فونیکسریمکسبهتام

مطالبه دولت از خودروسازان

واحد کیفیت را در کلاس خودروسازی بگنجانید

عصر خودرو: در شرایط فعلی بازار خودرو و رکود حاکم بر آن به‌طور قطع، افزایش ۱۰میلیون تومانی وام خودرو و پرش مبلغ آن از ۱۵ به ۲۵میلیون تومان،‌ جاده خرید خودرو را برای مشتریانی که از توان مالی مناسبی برخوردار نیستند هموارتر می‌کند و از سویی دیگر موجب تحریک تقاضا و رونق بازار خرید و فروش خودرو خواهد شد.

واحد کیفیت را در کلاس خودروسازی بگنجانید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، این روزها مطالبه مشتریان از خودروسازان، افزایش کیفیت همراه با کاهش قیمت خودروهای داخلی است. اگرچه دولت و بانک مرکزی برای خروج این کالای سرمایه‌ای تسهیلات بانکی ویژه‌ای را در نظر گرفته‌اند اما این پیش‌شرط را برای خودروسازان گذاشته‌اند که به راحتی از خواسته‌های مردم نگذرند. در این بین سخنگوی دولت اظهار کرده است که مردم و مصرف‌کنندگان انتظار دارند خودروها با کیفیت بیشتر و قیمت مناسب‌تری عرضه شود. محمدباقر نوبخت با اشاره به درخواست دولت از خودروسازان در مقابل شرایطی که برای آنها فراهم کرده، گفته است: «مطالبات ما این است که خودروسازان نسبت به افزایش کیفیت اقدام کنند و اگرچه اکنون هم برنامه‌های آنها در همین زمینه است اما ما باید دقت لازم را در این‌باره داشته باشیم. »


    نظارت بر کیفیت خودرو
    در همین حال کارشناسان معتقدند، افزایش کیفیت خودرو به یک‌باره امکانپذیر نیست و خودروسازان به زمان بیشتری برای رسیدن به این مهم نیاز دارند. همچنین افزایش وام خرید خودرو در حال‌حاضر تحریک‌کننده تقاضا خواهد بود و به سرعت روی کیفیت و قیمت خودرو تاثیر نمی‌گذارد. استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت معتقد است هنگامی‌که خودرو با شرایطی نظیر وام و به‌صورت اقساطی به فروش می‌رسد،‌ این موضوع به‌طور قطع می‌تواند چرخه فروش را به حرکت درآورد. اما درباره این مسئله که اختصاص وام 25میلیون تومانی تا چه اندازه می‌تواند مشکلات این صنعت را ریشه‌ای حل کند و محرک بسیار قوی به حساب بیاید،‌ نمی‌توان به راحتی اظهارنظر کرد. جواد مرزبان راد  اظهار کرد: از آنجایی که دولت از خودروسازان افزایش کیفیت و قیمت مناسب خودرو را طلب کرده است، باید به این نکته توجه کرد که این مطالبه تنها از طریق درخواست اجرایی نخواهد شد و در این بین باید سازوکاری طراحی شود که براساس آن کیفیت و قطعات تولیدی بهبود یابد. به گفته این استاد دانشگاه، این سازوکار در قالب نظارت‌های بیشتر عملیاتی می‌شود. به عبارت دیگر باید نظارت بیشتری از سوی سازمان‌های بی‌طرف بر فعالیت خودروسازان انجام شود تا به بازرسی خودروها پرداخته و با مشاهده کیفیت ضعیف، از تولید خودرو جلوگیری به عمل آید. وی در این زمینه اضافه کرد: دولت در کنار اختصاص وام‌های بانکی برای افزایش نقدینگی خودروسازان می‌تواند با یاری گرفتن از سازمان‌های بی‌طرف و دارای قدرت، در بخش نظارت وارد شود.
    مرزبان راد با بیان اینکه مشکلات موجود در صنعت خودرو یک شبه به وجود نیامده که یک شبه برطرف شود، گفت: در طول سال‌ها و در حرکتی آرام این مشکلات شکل گرفته و به‌طور طبیعی بازگشت اعتماد مردم در زمانی کوتاه همراه با شرایطی ویژه به نقطه مطلوب نمی‌رسد. افزایش میزان وام خرید خودرو به مثابه محرکی است که علاوه بر مردم خودروسازان نیز از آن نفع می‌برند. استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: از معضلات به وجود آمده باید این درس را گرفت که شرایط همیشه بر وفق مراد نخواهد بود و امکان دارد گاهی شرایط ویژه صدمه‌های جبران‌ناپذیری برای شرکت‌های تولیدی به همراه داشته باشد. به احتمال زیاد افزایش مبلغ وام خرید خودرو به صورت مقطعی مشکل را برطرف می‌کند اما برای ادامه و رفع مشکلات، برنامه‌هایی دراز مدت احساس می‌شود. البته برنامه‌های کوتاه‌مدت بی‌اثر نیست و نتیجه قابل قبولی هم به همراه خواهد داشت. به اعتقاد مرزبان‌راد، صنعت خودرو در چند ماه اخیر با یک مشکل دیگر به نام بزرگنمایی در تاثیر لغو تحریم‌ها بر این صنعت مواجه شده و براساس آن مردم منتظر یک اتفاق بی‌نظیر در این صنعت هستند. به گونه‌ای که صبر را برای مشاهده این اتفاق در پیش گرفته‌اند و در این مهم، افرادی که به بزرگنمایی پرداخته‌اند،‌ مسئولند.


    تزریق نقدینگی با وام 25 میلیون تومانی
    یکی از دغدغه‌های خودروسازان برای بالابردن کیفیت، کمبود نقدینگی است، چراکه طبیعی است با تزریق نقدینگی، شرایط کیفی‌سازی خودرو نیز فراهم می‌شود. به باور یک کارشناس خودرو، ارائه تسهیلات به مشتریان خودرو کمک شایانی به سیستم تولید در این صنعت خواهد کرد. به‌طور قطع،‌ با وجود نقدینگی، خودروساز با توجه به نوع موجودی، سرمایه مثبتی دارد و درصدد تولید محصولاتی با کیفیت برمی‌آید. تا زمانی که چالش نقدینگی وجود داشته باشد، امکان بروز مشکل در کیفیت نیز دور از ذهن نیست. عبدالله بابایی با بیان اینکه افزایش وام خرید خودرو علاوه بر کمک به چرخه تولید، قدرت خرید مردم را نیز افزایش می‌دهد،‌ اظهار کرد: هنگامی‌که قیمت‌گذاری خودرو دستوری نباشد و به خودروساز برای تعیین قیمت خودرو آزادی‌عمل داده شود، می‌توان شاهد افزایش کیفیت خودروهای داخلی بود. بنابراین نقدینگی اثر کیفی دارد اما تا زمانی‌که قیمت‌گذاری خودرو آزاد نشود،‌ برخی چالش‌ها در این صنعت باقی خواهد ماند. وی به این پرسش که خودروسازان چگونه می‌توانند اعتماد مردم را به دست‌آورند؛ اینگونه پاسخ داد: خودروسازان پس از شدت گرفتن تحریم‌ها علیه کشور تلاش بسیاری را برای جلب اعتماد مشتریان به کار بردند و به دست آوردن کامل این اعتماد نیاز به زمان دارد و به‌طور قطع با تولید محصولات جدید، چهره خودروسازان در نظر مردم بهتر و متفاوت‌تر شده و نگرش مردم را تغییر خواهد داد. بابایی تصریح کرد: از آنجایی که خودروسازان داخلی برای عرضه محصولات جدید با خودروسازان خوب دنیا وارد مذاکره شده‌اند، مشارکت با این شرکت‌ها در نگاه مردم به این صنعت تاثیرگذار است. بنابراین همکاری خودروسازان داخلی و خارجی به‌صورت همپوشانی خواهد بود و به تولید مشترک خودرو می‌پردازند. براساس این گزارش، صنعت خودرو از طریق کمک‌های دولت، همکاری با خودروسازان خارجی، بازگشت اعتماد مردم به محصولات داخلی و محرک‌های دیگری که در دوران پس از تحریم به آن تزریق خواهد شد، به روزهای خوب گذشته باز خواهد گشت. البته به شرط آنکه خودروسازان مشتری‌مداری و احترام به حقوق مشتریان را سرلوحه برنامه‌های تولیدی خود قرار دهند.
     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو