فونیکسریمکسبهتام

تمایل غول‌های صنعت خودرو برای ورود به ایران

عصر خودرو: بهمن سال ۹۲ بود که همزمان با توافق ژنو، مدیرعامل ایران‌خودرو از اخذ قرارداد با شرکت‌های فرانسوی خبر داد.

تمایل غول‌های صنعت خودرو برای ورود به ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در آن روزها شرکت آلمانی بنز نیز در دسته خودروسازانی قرار گرفت که نسبت به حضور دوباره در ایران ابراز تمایل کرد و با ادامه این روند در سال 93، رسانه‌ها از عزم غول‌های صنعتی امریکا از جمله کرایسلر، جنرال موتورز و بوئینگ برای ورود جدی به بازار ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها خبر دادند که این روزها و با توافق نهایی در ژنو تمامی این ادعاها رنگ واقعیت به خود گرفته و شاهد ورود غول‌های خودروساز به ایران هستیم. در چند روز گذشته نیز با سفر هیات ژاپنی و آلمانی به ایران ابراز تمایل این غول‌ها جنبه عملیاتی به خود گرفت. به طوری که رییس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) نیز به تازگی از آمادگی این کشور برای یافتن شرکای ایرانی برای تولید قطعات خودرو در ایران خبر داده است.
    به گفته هیرویوکی ایشیگه هم‌اکنون 30 شرکت بزرگ و معتبر اقتصادی، صنعتی و تولیدی ژاپن از جمله شرکت‌های نفت گاز و پتروشیمی و همچنین خودروسازهای میتسوبیشی و سوزوکی در ایران حضور دارند تا در نشست‌های مستقیم با طرف‌های ایرانی روابط تجاری دو کشور را تقویت و مشکلات پیش روی توسعه روابط را رفع کنند.
    وی بوروکراسی طولانی و رعایت نشدن حقوق مالکیت معنوی شرکت‌ها را از موانع توسعه همکاری شرکت‌های ژاپنی با ایران بیان و ابراز امیدواری کرد که این موانع هرچه زودتر برطرف شود.


    همکاری آلمانی‌ها برای نوسازی صنعت خودرو ایران
    در همین حال آلمانی‌ها نیز در دیدارهای چند روز گذشته خود با وزیر صنعت، معدن و تجارت و سایر مسئولان بلندپایه اقتصادی و همچنین بخش خصوصی ایران از تمایل این کشور برای آغاز همکاری‌ها خبر دادند، به طوری که شراگه، رییس اتاق بازرگانی ایالت نیدر زاکس آلمان گفت: خودروسازان ایرانی اعلام آمادگی کردند برای نوسازی صنایع خود و همچنین تامین قطعات خودرو با آلمان‌ها گفت‌وگو کنند.
    به گفته وی، آلمان‌ها آمادگی دارند در زمینه‌های مختلفی همچون صنایع کشاورزی، غذایی و صنایع خودرو و قطعات مربوط با طرف ایرانی وارد مذاکره شوند که بر همین اساس آمادگی فولکس واگن برای خودروسازی در ایران نیز وارد فاز تازه‌ای شد.
    شراگه گفت: ایالت نیدر زاکسن، مهد تولید خودرو فولکس واگن است که از نظر تولید خودرو و شرکت‌های تولیدکنندگان قطعات خودرو می‌تواند با ظرفیت قابل ملاحظه‌ای که در اختیار دارد، وارد همکاری با ایران شود. رییس اتاق بازرگانی ایالت نیدر زاکس آلمان تاکید کرد که هدف تنها تجارت با ایران نیست بلکه می‌خواهیم بستری را فراهم کنیم تا همکاری‌های بلندمدتی با ایران داشته باشیم.


    لوکس‌ساز فرانسوی به ایران آمد
    آمادگی ژاپنی‌ها و آلمانی‌ها برای حضور در صنعت خودرو ایران در حالی است که فرانسوی‌ها با معرفی رسمی «دی‌اس» نشان(برند) لوکس خود در ایران، برای همکاری با ایران گام‌های محکمی را برداشتند.
    مدیرعامل گروه آرین که پیش‌تر نمایندگی میتسوبیشی ژاپن در ایران را برعهده داشت، اعلام کرد که این نشان(برند) می‌تواند یکی از بازیکن‌های اصلی خودروهای پریمیوم در ایران باشد.
    داریوش بی‌ریا اضافه کرد: با توجه به برنامه چشم‌انداز 1404، نیاز بازار خودرو ایران به 3/2 میلیون دستگاه می‌رسد که از این میزان 2 میلیون دستگاه در کشور تولید و 300هزار دستگاه باقیمانده به کشور وارد خواهد شد. با فرض اینکه سهم خودروهای پریمیوم در بازار وارداتی‌ها همین 10درصد فعلی باقی بماند، نیاز بازار حدود 30هزار دستگاه خودرو لوکس در سال خواهد بود که این شرایط و ظرفیت، فرصت مناسبی را پیش روی خودروسازان خارجی قرار خواهد داد. همچنین با قرارگیری اقتصاد کشور در مسیر رشد، امکان افزایش این ظرفیت نیز وجود
    دارد.
    وی با اشاره به اینکه ایران در دوره انتقال است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا 10 سال آینده بیشتر نشان(برند)های خودرویی در ایران حاضر باشند. در این شرایط تمرکز عرضه‌کنندگان خودرو از موضوع تامین خودرو به واردات خودرو تغییر خواهد کرد.


    مذاکره برای همکاری دوباره قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی
    عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز در تازه‌ترین اظهارات خود با اشاره به حضور هیات بزرگی از همتایان فرانسوی در ایران گفت: در زمینه تعمیق و تقویت همکاری با قطعه‌سازان خارجی، انجمن قطعه‌سازان نشستی را با حضور 30 شرکت بزرگ فرانسوی برگزار کرد.
    محمدرضا نجفی‌منش  افزود: در این نشست که حدود یک ساعت به طول انجامید، درباره راهکارهای توسعه همکاری و زمینه‌های لازم برای همکاری گسترده تر بحث و تبادل نظر انجام شد.
    وی تاکید کرد: در راستای فضای ایجاد شده شرکت‌های قطعه‌سازی که تا پیش از این در ایران حضور داشتند، به دنبال توسعه همکاری و شرکت‌هایی که تا پیش از این با ایران همکاری نداشتند، خواستار حضور در بازار ایران و ارزیابی اولیه از بازار ایران هستند.
    عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان با اشاره به قرارداد فنی با انجمن قطعه‌سازان فرانسه اظهار کرد: این مذاکرات به طور قطع شروعی برای همکاری‌های دوباره بین شرکت‌های قطعه ایرانی و فرانسوی خواهد بود.


    نجفی‌منش با اشاره به اینکه شرکت‌های فرانسوی حضور یافته در ایران همگی از قطعه‌سازی مطرح و بزرگ در دنیا محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با به نتیجه رسیدن برنامه برجام و حداقل تا پایان سال 2015 یا اوایل سال 2016میلادی این مذاکرات به نتیجه عملی رسیده و فعالیت و همکاری گسترده این شرکت‌ها در ایران آغاز شود.
    وی با توجه به فراهم شدن حضور شرکت‌های خارجی و تعمیق همکاری‌ها در ایران به حضور هیات بعدی تجاری و اقتصادی برای مذاکره اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون هیات‌های مختلفی برای بررسی شرایط و مذاکره به ایران وارد شدند و به زودی هیات‌های ژاپنی و هیات‌های بزرگ دیگری از سایر کشورهای اروپایی به ایران خواهند آمد.
    وی تاکید کرد: شرکت‌های ایرانی نیز باید از این موقعیت استفاده کرده و شرکت‌هایی را انتخاب کنند که شرایط آنها با ایران همسو باشد. بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد، روزهای روشنی در انتظار صنعت خودرو و مصرف‌کنندگان ایرانی باشد. اما آنچه مسلم است این خواهد بود که آغاز همکاری همه این کشورها بعد از تایید برجام خواهد بود و صنعت خودرو باید تا اندک زمان باقیمانده خود را برای جهشی عظیم آماده کند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو