فونیکسریمکسبهتام

اولین تجربه رانندگی با MG GS ؛ قدرتمندترین شاسی بلند تا ۲۵۰ میلیون تومان

پشت فرمان شوالیه بلند‌قامت

عصر خودرو: GS جدیدترین محصول کمپانی بنام بریتانیایی MG و اولین شاسی‌بلند این برند است.GS یک کراس‌اوور با طراحی سنت‌شکنانه، آپشن‌های متنوع و کامل، دودیفرانسیل فعال و چندین مزیت است که وقتی با پیشرانه ۲ لیتری توربو و حداکثر قدرت ۲۱۷ اسب‌بخار و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور گره می‌خورد و شتاب ۸.۷ ثانیه‌ای را به ارمغان می‌آورد، آن را به پدیده‌ای در بازار ایران بدل می‌کند که شایسته عنوان قدرتمند‌ترین، پرشتاب‌ترین و خاص‌ترین شاسی‌بلند بازار ایران تا مرز ۲۵۰ میلیون‌تومان است. شاسی‌بلند جدید MG بر پایه پلت‌فرم کاملا جدید MG بنا شده و در بازار ایران به عنوان یکی از نخستین مقاصد این خودرو عرضه خواهد شد. وقتی همه این موارد خاص را روی کاغذ کنار هم بگذارید قطعا کنجکاو خواهید شد تا عملکرد GS را در آزمایش‌فنی بسنجید و ببینید آیا شوالیه بلند‌قامت جدید MG در ایران واقعا لیاقت چنین القابی را دارد یا خیر و آیا ۱۲۹ میلیون‌تومان می‌ارزد؟

پشت فرمان شوالیه بلند‌قامت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در اولین برخورد نزدیک با GS در نمایشگاه خودرو شهر مشهد بلافاصله دریافتیم که خودرو پیش رو درظاهر با رقبای همتا و همکلاس خود تفاوتی بنیادی دارد. با پیگیری سرنخ این تمایز به ایده‌پردازی طراحان آن می‌رسیم که شهر لندن را ملاک کار خود قرار داده و با الهام‌گیری از ساختمان‌ها و بناهای یادبود این شهر سنتی و تزریق چکیده معماری آنها در تنه این خودرو به ظاهر مدل مفهومی CS رسیدند که در نهایت با اعمال تغییرات جزئی به GS تولید انبوه انجامید.  زیبایی طراحی نمای خارجی GS در گرو نکات بسیار ریز اما حساب شده است؛ نکاتی چون طراحی نمای جانبی بسیار ساده با پیکره‌بندی چون یک هاچ‌بک اسپرت، جلوپنجره با شکاف ورودی باریک هوا که چهره‌ای جسور و عصبانی به آن می‌بخشد، استفاده از آینه‌های برقی جمع‌شونده اتوماتیک مجهز به گرم‌‌کن با چراغ‌های LED راهنما، رینگ‌های اسپرت منحصر‌به‌ فرد 18 اینچی آلومینیومی با طرح الماس، رکاب کرومی سوراخ‌دار و اسپویلر اسپرت عقب، چراغ‌های عقب LED براق و پرنور و چراغ‌های روشنایی روز (Daylight) و سیستم شست‌و‌شوی چراغ جلو نهفته است. البته عدم استفاده چشمگیر از قطعات کرومی در جلوه امروزی‌تر نمای خارجی خودرو نیز تاثیر بسیار دارد. GS در 7رنگ متنوع مشکی، قهوه‌ای، نوک مدادی، بژ، نقره‌ای، سفید و مسی عرضه خواهد شد.
ابعاد خارجی GS طول 4.5‌متری را نشان می‌دهد که در مقایسه با هیوندای سانتافه 40‌سانتی‌متر کمتر است اما به اندازه تنها 5 میلی‌متر از کیا اسپورتیج طول بیشتری دارد. عرض آن معادل 1855 میلی‌‌متر است و در مقایسه با سانتافه در حدود 25 میلی‌متر ‌کم‌عرض‌تر است اما کاملا با عرض اسپورتیج برابر است. این موضوع در ارتفاع GS با عدد 1699 میلی‌‌متری همراه است که مشابه سانتافه و 70 میلی‌متر بلندتر از اسپورتیج می‌ایستد. فاصله میان دو محور GS به عنوان ملاک تعیین فضای کاربردی داخل اتاق برابر با عدد 2650 میلی‌متر است که از سانتافه 150 میلی‌متر کمتر است اما تنها 10 میلی‌متر از اسپورتیج فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. با این اوصاف GS از دید ابعاد خودرویی است که تقریبا در بین ابعاد دو کره‌ای محبوب یعنی اسپورتیج و سانتافه قرار می‌گیرد اما به دلیل طراحی عضلانی در نمای خارجی خودرو، GS هم‌ابعاد رقیب بزرگ‌تر یعنی سانتافه به نظر می‌رسد.

تجمل اروپایی:
آنچه در فضای داخلی GS بلافاصله به چشم می‌آید، نظم و ترتیب بسیار در عین دوری از هرگونه پیچیدگی است. تمام ادوات کنترلی از کلید‌های تنظیم سیستم تهویه مطبوع و کلیدهای سیستم صوتی و تصویری 6.1اینچی گرفته تا سیستم قفل مرکزی دقیقا روی کنسول میانی واقع شده‌اند و به جز تعداد اندکی از کلید‌های کنترلی نور چراغ‌های جلو و تنظیم آینه‌ها، هیچ کلید دیگری روی داشبورد مشاهده نخواهید کرد. آنچه کاملا با سیستم طراحی روز دنیا هماهنگ است، قرارگیری مجموعه کلید‌‌های کنترلی مختص به رانندگی و مربوط به شخص راننده است که به صورت جداگانه بر کنسول میانی و پشت اهرم دنده قرار گرفته است که شامل مجموعه کلیدهای کنترل کشش (TC)، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی (HDC)، ترمز دستی با مکانیسم برقی و ... می‌شود. شاید در ابتدا فراگرفتن و حفظ‌کردن جای هرکلید بر کنسول میانی ‌اندکی دشوار باشد اما کنارهم و دردسترس بودن آنها یک مزیت به شمار می‌آید.
MG برای رقابت هرچه قدرتمند‌تر با رقبا سیل امکانات ایمنی و رفاهی را روانه GS کرده است. برای بازار خودرو کشوری چون ایران یعنی جایی که آپشن و امکانات به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی خرید یک خودرو محسوب می‌شود، داشتن تنها 2 آپشن بیشتر یا کمتر می‌تواند به‌منزله پیروزی یا شکست آن خودرو در میان رقبا باشد. از این جهت MG جای هیچ کم و کاستی برای GS نگذاشته است که برشمردن همه آنها لیست بلندبالایی را به دست می‌دهد که صندلی‌ تنظیم‌شونده برقی 6جهته راننده، سیستم استارت دکمه‌ای، سیستم بهینه‌ساز مصرف سوخت Start/Stop، سیستم ورود بدون کلید (Key Less)، بسته‌‌شدن اتوماتیک شیشه‌ها و سانروف با قفل شدن درها، سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل)، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب حساس به زاویه فرمان، سیستم تهویه مطبوع با دریچه‌های مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم صوتی
Arkamys با 6بلندگو و توان پخش صدای سه‌بعدی با قابلیت اتصال Aux، iPod ،‌Bluetooth ،‌USB و دارای حافظه داخلی، سیستم اتوماتیک روشن و خاموش شدن و تنظیم نور چراغ جلو و ... است.
اما آنچه موجب کسب 5 ستاره کامل ایمنی از موسسه ایمنی C-NCAP برای مدل GS شده، فراوانی آپشن‌های امنیتی چون 6‌کیسه هوا در 10نقطه، کمربند ایمنی پیش‌کشنده با قابلیت تنظیم ارتفاع، اتصالات صندلی کودک (ISOFIX)، سیستم ایمنی شیشه درهای جلو (Anti-Trap) و همچنین وجود برخی سیستم‌های ایمنی چون سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم کنترل ترمزها در پیچ (CBC)، ترمز ضد‌قفل (ABS)، توزیع نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمکی الکتریکی ترمز (EBA) و ... است.

پشت فرمان شوالیه بلند‌قامت:
پس از نشستن در پشت فرمان این چالاک انگلیسی، کیفیت قطعات داخلی و جنس مواد اولیه جلب توجه می‌کنند. به‌خصوص روکش چرمی ضدلغزش و ضدخش صندلی‌های دربرگیرنده اسپرت، فرمان و اهرم دنده. با تنظیم صندلی جایگیری راننده در پشت فرمان و دسترسی بسیار ساده ادوات کنترلی در کنار کنترل و تسلط بر جاده به اندازه‌‌ای سریع صورت می‌گیرد که گویی این خودرویی سدان است که در حدود یک هفته تجربه سواری با آن را داشته‌ام. با فشار اندک بر کلید استارت خودرو با صدای بسیار کم روشن می‌شود. با آگاهی از اینکه GS ‌ روی کاغذ قدرتمند‌ترین و پرشتاب‌‌ترین شاسی‌بلند کامپکت بازار است، با حسی متشکل از هیجان و تردید پا را بر پدال گاز می‌فشاریم. جالب آنجاست که کامپیوتر پیشرانه به منظور پیشگیری از آسیب دیدن احتمالی در حالت خلاص دور پیشرانه را در 3000 محدود کرده و اجازه بالاتر رفتن آن را نمی‌دهد. با درگیر کردن اهرم دنده در حالت D خودرو به دلیل استفاده از دریچه گاز برقی (همچون بسیاری از خودروهای مدرن امروزی) با اندکی تاخیر آغاز به حرکت می‌کند اما با حفظ فشار بر پدال گاز GS با شتاب درخور توجهی شتاب می‌گیرد و با عجله عقربه سرعت‌سنج در رسیدن به عدد 140 کیلومتر بر ساعت در انتهای مسیر 400 متر پیست اتومبیلرانی آزادی متوجه عبور از مرز 8.7 ثانیه‌ای مورد نیاز GS برای رسیدن به تندی 100 کیلومتر بر ساعت و توان عالی آن در شتابگیری ثانویه نیز می‌شویم. این میزان کشش استثنایی برای خودرویی در این کلاس که در بازار ایران کاملا نادر است، از توان 217 اسب بخاری (در دور 5000) و گشتاور درخور توجه 350 نیوتن‌متری (در دور 2500 تا 4000) ناشی می‌شود که از نیروگاه کوچک 4 سیلندر خطی 2.0 لیتری دو میل سوپاپ (16 سوپاپ) مجهز به توربوشارژر با آلیاژ آلومینیومی مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت GDI و تعامل بسیار خوب آن با جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه نشأت می‌گیرد. این پیشرانه قدرتمند که از قضا بالاترین آپشن موجود در خط تولید GS و دقیقا همان پیشرانه موجود در گونه‌های وارداتی به کشور است، در سایر کشورها دو برادر ضعیف‌تر 1.8 لیتری توربو و 2 لیتری تنفس طبیعی نیز دارد. GS ضمن بهره‌گیری از شتاب فوق‌العاده و توانایی‌های حرکتی بی‌رقیب در این بازه قیمتی در سیکل ترکیبی تنها 8.3 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند که حتی از رقبای کره‌ای‌اش با پیشرانه‌های 2.4 لیتری حدود یک لیتر کمتر است. با وجود ابعاد شاسی‌بلند‌گونه GS و تست‌های ناعادلانه ما، پایداری که از خود نشان می‌دهد درست همانند یک سدان محرک جلو است که با دقت بسیار زیاد فرمان برقی (EPS) کنترل این شاسی‌بلند نیز به همان اندازه ساده و دقیق است. البته نمی‌توان تاثیر روشن بودن سیستم پایداری الکترونیکی را در این پایداری بی‌نظیر نادیده گرفت، با این حال خاموش‌کردن این سیستم آن هم در خودرو شاسی بلندی به این ابعاد و توان هرگز توصیه نمی‌شود.
برای خودرویی از کلاس شاسی‌بلند کامپکت یا به قولی دیگر شاسی بلند شهری، بهره‌مندی از آپشن‌های ایمنی ویژه آفرود سواری چون اندازه‌گیری فشار باد تایرها، نگهدارنده خودرو در سربالایی (Autohold) و کنترل خودرو در سراشیبی (HDC) شاید کاربرد آنچنانی نداشته باشد اما قطعا بلااستفاده نیز نخواهد ماند. با این وجود تصمیم بر درگیر‌کردن قفل دیفرانسیل و به کارگرفتن دیفرانسیل عقب کردیم. خودرو در حالت دودیفرانسیل کمی سنگین‌تر حرکت می‌کند که به دلیل افزایش اصطکاک از طریق هر چهار چرخ محرک است. با این حال پایداری و تسلط راننده بر موقعیت و عملکرد خودرو به مراتب بهبود می‌یابد. گویی خودرو کاملا به جاده چسبیده و تنها در انتظار دریافت دستورات راننده از طریق سیستم فرمان است. با وجود بلند‌شدن صدای جیغ تایرها تقریبا در تمامی پیچ‌ها به جز حس کم‌فرمانی که کاملا طبیعی است، هیچ حسی از عدم تعادل دریافت نمی‌شود که خود مهر تایید محکمی بر طراحی دقیق سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون جلو و بازویی چندگانه عقب است. برای استفاده از حالت اسپرت جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه اتوماتیک GS اهرم دنده را در وضعیت ترونیک قرار می‌دهیم و بلافاصله شاهد تغییر رنگ نورپردازی آمپرها به رنگ قرمز هستیم که حس رانندگی پرشتاب و سرعتی را القا می‌کند. در این وضعیت واکنش خودرو نسبت به حالت D به شکل محسوسی سریع‌تر و تهاجمی‌تر است. در حالت تیپ‌ترونیک می‌توانیم از طریق جلو یا عقب دادن اهرم دنده و یا استفاده از دو پدال بسیار کوچک پشت فرمان اقدام به تعویض کردن دنده‌ها کنیم. ناگفته نماند که با وجود ورود به حالت اسپرت اگر تا پیش از ورود به بازه دور موتور 5500 اقدام به تعویض دنده نکنید، کامپیوتر جعبه دنده (TCU) به‌صورت اتوماتیک اقدام به افزایش دنده خواهد کرد. همچنین پیش از افت دور پیشرانه به زیر 2500 به شما اجازه معکوس دادن را نخواهد داد. پس با این اوصاف دست راننده برای رانندگی بیش از حد خشن بسته خواهد ماند که به دلیل حفظ ایمنی مجموعه انتقال نیرو و پیشرانه موضوعی کاملا منطقی و عاقلانه است.

جایگاه شاهزاده در بازار:
GS با قیمت 129 میلیون تومان(بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده) وارد بازار شاسی بلندهای کامپکت کشور شده است که رقبای هم‌قیمتی چون آلفارومئو میتو، کیا اسپورتیج، اپتیما 2015‌‌، تویوتا کرولا GLI، میتسوبیشی ASX، هیوندای توسان و سانتافه 2015 را به چالش می‌کشد. این خودرو با ارائه این سطح از امکانات در مقایسه با رقبایی که در بازه یکسان قیمت قرار بگیرند، بدون شک برتری خود را ثابت می‌کند چرا که حداکثر آپشن‌های ارائه شده رقبا به تودوزی چرم، سیستم ورود بدون کلید (Key Less)، 8 کیسه هوا، مانیتور و سیستم صوتی کارآمد و سیستم انتقال نیروی تک دیفرانسیل(در مدل‌های کم‌آپشن سانتافه در این بازه قیمتی) خلاصه می‌شود در حالی که تمام GSهای وارداتی از نوع دودیفرانسیل است. از سویی دیگر توان تولیدی پیشرانه قدرتمند GS‌، عملکرد منحصر‌به‌فردی را برای آن به همراه دارد که رقبای هم‌قیمت آن در بهترین حالت به شتاب 10 تا 12 ثانیه‌ای دست خواهند یافت. ناگفته پیداست که برای کسب شتاب بهتر در یک خودرو مشابه با GS بازه مبلغ پرداختی را باید تا حدود 300میلیون تومان افزایش دهید.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو