فونیکسریمکسبهتام

توصیه مرکز پژوهش‌ها به همکاری با آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها

شرکای جدید صنعت خودرو ایران از کدام کشورها می‌آیند

عصر خودرو: در حالیکه دو خودروساز بزرگ کشور به دنبال شریکی مطمئن برای ادامه همکاری‌های خود هستند و کماکان قصد دارند با پژو و رنو به همکاری بپردازند، مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده تا خودروسازن ایرانی شرکای تجاری خود را تغییر داده و به سمت تولید خودروهای آلمانی و ژاپنی حرکت کنند.

شرکای جدید صنعت خودرو ایران از کدام کشورها می‌آیند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، با حصول توافق وین، هیات‌های اقتصادی گوناگونی راهی ایران شده‌اند تا در سایه حل و فصل مسائل سیاسی، بتوانند سهمی از بازار ایران را از آن خود کنند و در آن به نقش آفرینی بپردازند.

    در این میان بازوی پژوهشی پارلمان به سیاستگذاران صنعت خودرو کشور پیشنهاد داده تا دست از همکاری با خودروسازان چینی و فرانسوی بردارند و به سراغ خودروسازان آلمانی و ژاپنی بروند.

    مرکز پژوهش‌های مجلس با این استدلال که رویکرد غالب اکثر برندهای معتبر خودروسازی جهان بحث کاهش آلایندگی خودروها با کاهش مصرف سوخت براساس تغییر نوع سوخت است پیشنهاد کرده از آنجا که تمرکز اصلی برنامه پنجم توسعه کشور نیز بر موضوع تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی است، صنعت خودروی کشور بهتر است رویکرد سرمایه‌گذاری مشترک در فضای پساتحریم را از برندهای فرانسوی و چینی به سمت برندهای آلمانی و ژاپنی تغییر دهد تا ضمن دستیابی به تکنولوژی روز دنیا و بحث کاهش آلایندگی هوا، به مرور بنزین از لیست کالاهای استراتژیک خارج شود.

    در این گزارش توصیه شده تا خودروسازان ایرانی با الگو برداری از تویوتا و فولکس واگن خودروهایی را تولید کنند که موتورشان دیزلی یا هیبریدی باشد.

    بر اساس این گزارش ، در میان رفت و آمد هیات‌های خارجی پس از توافق تاریخی وین، آنان سعی می‌کنند گوشه چشمی هم به کیلومتر 14 و 15 جاده مخصوص کرج بیاندازند تا شاید بتوانند جا پای رقیبان دیگر اروپایی خود بگذارند.
    آلمانی‌ها اولین گروهی بودند که پس از توافق وین به ایران آمدند و برای دو خودروساز مطرح خود شرح وظایفی تعریف کرده و به تفاهم‌هایی نیز دست یافتند.
    آلمان‌ها بار دیگر خواستار بازگشت بنز به ایران شدند تا این شرکت مطرح خودروسازی دوباره فعالیت‌ها خود را در بخش خودروهای نیمه سنگین و تجاری شروع کند.

    بنز پیش از این همکاری گسترده‌ای با ایران خودرو دیزل داشت و بخش بزرگی از خودروهای تجاری نظیر اتوبوس و مینی‌بوس و کامیون‌های نیمه سنگین را به تولید می‌رساند. در بخش سواری نیز از طریق شرکت ستاره بنز فعالیت‌هایی را انجام می‌داد و به صورت محدود سالانه در حدود 200 دستگاه بنز سواری تشریفاتی را در ایران خودرو به تولید می‌رساند که با وقوع تحریم‌ها این شرکت از ایران رفت و فعالیت‌هایش را به حالت تعلیق درآورد.

    بنز زیرساخت‌های زیادی را طی چند دهه حضورش در ایرن به وجود آورده که نمونه بارز آن شرکت ایدم تبریز است که در آن موتورهای بنز را به تولید می‌رساند. حال این شرکت که نزدیک به سه سال است از ایران دور بوده با پرداخت 42 میلیون یورو غرامت به ایران خودرو مجوز دوباره خود را برای فعالیت در بازار خودرو کشورمان کسب کرده است.

    فولکس واگن به عنوان دیگر خودروساز مطرح آلمانی که سال‌ها پیش، فولکس گل را در کرمان موتور به تولید می‌رساند نیز مذاکراتی با ایران خودرو انجام داده تا شاید بتواند در کنار رقبایی چون، رنو، پژو، بنز و سوزوکی به عنوان شریک دیگر ایران خودرو مطرح شود.

    پژو؛ یار غار ایران‌خودرو
    به موازات همین مذاکرات، پژو به عنوان یار غار ایران خودرو از سال پیش چگونگی از سرگیری روابط خود را با این شرکت فرانسوی آغاز کرده و قصد دارد تا به مانند بنز، از پژو نیز غرامت بگیرد تا دور جدید همکاری‌هایش را در فضایی برد- برد آغاز کند.

    به نظر می‌رسد پژو کماکان بیشترین شانس را دارد تا سهم بزرگ‌تری از بازار خودرو ایران را به نام خود زند چرا که خبرها حاکی از آن است، بر اساس تفاهم‌های صورت گرفته محصولات قدیمی این شرکت به زودی راهی موزه خواهد شد و پژو مدل جدیدی را به بازار ایران عرضه می کند تا در رنج 30 تا 40 میلیونی قیمت‌کذاری شود.

    در این میان با توجه به عطش بازار خودرو به خودروهای ارزان، مذاکراتی نیز از سوی ایران‌خودرو با فیات ایتالیا آغاز شده تا این خودرو در کشورمان به تولید خودروهای ارزانی در رنج قیمیت بین 20 تا 30 میلیون تومان مشغول شود. ایران خودرو حدود 10 سال که از توقف تولید پیکان می‌گذرد در تلاش است تا خودرویی را جایگزین آن کند اما به چنین هدفی دست نیافته است. به نظر می‌رسد با توجه به اوضاع نامناسب اقتصادی در اروپا مذاکرات با فیات به نتیجه برسد و این شرکت گزینه‌های خود را برای تولید در ایران رو کند.

    صنعت خودرو ایران که تا دو سال پیش کاسه چه کنم به دست خود گرفته بود حال با انبوهی از تقاضا مواجه شده که در این میان بهتر است با هوشمندی و آینده‌نگری شرکایی را برگزیند که در روزهای سختی او را تنها نگذارند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو