فونیکسریمکسبهتام

رئیس کانون انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل‌ونقل کالا:

رانت شرکت‌های‌ باری دولتی کمر بخش خصوصی را شکست

تسهیلات خرید کامیون برای نیمه‌خصوصی‌ها

عصر خودرو- رئیس کانون انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل‌ونقل کالا گفت: نوسازی ناوگان کامیونی در قالب لیزینگ مطرح شده است، اما این لیزینگ‌ها به یک بخش دولتی متصل هستند و بخش خصوصی نمی‌تواند وارد شود.

رانت شرکت‌های‌ باری دولتی کمر بخش خصوصی را شکست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶:۰۰

    ‌به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، حسین احمد‌ی‌زاده  اظهار داشت:‌ مشکلی که ناوگان کامیونی بخش خصوصی کشور در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کند، وجود شرکت‌های نیمه‌دولتی است.

    رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل داخلی و کالای کشور افزود: این شرکت‌های نیمه دولتی خود اغلب بارهای کشور را جابه‌جا می‌کنند و تقاضایی برای بخش خصوصی واقعی باقی نمی‌ماند و اگر تقاضایی باشد، برای خرده‌بار است.

    ‌وی با بیان اینکه ورود شرکتهای شبه‌دولتی‌ و نیمه‌خصوصی‌ در عرصه حمل کالا کار را برای شرکت‌های واقعاً خصوصی مشکل کرده است، گفت: احداث شرکت‌های حمل و نقل شبه‌ دولتی یکی از معضلات در توسعه حمل و نقل واقعاً خصوصی است.

    احمدی‌زاده گفت: به تازگی موضوع نوسازی ناوگان و خرید کامیون در قالب لیزینگ مطرح شده است و همه این لیزینگ‌ها به یک بخش دولتی متصل هستند و بخش خصوصی نمی‌تواند وارد این لیزینگ‌ها شود، زیرا سیستم طوری طراحی شده است که بخش نیمه دولتی وارد شود.

    وی گفت: دولت برای نوسازی ناوگان کامیونی، واردات کامیون‌ها را در راستای حمایت از بخش خصوصی مطرح کرد، ولی آیا این کامیون‌ها به بخش خصوصی واقعی داده شد و یا سازمان‌های شبه‌دولتی صاحب این کامیون‌ها شده‌اند؟

    رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل داخلی و کالای کشور اضافه کرد: دولت اغلب از ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت نوسازی ناوگان به بخش خصوصی ‌دم می‌زند، اما آیا رقمی تاکنون پرداخت شده و یا همه ‌تسهیلات نوسازی به این سازمان‌های شبه‌دولتی ارائه شده است؟

    احمدی‌زاده ادامه داد: بودجه‌ای که در اختیار ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای نوسازی ناوگان قرار گرفت، چرا تاکنون به نوسازی اختصاص نیافته است؟

    رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل داخلی و کالای کشور تأکید کرد: این موارد همه سؤالات رانندگان و بخش حمل و نقل است که باید در دولت‌ به آن توجه شده و برای رفع موانع موجود گام برداشته شود‌.

    وی افزود: هم‌اکنون هر سازمان و ارگان دولتی یک شرکت توانمند حمل و نقلی احداث کرده‌‌ و همه بارها را جذب می‌کند که همین امر زمینه بیکاری دیگر راننده‌ها را فراهم کرده است.

    رئیس کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و‌ نقل کالا ادامه داد: به عنوان مثال وقتی کارخانه سیمانی در استانی احداث می‌شود، همان کارخانه، شرکت حمل و نقلی هم تأسیس می‌کند و نه تنها بار خودش را حمل می‌کند، بلکه بارهای دیگر شرکت‌ها را هم جابه‌جا می‌کند و این امر موجب تضعیف شرکت‌های واقعاً خصوصی شده است.

    احمدی‌زاده اضافه کرد:‌ علاوه بر زیان‌هایی که از تشکیل شرکت‌های شبه‌دولتی به بخش واقعاً خصوصی حمل و نقل وارد می‌شود، ‌جذب همه بارهای‌ استان و دریافت تسهیلات خرید کامیون هم به شبه دولتی‌ها، ضربه‌ای دیگر به بخش خصوصی است و در واقع این نیمه‌دولتی‌ها منجر به تضعیف شرکت‌های حمل و نقل خصوصی در شهرستان‌ها و تهران می‌شوند.

    رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل داخلی و کالای کشور یادآور شد: اغلب کارخانه‌هایی که در حال حاضر حرفی برای گفتن در تولید دارند، شبه‌دولتی هستند، بنابراین کالاهای خود را با شرکت‌های حمل و نقلی خود جابه‌جا می‌کنند و توجهی به دیگر ناوگان خصوصی ندارند.

    وی اظهار داشت: حدود 400 شرکت حمل و نقل خصوصی در تهران فعال است، اما آنها اغلب جابه‌جایی بارهای جزئی را انجام می‌دهند، زیرا بارهای عمده که در سطح کشور و در مبادی ورودی و خروجی و بخش ترانزیت جابه‌جا می‌شود، اغلب توسط شرکت‌های نیمه‌دولتی صورت می‌گیرد؛ اینها معضلاتی است که نمایشگاه راه و شهرسازی به عنوان نماینده بخش خصوصی باشد، به آن توجه کند و برای رفع آن جلسات کارشناسی مطرح شود.

    رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل داخلی و کالای کشور بیان کرد: با واردات کالاهای اساسی که توسط دولت یا نیمه دولتی‌ها انجام می‌شود، انتقال این کالا هم به شرکت‌های وابسته واگذار می‌شود؛ مثلاً واردات بسیاری از کالاهای اساسی توسط شرکت‌هایی بزرگ حمل و نقل نیمه‌دولتی انجام می‌شود؛ این شرکت‌ها خود کامیون زیادی ندارند، اما از طریق شرکت‌های ما کامیون را تأمین می‌کنند، یا حمل بار را خود به شرکتی خصوصی واگذار می‌کنند.

    احمدی‌زاده بیان کرد: ‌هیچ انگیزه‌ای برای رشد حمل و نقل بخش خصوصی واقعی وجود ندارد و سرمایه‌گذاری در این بخش توجیه ندارد، در صورتی که در شرکت‌‌های نیمه دولتی‌ها در صورت زیان، جبران خسارت انجام می‌شود، اما بخش خصوصی توان مالی جبران خسارت را ندارد‌؛ بدین ترتیب است بخش خصوصی می‌تواند دقیق‌تر برای فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کند و بهتر می‌تواند در سیستم حمل و نقل بهره‌وری را ارتقاء دهد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط