فونیکسریمکسبهتام

۲۰۰ میلیارد به چه کار خودروسازان می‌آید

عصر خودرو : در حالی دولت از پرداخت یارانه ۲۰۰ میلیارد تومانی به بخش تولید و صنعت خودرو کشور خبر داده که بررسی‌ها نشان می دهد چنین مبلغی تنها هزینه سه روز خودروسازان را تامین می کند.

۲۰۰ میلیارد به چه کار خودروسازان می‌آید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، هفته گذشته به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت راهی کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج شد تاضمن بازدید از خطوط تولید خودرو، در جریان مسائل و مشکلات خودروسازان قرار گیرد. نوبخت که این روزها سرگرم تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 کل کشور است، در حالی با خودروسازان ملاقات کرد که کاهش تقاضا در بازار سبب شده تا از میزان فروش آنان کاسته شود.

    آنگونه که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به خودروسازان خبر داده، دولت حدود 200 میلیارد تومان یارانه برای تولید درنظر گرفته که بخشی از آن را به صنعت خودرو ارائه خواهد داد.

    در ادبیات مالی خودروسازان ارقامی مانند 200 میلیارد تومان برای دو یا سه روز بیشتر کفایت نمی‌کند و چنینی مبلغی باری زیادی را از روی دوش خودروسازان بر نخواهد داشت. این رقم آنقدر ناچیز است که مشاور انجمن خودروسازان از آن به عنوان مسکن سه روزه یاد کرده است.

    آنگونه که اقتصادنیوز کسب اطلاع کرده، دو شرکت بزرگ خودروساز کشور ماهانه 200 میلیارد تومان را فقط به عنوان حقوق به کارکنان خود می‌پردازند تا 96 هزار نفری که به طور مستقیم در دو کارخانه ایران‌خودرو و سایپا مشغول کارند، بتوانند بهنگام حقوق و مزایایشان را دریافت کنند.

    چند نفر در صنعت خودرو کار می‌کنند؟
    بر اساس آمار اعلام شده از سوی خودروسازان هم اکنون در شرکت ایران خودرو 56 هزار نفر و در سایپا 40 هزار نفر به طور مستقیم مشغول کارند که با در نظر گرفتن تعداد نمایندگی‌های این دو شرکت در سراسر کشور، تعداد کارکنان دو خودروساز به بیش از یکصد هزار نفر هم می رسد.

    از سویی دیگر فقط در شرکت ایران خودرو، روزانه 40 میلیارد تومان به قطعه‌سازان داخلی و خارجی، پرداخت می‌شود تا قطعات مورد نیاز خطوط تولید تامین شود. با فرض اینکه اگر تمامی 200 میلیارد تومان یارانه گفته شده در اختیار دو خودروساز قرار گیرد، چنین مبلغی فقط می‌تواند نقدینگی لازم برای سه روز آن ها را تامین کند.

    یک حساب سر انگشتی نشان می‌دهد که هر کدام از خودروسازان کشور حداقل ماهانه حدود یک‌هزارو 300 میلیارد تومان از حساب خود برداشت کرده و بابت تامین قطعات، خرید تجهیزات و همچنین پرداخت حقوق به کارکنان خود هزینه می کنند. با این ارقام شاید اختصاص مبالغی مانند 200 میلیارد تومان به عنوان یارانه کمی طنز به نظر برسد.

    آنچه که در این میان می‌تواند به خودروسازان بیش از هر چیز دیگری کمک کند، ارائه برخی کمک‌های نرم‌افزاری است تا تولید خودرو در فضایی آرام و بدون حاشیه صورت گیرد. به عنوان مثال بهتر است تا دولت از نقش خود به عنوان پدرسالار این صنعت پا پس بکشد و کمترین دخالت را در امور روزانه و اصول بنگاه‌داری آنان کند. در این صورت شاید آنان بتوانند در سایه کاهش دخالت دولت و فشار برخی نمایندگان مجلس بتوانند با آرامش بیشتری به تولید خودرو بپردازند و خود بتوانند با ارائه طرح‌هایی برای جلب نظر مشتریان، برای تامین نقدینگی‌اش تلاش کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو