودرو در بین مهم ترین صنایع ایران قرار می گیرد و از این زاویه فعالیت های آن حائز اهمیت است.

    اهمیت این صنایع در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو اعتقاد دارند از آنچه به عنوان اعتراضات عمومی مطرح شده است نمی توان چشم پوشی کرد. بر این اساس این دسته از کارشناسان صنعت خودرو بر این باور هستند که مقایسه قیمت،  اصلی ترین موضوع اعتراض است. آنان غیر واقعی بودن قیمت دلار را عاملی برای این مقایسه قیمتی قلمداد می کنند و اعتقاد دارند به جهتی که دلار در ایران به نرخ واقعی نیست نمی توان کفت قیمت یک خودرو مانند پراید برابر  با خودرو در امارات یا هر کشور دیگر است. بنابراین این محاسبه  به جهت اینکه نرخ دلار نرخ واقعی نیست غیر ممکن است.

    گفتنی است محاسبه ای که پژوهشکده دانشگاهی انجام داده است نشان می دهد که قیمت ارزان ترین خودرو ایرانی حداقل در اروپا، آمریکا و بخشی در آسیا مشابه ای ندارد. یک قیمت خودرو مشابه هندی وجود دارد که قابل قیاس با کم کیفیت ترین خودرو ایرانی نیست. یعنی پراید در مقابل با این خودرو هندی آپشن های پیشرفته دارد اما همانگونه که اشاره شد قیمت دلار اجازه نمی دهد که ما این قیاس را انجام دهیم.

    غیر قابل واقعی بودن قیمت دلار و تاثیر آن بر قیمت خودرو در شرایطی است که بخش صنعت ایران سال گذشته 29 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است. از این جهت اگر بررسی شود، به زعم برخی کارشناسان می توان نتیجه گرفت که مصرف کننده هم قادر است معترض باشد و از سوی دیگر یک مقدار می تواند احتیاط داشته باشد. معترض به ابن جهت که 29 هزار میلیارد تومان چه شده است و احتیاط به این جهت که بخشی از اشتغال در حال حاضر  به وضعیت صنعت گره خورده است.

    اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت خودرو مقداری قابل توجه است و نکته حائز اهمیت  اینکه در هر بخشی اعم از کارگران و کارمند های شرکت خودروسازی پایه تحصیلی آنان لیسانس است. هر لیسانس برای اقتصاد ایران 100 میلیون تومان هزینه داشته است. بر این اساس مطالبه کاهش قیمت خودرو از سوی مردم در حالی مطرح است که نمی توان به سادگی از کنار شاغلان این صنعت گذشت و به اعتقاد تحلیل گران صنعت خودرو کم کردن قیمت خودرو باید با تدوین یک استراتژی برای فعالان این صنعت همراه باشد.

    در این میان می توان نگاهی به آخرین آمار بازار کار داشت که بر اساس آن در  4 سال گذشته رقم بیکاری کشور 2 میلیون و 500 هزار نفر است و 50 درصد از این افراد بیکار تحصیلات دانشگاهی دارند که این تعداد نشان می دهد 2250 میلیارد تومان  هزینه فقط بابت تحصیل افراد شده است. بنابراین اگر این تعداد افراد از بازار کار خارج شوند و بیکار بمانند اتفاق های دیگری رخ می دهد که به طور حتم تبعات اجتماعی دارد. در همین راستا تحلیل گران اعتقاد دارند باید صنعت خودرو با کیفی سازی به سمت تحری بیشتری گام بردارد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو