فونیکسریمکسبهتام

همراهی صندوق توسعه ملی برای ایجاد پلتفرم‌های جدید

عصر خودرو : راه‌اندازی پلتفرم‌های جدید خودرو درحالی در مدار توقف قرار گرفته که طراحی و ایجاد پلتفرم‌های جدید به عنوان یکی از اهداف صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ به شمار می‌رود که با توجه به این شرایط و نیازی که در مشتریان برای استفاده از خودروهای متنوع به وجود آمده، به نظر می‌رسد خودروسازان باید با عزمی جدی در این عرصه وارد شوند.

همراهی صندوق توسعه ملی برای ایجاد پلتفرم‌های جدید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، بازار خودرو داخل در شرایط فعلی نیازمند تنوع محصولات است؛ انتظاری که در صورت راه‌اندازی پلتفرم‌های جدید در شرکت‌های خودروسازی کشور برآورده خواهد شد. به گفته کارشناسان، درحال‌حاضر 3پلتفرم خودرو «اس 81»، «ایکس 90» و «سمند» در 2 شرکت خودروساز بزرگ کشور وجود دارد که با توجه به درخواست مشتریان برای ورود خودروهای جدید به بازار لازم است نسبت به افزایش این تعداد پلتفرم اقدام شود.از آنجایی که هزینه‌های راه‌اندازی پلفترم برای خودروسازان بسیار بالاست، مدیرعامل سابق شرکت پارس‌خودرو و دیگر کارشناسان این حوزه، سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی در این زمینه را بهترین راهکار برای سرعت بخشیدن به این مهم می‌دانند و معتقدند که کمک صندوق توسعه ملی در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.


    تاثیر محدودیت‌های بین‌المللی در راه‌اندازی پلتفرم‌های جدید
    مدیرعامل سابق پارس خودرو معتقد است که راه‌اندازی پلتفرم جدید با توجه به نوع پلتفرم و شرکت همکار خارجی به زمانی بین 3 تا 5 سال نیاز دارد در حالی‌که این زمان در بخش تغییر ظاهر (فیس لیفت) خودرو تغییر کرده و کوتاه‌تر خواهد شد. مهدی نیکدل در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: اگر حمایت‌های ملی از خودروسازان به‌عمل آید، این ظرفیت در صنعت خودرو وجود دارد که خودروسازان داخلی هرچند سال یک‌بار نسبت به ایجاد خط تولید خودرویی جدید اقدام کنند.وی با بیان اینکه خودروسازان داخلی درحال‌حاضر در بخش سخت‌افزاری در شرایط خوبی به سر می‌برند و مشکل آنها تنها در زمینه نرم‌افزاری است که با حمایت رفع خواهد شد، گفت: چند سالی است که امکان راه‌اندازی پلتفرم جدید برای خودروسازان داخلی وجود نداشته است که اصلی‌ترین دلیل آن به محدودشدن ارتباط‌های خارجی برمی‌گردد زیرا در سال‌های گذشته سایه تحریم بر این روابط گسترده شده بود و امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت برای خودروسازان وجود نداشت. نیکدل امیدوار است که در دوران پس از تحریم این مشکلات مرتفع شده و خودروسازان به سمت راه‌اندازی پلتفرم جدید با همکاری شرکت‌های خودروساز خارجی گام بردارند. راه‌اندازی پلتفرم جدید علاوه‌بر زمان‌بر بودن، به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد و بر همین اساس به گفته مدیرعامل سابق پارس خودرو، خودروسازان داخلی به تنهایی قادر به راه‌اندازی پلتفرم‌های جدید نخواهند بود بلکه این موضوع در صورت سرمایه‌گذاری خارجی یا با کمک صندوق توسعه ملی میسر خواهد شد. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، مشتریان داخلی خواهان خودروهایی جدید و محصولاتی متنوع هستند و در این زمینه راه‌اندازی پلتفرم‌هایی جدید ضروری به نظر می‌رسد. نیکدل معتقد است هم‌اکنون واردات به بخشی از نیاز مشتریان برای خرید خودروهای جدید پاسخ می‌دهد اما پاسخگویی در زمینه تنوع بازار از طریق واردات خودرو عملی خواهد شد. وی توضیح داد: هنگامی‌که تیراژ تولید خودرویی پایین باشد، ساخت آن در داخل به صرفه نیست بنابراین در تعامل با شرکت‌های خودروساز خارجی باید چندین محصول با تیراژ بالا در کشور ساخته شود و در مبادلات تجاری با آنها محصولاتی که تیراژ پایین‌تری دارند، وارد شود.مدیرعامل سابق پارس خودرو تصریح کرد: سبد بازار با ترکیب واردات تکمیل خواهد شد، البته در بخش واردات باید توازن ارزی و تجاری به وجود آید. اگر سمت‌وسوی خودروسازان در انتخاب و طراحی محصول، خودرویی به روز و استاندارد باشد و همچنین امکان صادرات بخشی از تولید آن فراهم شود، با ارز به‌دست‌آمده از این صادرات می‌توان محصولاتی که تیراژ پایینی دارند و به اصطلاح در حاشیه بازار قرار می‌گیرند را وارد کشور کرد.


    پلفترم‌های جدید با همکاری خودروسازان خارجی
    سال‌هاست در ایران پلتفرم جدیدی راه‌اندازی نشده و خودروهای جدید روی پلتفرم‌هایی که مورد استفاده خودروسازان بوده، به تولید رسیده‌اند و بیشتر در بخش تغییر ظاهر (فیس لیفت) خودروها وارد شده‌اند.به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، برای طراحی یک پلتفرم از نقطه صفر تا پایان به حداقل 24 تا 36 ماه زمان فشرده نیاز است چراکه انجام این فعالیت بسیار دشوار و زمان‌بر خواهد بود و اگر خودروسازان تمایل ورود به این عرصه را دارند باید هرچه سریع‌تر وارد عمل شوند. همچنین طراحی پلتفرم جدای از قالب، نیازمند سرمایه‌ای 30 تا 40 میلیون یورویی است. این فعال صنعت خودرو در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: زمان‌بندی برای تغییر ظاهر (فیس لیفت) خودرو نیز متفاوت خواهد بود و اگر تغییر ظاهر به صورت کامل نباشد در زمان کوتاهی به اجرا در می‌آید اما اگر تغییرات اصلی باشد، زمان ساخت یک قالب را خواهد داشت و به حداقل یک سال تا یک‌سال و نیم زمان نیاز خواهد بود. وی با اشاره به این نکته که در حال‌حاضر با توجه به حرکت خودروسازان به سمت تولید محصولات جدید با هدف تنوع بازار، به نظر می‌رسد راه‌ندازی پلتفرم جدید، بحثی جدی باشد، گفت: هنگامی‌که در سال 1379 پروژه «سمند» به نتیجه رسید، قرار بود تا حداکثر هر 2 سال یک‌بار، پلتفرمی جدید راه‌اندازی شود اما این امر محقق نشد. در حال‌حاضر زمانی طولانی از آن دوران گذشته و راه‌اندازی پلتفرم جدید، به هزینه‌های پرسنلی و سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد. این کارشناس در شرایط فعلی ورود خودروسازان خارجی و سرمایه‌گذاری در این زمینه را بهترین گزینه می‌داند و معتقد است خودروسازان بزرگ باید به گونه‌ای با این شرکت‌ها قرارداد منعقد کنند که خودروسازان خارجی تنها فروشنده محصولات خود در ایران نباشند بلکه در تولید محصول نیز منفعتی به‌دست آورند. این خودروسازان باید بخش‌هایی از هزینه‌های ارزی، ریالی و زمانی طراحی پلتفرم را پذیرفته و برعهده بگیرند به همین منظور خودروسازان باید بخش‌هایی از طراحی پلتفرم که آماده است را با ورود به این عرصه سرعت بخشند. وی در ادامه به توضیح یکی از استانداردهای تولید خودرو در کشور پرداخت و توضیح داد: درحال‌حاضر در بخش موتور، استاندارد یورو4 برای خودروهای سواری با سوخت بنزین و استاندارد یورو 3 تا پایان سال برای خودروهای دیزلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه استاندارد فعلی اروپا یورو 6 است اما از آنجایی که زیرساخت‌های فنی رسیدن به این استاندارد آلایندگی در کشور وجود ندارد، تبدیل موتورهای خودرو به یورو6 تا سال آینده امکانپذیر نخواهد بود. براساس این گزارش، خودروسازان داخلی باید به برنامه‌ریزی جدی در بخش راه‌اندازی پلتفرم خودروهای جدید و مطابق با سلیقه و نیاز مصرف‌کنندگان بپردازند. از آنجایی که طراحی هر پلتفرم به هزینه‌های بالایی نیاز دارد، ترغیب خودروسازان بزرگ خارجی برای سرمایه‌گذاری در این بخش، راهکاری اساسی از سوی کارشناسان معرفی می‌شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو