فونیکسریمکسبهتام

چرا اگر جریمه های رانندگی را نپردازیم دو برابر می شود؟

عصر خودرو: یکی از مخاطبان اعتراض کرده که چرا با نپرداختن جریمه رانندگی، این میزان دو برابر می شود. مروری بر قانون، نشان می دهد این موضوع هم شرعی و هم قانونی است.

چرا اگر جریمه های رانندگی را نپردازیم دو برابر می شود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، این روزها با وجودی که جریمه های رانندگی افزایش چشمگیری نسبت به گذشته پیدا کرده اند ولی هنوز متخلفان زیادی در معابر درون و برون شهری جولان می دهند.
    پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در بیشتر اوقات از جریمه برای کنترل تخلفات راهنمایی و رانندگی استفاده می کند. البته در صورتی که راننده متخلف، جریمه خود را نپردازد، پس از مدتی این جریمه دو برابر می شود.
    یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم که خود را محمود عظیمی معرفی کرده، دو برابر شدن افزایش جریمه رانندگی در صورت عدم پرداخت را غیرشرعی دانسته. او در این باره نوشته: با سلام درمورد دوبرابر شدن قبوض جریمها باتوجه به دستورات شرعی ودینی این حرام است گزارش تهیه کنید واستفتابکنید ازمراجع ممنون.

    ظاهرا این مخاطب محترم متوجه نیست دو برابر شدن جریمه راهنمایی و رانندگی در صورت نپرداختن، ارتباطی با جریمه دیرکرد یا سود (ربح) جریمه ندارد، بلکه موضوعی قانونی است و کلا بحث، چیزی دیگری است.

    قانون چه می گوید؟

    طبق قانون نحوه اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی که در اسفندماه 1389 به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسید، برای تخلفات مختلف راهنمایی و رانندگی، جرایمی منظور شد.
    در ماده 5 این قانون آمده: در صورتی که متخلف در مهلت قانونی مذکور اعتراض خود را تسلیم کنند یا ظرف بیست روز پس از ابلاغ رأی واحد جریمه را پرداخت ننماید، موظف است جریمه را به مأخذ دوبرابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.

    این را نیز باید در نظر داشت درباره شرعی بودن یا نبودن مصوبات مجلس، 6 نفر از فقهای شورای نگهبان که قطعا بهتر از نویسنده این گزارش و این مخاطب محترم از شرعی بودن یا نبودن این موضوع آگاهند، اظهار نظر می کنند و بدون اظهار نظر آنها، مصوبه مجلس، تبدیل به قانون نخواهد شد. به بیان دیگر، دریافت جریمه رانندگی به ماخذ دو برابر پس از گذشت زمان عنوان شده در قانون، هم شرعی است هم قانونی.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو