فونیکسریمکسبهتام

رسوایی بزرگ فولکس واگن (۳۷)

مدیرعامل سابق فولکس واگن از پورشه رفت

عصر خودرو- مارتین وینترکورن، مدیرعامل سابق فولکس واگن در پی رسوایی افشای تقلب در تستهای آلایندگی، از سمت خود به عنوان مدیرعامل شرکت "پورشه اتوموبیل هولدینگ" استعفا کرد و به نفوذ رسمی خود در این این خودروساز پایان داد.

مدیرعامل سابق فولکس واگن از پورشه رفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، "پورشه اتوموبیل هولدینگ" شرکت هولدینگ متعلق به خانواده‌های پورشه و پیچ است که بیش از نیمی از حق رای در گروه خودروسازی فولکس واگن را در اختیار دارند.

    این اقدام کمتر از یک ماه پس از اقرار فولکس واگن به تقلب در تستهای آلایندگی خودروهای دیزلی در آمریکا و اروپا و استعفای مارتین وینترکورن از سمت مدیرعاملی این گروه خودروسازی صورت می‌گیرد.

    با اینهمه به عنوان رییس این شرکت هولدینگ، وینترکورن ممکن است همچنان در پشت صحنه به اعمال نفوذ بپردازد زیرا فولکس واگن همچنان گرفتار پیامدهای این رسوایی است.

    این خودروساز تحت فشار رگولاتورهای آلمان، هفته گذشته اعلام کرد برای حدود 8.5 میلیون خودروی دیزلی در اروپا که مجهز به نرم افزار برنامه ریزی شده برای دستکاری در تستهای آلایندگی هستند، فراخوان خواهد داد.

    این نرم افزار در زمان انجام تست، کنترلهای آلایندگی را فعال می‌کند تا میزان آلایندگی را کمتر از سطح واقعی نشان دهد و در زمان رانندگی معمولی آنها را غیرفعال می‌کند.

    وینترکورن 68 ساله هر گونه اطلاع در باره این نرم افزار را انکار کرده است اما بسیاری از منتقدان گفته اند مدیریت مستبدانه او و عزمش برای تبدیل فولکس واگن به بزرگترین خودروساز جهان ممکن است در این بحران نقش داشته باشد. استعفای وینترکورن در پایان اکتبر اجرایی می‌شود اما پورشه دلیل کناره گیری وی را توضیح نداد.

    "پورشه اتوموبیل هولدینگ" در فولکس واگن که متعلق به فرزندان فردیناند پورشه است، سهام دارد. پورشه اعلام کرد هانس دیتر پُوچ به عنوان مدیرعامل این شرکت، جانشین وینترکورن خواهد شد.

    ماتیاس مولر که تا ماه گذشته مدیرعامل برند خودروساز لوکس پورشه بود، به عنوان مدیرعامل فولکس واگن جانشین وینترکورن شده است.

    بر اساس گزارش نیویورک تایمز، پُوچ، رییس هیات مدیره نظارتی فولکس واگن و مدیرمالی سابق این شرکت است که تصور می‌رود به سهامداران خانواده پورشه نزدیک بوده و مانند آنها اتریشی است.

    کاهش چشمگیر قیمت سهام فولکس واگن از زمان برملا شدن تقلب در تستهای آلایندگی، ارزش سهام خانواده پورشه را میلیاردها یورو کاهش داده است. با اینهمه ولفگانگ پورشه، رییس هیات مدیره این شرکت هولدینگ از وینترکورن تمجید کرد و گفت کار وی بسیار حرفه ای بوده است.

    نشانه‌هایی به چشم می‌خورد که خدشه این رسوایی بر شهرت و اعتبار فولکس واگن، به فروش این شرکت لطمه زده و احتمالا منجر به تعدیل نیرو می‌شود.

    این شرکت روز جمعه اعلام کرد فروش جهانی خودروهای برند فولکس واگن در سپتامبر چهار درصد نسبت به سپتامبر سال گذشته کاهش یافت. با اینهمه این کاهش عمدتا به دلیل کاهش فروش در برزیل و روسیه بود که احتمالا ارتباطی با این رسوایی نداشته است.

    فروش فولکس واگن در اروپا و آمریکا ماه گذشته رشد کندتری در مقایسه با کل بازار خودرو داشت. حتی پیش از این رسوایی هم فولکس واگن در حال از دست دادن سهم بازار در اروپا بود.

    طبق گزارش رویترز، این شرکت برای کاهش هزینه‌ها سرگرم بررسی کاهش شمار کارکنان موقتی است که استخدام کرده است.

    بعضی از تحلیلگران برآورد کرده اند که هزینه‌های مربوط به اصلاح خودروها، جریمه‌های رگولاتوری و شکایت‌ها ممکن است برای فولکس واگن حداکثر 35 میلیارد یورو هزینه دربرداشته باشد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم