فونیکسریمکسبهتام

مهم ترین اخبار صنعت خودرو

از انفجار بمب در ایران خودرو تا احتمال منتفی شدن شراکت با فولکس واگن

عصر خودرو : بازدید پرحاشیه محمدباقرنوبخت سخنگوی دولت از ایران خودرو را می توان مهمترین خبر هفته گذشته خودروسازی کشور دانست، بازدیدی که روایت های مختلفی از آن مطرح شد و با تایید و تکذیب هایی همراه بود.

از انفجار بمب در ایران خودرو تا احتمال منتفی شدن شراکت با فولکس واگن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصانیوز،  صنعت خودرو کشور این روزها آنقدر حالش بد است که هفته گذشته دولت نماینده اش را راهی خودروساز اول «جاده مخصوص» کرد تا چاره ای برای بیرون کشیده دومین صنعت بزرگ کشور از باتلاق رکود بیاندیشد.

    این در حالی بود که تنها برخی رسانه های دولتی و دوربین های تلویزیونی مجوز همراهی نوبخت را در ایران خودرو پیدا کردند. یکی از حواشی اصلی این بازدید اما اظهارات سخنگوی دولت در مورد پرداخت تسهیلات به خودروسازان بود، چه آنکه ابتدا گفته شد وی قول پرداخت 200 میلیارد تومان کمک مالی را در قالب یارانه تولید، به خودروسازان داده است، اما به فاصله کوتاهی این خبر تکذیب شد.
    در متن تکذیبیه ارسالی برای رسانه ها، این طور عنوان شده که سخنگوی دولت از پرداخت 200 میلیارد تومان یارانه تولید به کل صنعت کشور خبر داده نه فقط خودروسازی.

    این در حالی است که برخی منابع آگاه می گویند سخنگوی دولت ابتدا صحبت از پرداخت هزار میلیارد تومان به خودروسازان کرده است. برخی کارشناسان معتقدند، چون این روزها افکار عمومی نسبت به خودروسازی حس مثبتی ندارند، دولت نخواسته با اعلام خبر پرداخت پول به صنعت خودرو، سبب نارضایتی هرچه بیشتر مردم شود.

    اما دیگر حاشیه بازدید سخنگوی دولت از ایران خودرو، هشدار اعضای انجمن قطعه سازان ایران مبنی بر اخراج هزار نفر از کارگران صنعت قطعه است. آن طور که خبر می رسد، اعضای انجمن قطعه سازان خطاب به نوبخت عنوان کرده اند 40 هزار کارگر صنعت قطعه به دلیل مشکلات نقدینگی واحدهای قطعه ساز، در آستانه اخراج قرار دارند.

    این در حالی است که به گفته رییس انجمن قطعه سازان، 9 ماه است شرکت های قطعه ساز پولی از خودروسازان دریافت نکرده اند. شنیده می شود به دلیل بالا رفتن حجم مطالبات، قطعه سازان دیگر توانایی تامین قطعات موردنیاز خودروسازان را ندارند.

    بمب خبری ایران خودرو
    هرچند ایرانی ها عادت دارند ترکیدن بمب های خبری را بیشتر در حوزه ورزش بشنوند، اما این بار گویا قرار است این بمب در ایران خودرو منفجر شود.

    آن طور که هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرده که بین 10 تا 20 روز دیگر، صنعت خودرو ایران شاهد ترکیدن یک بمب خبری خواهد بود. هرچند وی به صراحت نگفت که این بمب در چه حوزه ای (تولید، کیفیت، قیمت، شراکت با خودروسازان خارجی،...) منفجر خواهد شد، اما به اعتقاد برخی کارشناسان، احتمال مرتبط بودن آن به «قیمت جدید خودروهای داخلی» و «آمدن خودروسازان بزرگ به ایران»، بیش از سایر گزینه ها است.

    به گفته آنها، این احتمال وجود دارد که به زودی قیمت خودروهای داخلی دستخوش تغییر شود و یا اینکه خودروسازان کشور قراردادی جدید با بزرگان دنیا امضا کنند. گفته می شود، شرکت هایی مانند فولکس واگن آلمان و فیات ایتالیا قصد حضور در خودروسازی ایران را دارند و مذاکراتی نیز در این مورد میان آنها و شرکت های خودروساز ایرانی شکل گرفته است.

    از آن سو اما احتمال تغییر قیمت خودروهای داخلی نیز وجود دارد، به نحوی که شاید قیمت ها افزایش یافته و یا کاهش پیدا کنند.

    برنامه دولت برای قیمت خودرو
    دیگر خبر پرحاشیه هفته گذشته خودروسازی کور، احتمال تغییر مکانیزیم قیمتگذاری خودروهای داخلی بود.

    بر این اساس، کمیته‌ای به‌منظور بررسی روش‌های قیمت‌گذاری خودرو در دولت تشکیل شده و قرار است انواع مکانیزم‌های تعیین قیمت مورد بررسی قرار گیرد. این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، خروجی تصمیمات کمیته موردنظر می‌تواند به معنای حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری باشد و درنتیجه زمینه آزادسازی بازار خودرو فراهم شود.

    هرچند با کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو، دست خودروسازان برای افزایش قیمت باز خواهد شد، اما با توجه به رکود سنگین بازار خودرو و قهر مشتریان، بعید به نظر می رسد خودروسازان قیمت محصولات خود را بالا ببرند.

    اصلاح دستورالعمل واردات
    هفته گذشته اما متن کامل دستورالعمل جدید ضوابط واردات خودروهای سواری که به تایید وزارت صنعت رسیده، منتشر شد تا واردکنندگان رسمی و غیر رسمی پس از مدت ها انتظار، تکلیف خود را بدانند.

    آن طور که رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عنوان کرد، براساس دستورالعمل ابلاغی، به منظور اخذ نمایندگی رسمی شرکت های خارجی، مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت، درخواست افراد حقیقی و حقوقی واردکننده فاقد نمایندگی رسمی برای تجهیز شبکه خدمات پس ازفروش را رسیدگی و در صورت احراز شرایط نسبت به ارایه گواهی فعالیت نمایندگی رسمی و عاملیت فروش اقدام می کند.

    به گفته نوابی، در صورت عدم وجود امکانات و تاسیسات خدمات پس ازفروش، پذیرش ثبت سفارش از اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی صرفاً پس ازعقد توافقنامه ارایه خدمات گارانتی و وارانتی فی مابین نماینده رسمی و واردکننده و ارایه توافقنامه مذکور به سازمان توسعه تجارت ایران میسر است.

    وی تاکید کرده بود که نمایندگان رسمی و عاملین فروش موظفند در صورت درخواست واردکنندگان فاقد نمایندگی برابر شرایط توافقنامه عمل کنند، ضمن اینکه ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده قبل از تاریخ 2 بهمن ماه 1393 توسط افراد حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش با رعایت دقیق ماده 11 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و تبصره های آن بلامانع است.

    نوابی این را هم گفت که همچنین ترخیص تمام خودروهای ثبت سفارش شده پس از ابلاغ دستورالعمل به گمرک، منوط به ارایه گواهی انطباق کالا (certificate Of Conformity-COC) به گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

    فولکس- ایران خودرو منتفی شد؟
    احتمال منتفی شدن حضور فولکس واگن آلمان در صنعت خودرو ایران، دیگر خبر مهم هفته گذشته در صنعت خودرو کشور بود. رسوایی بزرگی که فولکس واگن آلمان بر سر آلایندگی خودروهای دیزلی اش به بار آورد، جریمه ای سنگین را نصیب این غول خودروسازی جهان کرده و از همین رو برخی کارشناسان معتقدند این شرکت آلمانی شاید حضور در ایران را از لیست برنامه های خود خارج کند. ظاهرا این شرکت باید به دولت آمریکا رقمی معادل 18 میلیارد دلار بپردازد و این تنها یکی از جریمه هایش به شمار می رود و از همین رو شاید فعلا نتواند به سرمایه گذاری در ایران فکر کند.

    دو هفته پیش بود که اعلام شد فولکس با به کار بردن نرم افزاری خاص، سبب شده میزان آلایندگی محصولات دیزلی اش در آزمایش ها و تست ها، کمتر از حد واقعی نشان داده شود و این تقلبی بزرگ از سوی رسانه های جهان لقب گرفت.

    از فاین خودروساز آلمانی به عنوان یکی از شرکای احتمالی خودروسازی ایران نام برده می شود، چه آنکه مسوولان ایران خودرو و فولکس نیز تلویحا این موضوع را تایید کرده اند که البته مربوط به قبل از رسوایی این شرکت است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو