فونیکسریمکسبهتام

خودرو ملی ترکیه به ایران می‌آید

عصر خودرو- آخرین هفته مهرماه برای صنعت خودرو ایران دارای حواشی نسبتا زیادی بود. در این هفته بود که بحث درباره چگونگی اختصاص وام ۲۵ میلیونی و تردید در ارائه آن به اوج خود رسید و خبر نقشه‌های همسایه شمال غرب کشور برای وارد کردن خودرو ملی خود به بازار ایران منتشر شد.

خودرو ملی ترکیه به ایران می‌آید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، در نظر گرفتن تسهیلات 25 میلیون تومانی برای مشتریان خودرو و تصویب آن در شورای پول و اعتبار، یکی از مهمترین خبر هفته گذشته خودروسازی کشور، چه آنکه دولت و خودروسازان امیدوارند به واسطه این تصمیم، گرما به بازار یخ زده خودروهای داخلی برگردد.

    هرچند مسوولان بانک مرکزی در نشست خبری اعلام جزئیات بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود، ابتدا عبارت «وام» را به کار برده و در نتیجه این‌گونه القا شد که وام خودرو به 25 میلیون تومان افزایش یافته است، اما بعدا مشخص شد داستان چیز دیگری بوده و 25 میلیون تومان موردنظر با سازوکار جدیدی پرداخت خواهد شد.

    طبق آنچه رسانه‌ها از قول رییس کل بانک مرکزی منتشر کردند، دولت در بسته سیاستی خود برای خروج از رکود، وام خودرو را از 15 به 25 میلیون تومان افزایش داده و بر این اساس، متقاضیان می‌توانند تا سقف 80 درصد از قیمت خودرو، از این وام که مدت بازپرداخت این وام هفت ساله و نرخ سود آن نیز 16 درصد است، استفاده کنند.

    به عبارت بهتر، برای افکار عمومی اینگونه جا افتاد که دولت برای خروج بازار خودرو از رکود، 10 میلیون تومان به وام خودرو اضافه و شرایط آن را نیز تسهیل کرده است و از همین رو متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بانک‌های عامل، در خواست 25 میلیون تومان وام برای خرید خودرو بدهند.

    این در حالی بود که به فاصله چند ساعت از انتشار خبر «افزایش وام خودرو»، مسوولان بانک مرکزی به‌نوعی اعلام کردند 25 میلیون تومان موردنظر، در قالب «وام» پرداخت نمی‌شود و اصلا قرار نیست پولی به مشتریان داده شود.

    بر این اساس، خودروسازان اسناد خود مبنی بر فروش محصولات شان به مشتریان را نزد بانک مرکزی برده و معادل ریالی آن را دریافت می‌کنند. مشتریان نیز که از تسهیلات 25 میلیون تومانی بهره مند شده اند، آن را با سودی 16 درصد و در مدت زمان هفت سال بازپرداخت خواهند کرد. به احتمال زیاد،تسهیلات 25 میلیون تومانی تا اواسط آبان ماه روند اجرایی به خود خواهد گرفت و با این حساب باید منتظر ماند و دید آیا بازار به واسطه آن،خواهد لرزید؟

    باز هم کمپین علیه خودرو
    اما به فاصله کوتاهی پس از اعلام خبر تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو،حاشیه و گرفتاری جدیدی در شبکه‌های اجتماعی، دامان خودروسازان کشور را گرفت و آن چیزی نبود جز تشکیل کمپینی جدید علیه آنها. کمپین جدید این بار به سراغ تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو رفته و کاربران شبکه های اجتماعی را به همچنان به نخریدن خودرو ترغیب کرده است.

    در پیام‌های پخش شده توسط کمپین موردنظر، به مشتریان هشدار داده شده که تسهیلات خودرو به دلیل سود بالا و همچنین اینکه تا هفت سال آنها را زیر بار قسط خواهد برد، به صرفه نیست.

    این کمپین در حالی شکل گرفته که سه چهار ماهی می شود کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده و برخی معتقدند یکی از دلایل رکود بازار، همین ماجرا است.

    هشدار نسبت به بمب های متحرک
    هفته گذشته اما خبری مهم از سوی مسوولان صنعت سی ان جی کشور اعلام شد و آن، در معرض انفجار بودن خودروهای دوگانه سوز بود.
    این خودروها از آنجاکه تست های لازم برای بررسی میزان فرسودگی شان انجام نشده، به دلیل نازک شدن لایه کپسول های سی ان جی خود، در معرض خطر انفجار قرار دارند.

    آن طور که رییس انجمن جایگاه‌داران سی ان جی کشور، عنوان کرد، در حال حاضر سه میلیون خودرو دوگانه سوز در معرض خطر انفجار قرار دارد و باید فکری به حال تست ادواری آنها کرد. به گفته اردشیر دادرس، موعد بازرسی ادواری این سه میلیون خودرو فرا رسیده است و اگر نسبت به تست آنها اقدام نشود، خطرساز خواهند بود.

    وی با بیان اینکه بازرسی ادواری دوگانه سوزها به خط قرمز رسیده، از وقوع شش مورد انفجار دوگانه سوزها خبر داد و تاکید کرد و هرچه زمان بگذرد، ضریب خطر این خودروها نیز بالاتر می رود. مسوولان سی ان جی کشور اما هشداری دیگر نیز دادند و آن خطر تعطیلی واحد های تولیدی شان بود. به گفته آنها،خودروسازن بدهی 50 میلیاردی شان را با سازندگان کپسول های سی ان جی تسویه نکرده اند و با ادامه این شرایط، تا یک ماه دیگر این صنعت خواهد خوابید.

    دست و دلبازی سایپا
    بازار خودروهای چینی اما گویا به حدی راکد شده که سایپایی ها به ناچار، بیش از 13 میلیون از قیمت دو خودرو چینی خود کم کرده اند تا شاید بتوانند پارکینگ هایشان را از وجود این محصولات خالی کنند.

    بر این اساس، خبر می رسد سایپا قیمت کارخانه‌ای چانگان CS35 را به حدود 75 میلیون تومان رسانده و این به معنای کاهش قیمت رسمی خودرو موردنظر به میزان 13 میلیون و 450 هزار تومان است.

    همچنین یک چینی دیگر نیز قربانی دست و دلبازی سایپا شده و مسوولان این شرکت از قیمت آن نیز 13 میلیون و 550 هزار کاسته اند.خودرو موردنظر، چانگان ایدو نام دارد و قیمت آن به حدود 70 میلیون تومان کاهش یافت است.

    خودرو ملی ترکیه به ایران می آید؟
    اما همسایه شمال غربی ایران هوس تولید خودرو ملی به سرش زده است، آن هم در شرایطی که تجربه این خودروها در ایران، چندان موفق نبوده و بسیاری از کارشناسان با ساخت خودروهای به اصطلاح ملی مخالف هستند.

    با این حال، هفته گذشته خبر رسید که دولت ترکیه حق تولید نسل دوم خودروی قدیمی ساب 9-3 را از سازمان خودروهای برقی ملی سوئد خریداری کرده و این محصول قرار است اولین خودرو ملی این کشور باشد.

    بر این اساس،شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه طی چند ماه اخیر با این سازمان سوئدی همکاری کرده است تا این خودروی قدیمی 13 ساله را به مدل جدیدی تبدیل کند. هرچند هنوز جزئیاتی در مورد این خودرو به‌طور رسمی منتشر نشده است، اما به‌نظر می‌رسد نمونه‌های اولیه آن به کادیلاک BLS شبیه هستند. ظاهرا ترکیه قصد دارد این محصول را به بازارهای صادراتی منطقه ارسال کند و با این حساب هیچ بعید نیست ایران نیز در آینده ای شاید نه چندان دور، میزبان خودرو ملی ترکیه‌ای‌ها باشد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو