فونیکسریمکسبهتام

اپل رقیب تسلا می‌شود؟

اخراجی‌ها در راه اپل

عصر خودرو- الون ماسک، مدیرعامل شرکت سازنده خودروهای برقی تسلا موتور، در انتقادی تند از بلندپروازی شرکت اپل برای ساخت خودرو گفت که اپل گورستان تسلاست و کارکنان اخراجی ما برای کار به آنجا می‌روند.

اخراجی‌ها در راه اپل
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، ایلان ماسک نگرانی درباره تبدیل شدن شرکت اپل به رقیبی جدید در صنعت خودرو را بی‌مورد می‌داند و می‌گوید کارمندان سابق تسلا که به استخدام این شرکت درآمده‌اند افراد مهمی نبوده‌اند. ماسک در دیدار خود از برلین با روزنامه هندلزبات مصاحبه کرد و در این مصاحبه گفت: «اپل افرادی را که ما اخراج کرده‌ایم، استخدام کرده است. ما همیشه به شوخی اپل را «گورستان تسلا» می‌نامیم. هر کس نمی‌تواند در تسلا کار کند، برود در اپل کار کند. در این مورد شوخی نمی‌کنم.»
    زمانی که از او پرسیده شد آیا بلندپروازی اپل در ورود به صنعت خودرو را جدی می‌گیرد یا خیر، واکنش او تند بود و جدیدترین محصول شرکت اپل را به استهزا گرفت. ماسک گفت: «آیا به اپل واچ نگاهی انداخته‌اید؟ البته خوب است که اپل در صنعت خودرو حرکت و سرمایه‌گذاری می‌کند، اما خودروها بسیار پیچیده‌تر از تلفن و ساعت‌های هوشمند هستند. مثلا نمی‌توانید سراغ شرکت فاکس‌کان (بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات کامپیوتری و الکترونیکی جهان) بروید و بگویید برایم یک خودرو بساز.»
    مدتی است که گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی‌بر اینکه اپل به‌دنبال توسعه خودروی برقی و ورود به صنعت خودرو است. در ماه ژوئیه شرکت اپل داگ بتس، معاون ارشد شرکت خودروسازی کرایسلر، را به استخدام خود درآورد. این شرکت همچنین در تلاش برای تشکیل تیمی از کارشناسان در زمینه رانندگی خودکار، جیمی کارلسون، یکی از مهندسان ارشد شرکت تسلا را استخدام کرده است. همچنین 6 مهندس دیگر که در زمینه تکنولوژی و سیستم‌های خودروهای خودران تجربه دارند به شرکت اپل پیوسته‌اند.

    از سوی دیگر، در ماه اوت در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر اینکه اپل در منطقه سیلیکون ولی به‌دنبال مکانی برای تست خودرو می‌گردد، شایعات درباره «پروژه تیتان» قوت گرفت. «پروژه تیتان» نام پروژه ساخت خودروی اپل است. در ماه گذشته نیز مدیران اپل با مقامات خودروسازی کالیفرنیا دیدار و درمورد خودروهای خودران گفت‌و‌گو کردند.
    خودروی اپل چه برقی باشد و چه خودران، رقیب مستقیم شرکت‌هایی مانند تسلا و خودروسازان سنتی از بی‌ام‌و گرفته تا مرسدس بنز خواهد بود. این در شرایطی است که گوگل، بزرگ‌ترین شرکت تکنولوژی سیلیکون ولی به‌دنبال ورود به صنعت خودرو است.

    گوگل نیز درحال تست خودروی ساخت این شرکت است و شرکت اوبر هم برای کار روی پروژه تولید خودروهای خودران، محققان دانشگاه کارنگی ملون آمریکا را به خدمت گرفته است. شرکت اوبر یک شرکت ارائه دهنده خدمات هم‌سفری آنلاین است. این شرکت از طریق اپلیکیشنی که روی تلفن‌های هوشمند نصب می‌شود، مسافران را با رانندگان مرتبط می‌کند.
    همزمان، خودروسازان سنتی در تلاش هستند تهدیدی را که شرکت‌های تکنولوژی متوجه آنها کرده‌اند، خنثی کنند. به همین منظور اوایل سال‌جاری، مجموعه‌ای از خودروسازان آلمانی سیستم نقشه نوکیا با نام «هیر»را خریداری کردند. سیستم نقشه یک مولفه اساسی برای خودروهای خودران محسوب می‌شود. البته الون ماسک فقط برای انتقاد از شرکت اپل به آلمان سفر نکرده بود. او برای گفت‌و‌گو با نمایندگان آلمانی درمورد آینده حمل‌و‌نقل و خودروهای برقی در آلمان به این کشور سفر کرده است. او تاکید کرد درنظر گرفتن مشوق‌های مالی و مشوق‌های دیگر، مانند اجازه استفاده از خطوط ویژه اتوبوس، برای خودروهای برقی به برنامه‌های توسعه تسلا‌موتور کمک می‌کند.

    او در این سفر در مورد خودروسازان آلمانی گفت: این خودروسازان همچنان به گذشته وفادار مانده‌اند. اکنون ما به زمانی رسیده‌ایم که عصر بنزین به پایان رسیده و زمان ساخت نسل بعدی خودروها فرا رسیده است. او ادامه داد: «اخیرا شاهد رسوایی فولکس‌واگن در مورد خودروهای دیزلی بودیم. خودروسازان برای پیشرفت کردن، مجبور به تقلب شده‌اند.» چندی پیش فاش شد شرکت فولکس‌واگن برای گذراندن تست میزان آلایندگی خودروهای دیزلی دست به تقلب زده است. این شرکت نرم‌افزاری را روی خودروهای دیزلی خود نصب کرده است که میزان انتشار گازهای آلاینده را کمتر از آنچه هست، نشان می‌دهد.
    تسلا موتور، خودروساز آمریکایی است که خودروهای برقی و قطعات موردنیاز ترن‌های برقی را تولید می‌کند. این شرکت در سال 2003 تاسیس شد و در فصل اول سال 2013 برای نخستین‌بار در تاریخ خود به سوددهی رسید. اولین محصول این شرکت تسلا رودستر نام دارد که یک خودروی اسپرت تمام برقی است. دومین خودروی این شرکت «مدل اس» است که یک سدان لوکس تمام برقی است. پس از آن نیز خودروی «مدل اکس» تولید شد. این خودروساز اولین شاسی‌بلند مدل اکس را در ماه میلادی گذشته به مشتریان تحویل داد. ایلون ماسک طی مراسمی کلید این خودروها را به 6‌مشتری تحویل داد. این افراد سه سال قبل برای خرید این خودرو ثبت‌نام کرده بودند.

    همچنین فروش این شرکت در فصل سوم امسال رشد خوبی را ثبت کرده است. تسلا اعلام کرد در این فصل 11 هزار و 580 دستگاه خودرو به فروش رسانده است و به این ترتیب فروش این خودروساز نسبت به همین دوره در سال گذشته با جهش 49 درصدی رو‌به‌رو شده است. تسلا برخلاف دیگر خودروسازان آمار فروش خود را به‌صورت ماهانه منتشر نمی‌کند و به‌صورت فصلی آمار و ارقام مربوط به فروش را گزارش می‌دهد.

     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو