فونیکسریمکسبهتام

هوندا سیویک دست دوم در برابر میتسوبیشی لنسر صفر‌کیلومتر

جنگ ژاپـنی

عصر خودرو: در اوضاع چند سال اخیر بازار ایران که محصولات پیش رونده کُره جنوبی حکم سکه بازار را گرفته‌اند و از آمار فروش بسیار خوبی برخوردارند، هنوز هم جای امیدی برای افرادی که از خودروی زیر پای خود اصالت و کیفیت ساخت ژاپنی می‌طلبند، وجود دارد.

جنگ ژاپـنی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هر چند که اکثر محصولات خانوادگی این کشور در حال حاضر قیمتی بالاتر از 150 میلیون تومان دارند اما اگر در برندهایی به غیر از خانواده تویوتا وارد شویم، کورسوی امیدی دیده می‌شود. لنسر و سیویک دو خودروی خوشنام که آوازه خود را مدیون محبوبیت نسل‌های دهه 90 خود در بازار ایران هستند در این بخش پیش روی هم قرار می‌گیرند. سیویک با وجود موفقیت در بازار جهانی، با توجه به عدم عرضه گسترده و بدون شبکه گسترده خدمات‌پس از فروش توسط «فامیلی موتور» تنها یک سال به بازار ایران عرضه شد و چندان فراگیر نشد. در برابر، میتسوبیشی لنسر نیز با وجود تبلیغات «آرین موتور»، هنوز نتوانسته پوزه کُره‌ای‌های پر‌طرفدار را به خاک بمالد اما با توجه به تجربه بیشتر وارد‌کننده میتسوبیشی، اوضاع بسیار بهتری در بازار نسبت به سیویک دارد. لنسر در حدود 3 سال است که در دو نوع 1.6 و 1.8 لیتر به بازار ایران وارد می‌شود و نسخه 1.8 لیتری به گیربکس CVT مجهز است. در واقع این دو لنسر با بیش از 30 میلیون تومان اختلاف قیمت برای دو بازار مختلف در نظر گرفته شده‌اند که نمونه 1.8 لیتری آن نزدیک‌ترین گزینه به سیویک حدودا 2 سال کارکرده در بازار دست دوم است.

    داینامیک یا جعبه‌ای؟!

    لنسر با وجود گذر از نسل‌های مختلف، هنوز هم حالت جعبه‌ای خود را حفظ کرده ‌و شاید یکی از دلایل محبوبیت آن هم همین اصالت بصری نهفته در بدنه این خودروست. در مقابل، هرچند که سیویک هم طراحی بسیار ساده‌ای دارد اما خطوط نرم‌تری در بدنه آن دیده می‌شود. در این مطلب چهارمین نسل از میتسوبیشی لنسر را در برابر نهمین ایستگاه سیویک قرار می‌دهیم که ناگفته پیداست، سیویک در طول دوره تولید فراز و نشیب‌های بسیار بیشتری را گذرانده است. در واقع نهمین نسل از هوندا سیویک که در سال 2010 معرفی شد، آیرودینامیک‌ترین و مدرن‌ترین چهره از این خودرو را از ابتدا تا‌کنون به نمایش می‌گذارد؛ طرحی که توسط منتقدین و متخصصین علم طراحی صنعتی، تحت عنوان «انرژیک» و «پویا» شناخته شده است. در برابر این ظاهر دلفریب، لنسری را داریم که در چهارمین نسل خود هنوز هم ساده و به دور از هر‌گونه اغراق طراحی شده و به نظر می‌رسد میتسوبیشی برای خلق این اثر، برای حفظ اصالت تا حد بسیار زیادی محافظ‌کارانه عمل کرده است. هر دو خودرو در یک کلاس، یعنی سدان‌های کامپکت (فشرده) دسته‌بندی می‌شوند و هر دو از 4‌در و یک صندوق بهره می‌برند. لنسر با 4.570 متر طول، در حدود 5 سانتی‌متر از سیویک طویل‌تر است اما این طویل‌تر بودن تاثیر چندانی در فضای کابین نداشته و شما ‌روی صندلی‌های هر دو خودرو به یک میزان راحتی را حس خواهید کرد. هرچند که به نظر می‌رسد ‌داشبورد سیویک تا حدودی بزرگ‌تر طراحی شده و در نتیجه فضای کابین محدود‌تر به نظر می‌رسد. سیویک در 4 تیپ VTi ،‌EXi ،‌EX و LX به بازار ایران عرضه شد که تفاوت این تیپ‌بندی‌ها تنها در امکانات و برخی جزئیات ظاهری است و نمونه VTi با رینگ‌های 17 اینچ، مه‌شکن جلو، چراغ روز، دستگیره‌های درِ کروم، سانروف، دوربین دید عقب، صندلی‌های چرمی و...، کامل‌ترین تیپ این خودرو به شمار می‌رود. در مقابل لنسر نیز در 4 تیپ به ترتیب شماره به بازار ایران عرضه شد که در حال حاضر در نمونه 1.8 لیتری تنها تیپ4 این خودرو با حداکثر میزان امکانات، از نمایندگی‌های آرین موتور قابل خریداری است.

    1.8 در برابر 1.8

    هر دو خودروساز برای این محصولات کوچک از گستره پیشرانه‌های کم مصرف گسترده‌ای بهره گرفته‌اند که فامیلی موتور و آرین موتور به عنوان وارد‌کنندگان به ترتیب هوندا و میتسوبیشی، نمونه 1.8 لیتری از این دو محصول را برای بازار ایران در نظر گرفته‌اند.
    هر دو خودرو از 4 سیلندر، 16 سوپاپ، حجم موتوری شبیه به هم و در نهایت جعبه دنده خودکار بهره می‌برند. اما نمونه مورد استفاده‌ روی لنسر با بهره‌گیری از تکنولوژی MIVEC (تکنولوژی زمان‌بندی متغیر باز و بست سوپاپ‌های اختصاصی میتسوبیشی) قادر به تولید 138 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه است که همچنین این پیشرانه نهایت گشتاوری معادل 176 نیوتن‌متر در دور میانی 4200 دور بر دقیقه را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد.
    جعبه دنده در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز از نوع ضریب متغیر CVTا(INVECS III) است که شما همچنین قادر به تعویض دنده دستی 6 سرعته از روی لیور یا شیفترهای پشت فرمان خواهید بود.
    در مقابل هوندا سیویک با حجمی مشابه، قادر به تولید 139 اسب بخار، یعنی تنها یک واحد بیشتر از لنسر است که با توجه به گشتاور 177 نیوتن متری، دیده می‌شود که این دو پیشرانه در بخش تورک نیز تنها یک واحد اختلاف دارند. اما هوندا برای این محصول از جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک ساده بهره گرفته است که در قیاس با نمونه CVT مورد استفاده ‌روی لنسر، ضرایب بلندتر اما ساختمان ساده‌تری دارد. به همین خاطر، در صورت بروز مشکل و خرابی، جعبه دنده این خودرو هزینه کمتری روی دست شما می‌گذارد.

    کدام را انتخاب کنیم؟!
    همانطور که گفته شد، هوندا سیویک تنها در سال 2013 به بازار ایران راه پیدا کرد و با توجه به عدم گستردگی نمایندگی‌های فامیلی موتور در سطح کشور، خدمات پس از فروش این خودرو هنوز اوضاع مناسبی ندارد.
    با توجه به اینکه این خودرو در حال حاضر یک گزینه دست دوم به شمار می‌رود، تاکید می‌کنیم که به سراغ نمونه‌های بسیار کم کارکرد و در حد صفر آن بروید که چیزی در حدود 125 میلیون تومان در نسخه VTi فی می‌خورد. اما لنسر 1.8 تیپ 4 به عنوان فول‌ترین نسخه از لنسر، با احتساب مالیات بر ارزش افزوده 10درصدی، 127 میلیون و 800 هزار تومان قیمت‌گذاری شده ‌که با توجه به صفر کیلومتر بودن، خدمات بهتر، چهره جوان‌پسند و اسپرت‌تر، گارانتی و مسائلی از این قبیل، گزینه‌ای بهتر به نظر می‌رسد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو