فونیکسریمکسبهتام

کاهش ۱۲درصدی تلفات تصادفات راه‌های روستایی در نیمه نخست سال ۹۴

ارتقای فرهنگ ترافیکی در جاده‌های خاکی

عصر خودرو: راه‌های روستایی پیچ در پیچ، خاکی و باریک که عبور از برخی از آنها مثل بندبازی مهارت ویژه می‌خواهد، این روزها شاهد کاهش تلفات تصادفات است؛ کاهشی که نه آسفالت شدن راه‌ها در آن دخیل بوده؛ نه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل روستاییان.

ارتقای فرهنگ ترافیکی در جاده‌های خاکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از صمت، به اعتراف مدیران و مسئولان و کارشناسان در این میان، ارتقای فرهنگ رانندگی روستاییان بیش از همه اثرگذار بوده است.
    بیش از 20 میلیون نفر در روستاهای کل کشور زندگی می‌کنند که برای تردد، 132هزار کیلومتر راه آسفالت و شوسه در اختیار دارند. آنطور که حسین میرشفیع، معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی چند روز پیش در جمع خبرنگاران اعلام کرد با وجود همه مشکلات به‌دلیل اختصاص نیافتن بودجه معاونت راه روستایی، تلفات تصادفات راه‌های روستایی در 3 ماه نخست امسال بیش از 28درصد و در 6 ماه نخست، حدود 12درصد کاهش داشته است.
    این موضوع در شرایطی اتفاق افتاده که وضعیت راه‌های روستایی، به گفته میرشفیع «بحرانی» است. میرشفیع اظهار می‌کند: هم‌اکنون بخش زیادی از حمل‌ونقل روستایی با استفاده از وسایل نقلیه فرسوده، وانت‌بار و حتی تراکتور انجام می‌شود و در همین شرایط، تلفات راه‌های روستایی کاهش داشته است. بنابراین اگر ناوگان مطمئن با رانندگان آموزش‌دیده در راه‌های روستایی فعالیت کنند، شاهد کاهش بیشتر این تلفات خواهیم
    بود. به اعتقاد او، ارتقای فرهنگ ترافیک روستاییان، عامل اصلی کاهش تلفات رانندگی در این راه‌ها بوده است. وی در این باره می‌گوید: این اتفاق به‌دلیل حضور بیشتر پلیس و اورژانس نبوده بلکه محصول بهبود فرهنگ رانندگی ساکنان روستاها و افزایش دقت آنها در رانندگی است. به گفته میرشفیع، تلاش‌های انجام شده برای اصلاح، ترمیم، رفع نقاط حادثه‌خیز و ایمنی‌سازی تقاطع‌ها در جاده‌های روستایی، از دیگر دلایل کاهش تعداد کشته‌ها در راه‌های روستایی بوده است.


    نقش دهیاران در ارتقای فرهنگ ترافیک
    سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا نیز همچون میرشفیع، کاهش تلفات رانندگی راه‌های روستایی را به فرهنگ‌سازی موفق ارتباط می‌دهد. او به تاثیر مسائل فرهنگی، آموزشی و فرهنگ‌سازی در روستاها اشاره کرده و می‌افزاید: اکنون در روستاها دهیاران فعال شده‌اند. آنها به‌عنوان راهوران محلی با پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری می‌کنند و از سوی پلیس، آموزش ویژه می‌بینند و این آموزش‌ها را به کاربران دیگر انتقال می‌دهند. از سوی دیگر همه تلاش پلیس این است که مشکلات راه‌های روستایی را شناسایی کرده و به وزارت راه و شهرسازی اعلام کند تا این وزارتخانه با همکاری پلیس، نسبت به اصلاح این مشکلات اقدام کند.
    او یادآوری می‌کند که راه‌های روستایی نمی‌توانند استانداردهایی مشابه راه‌های شهری داشته باشند. معاون پلیس راهور ناجا توضیح می‌دهد: علت این مسئله آن است که راه‌های روستایی معمولا ابتدا راه‌اندازی و بعد از مدتی آسفالته می‌شوند. حال در نظر بگیرید وسایل نقلیه‌ای که همواره با سرعت پایین حرکت می‌کرده‌اند، باید در راه آسفالته حرکت کنند. بنابراین لازم است قبل از آنکه راه روستایی آسفالته در اختیار خودروها قرار گیرد، مسائل ایمنی زیرساختی، فنی و مهندسی آن لحاظ شود تا حرکت خودروها دچار مشکل نشود. همچنین باید الزامات حرکت در جاده‌های آسفالته آموزش داده شود.


    توسعه راه‌های روستایی ساده نیست
    محدودیت سرعت، ازجمله نکاتی است که باید در استفاده از راه‌های روستایی مورد توجه قرار گیرد. از طرفی با توجه به کمبود امکانات در کشور، 4 خطه شدن همه راه‌های کشور ازجمله راه‌های روستایی به سادگی ممکن نیست. این نظر کامبیز بهنیا، عضو هیات علمی مهندسی عمران دانشکده فنی دانشگاه تهران است. به گفته او، راه‌های روستایی محل تردد وسایلی همچون نیسان، وانت و حتی تراکتور است بنابراین تعریف کردن استاندارد برای آن دشواری خاصی دارد. بهنیا تاکید می‌کند که برای افزایش ایمنی تردد و کاهش سوانح در راه‌های روستایی، ابتدا باید برخی استانداردها را در راه‌های روستایی مانند رعایت عرض حداقلی اعمال و همچنین سقف سرعت را در این مسیرها تعریف کرد که نباید سرعت بالایی باشد. این استاد دانشگاه  می‌افزاید: یکی دیگر از ویژگی‌های راه‌های روستایی این است که نمی‌توان انتظار داشت، پلیس راه و نیروی انتظامی در همه راه‌های روستایی حاضر باشد بنابراین در این مناطق بیشتر باید روی آموزش و فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری شود.


    لزوم اختصاص بودجه راه روستایی
    براساس ماده «232» قانون برنامه پنجم توسعه، روستاهای دارای بیش از 20 خانوار، باید دارای راه‌های مناسب و روستاهای بالای 50 خانوار باید مجهز به راه آسفالته باشند. این در حالی است که هم‌اکنون در کشور ما بیش از 37 هزار روستای بالای 20 خانوار وجود دارد که بیش از 107هزار کیلومتر راه آسفالته و حدود 24هزار کیلومتر راه شوسه در اختیار دارند. روستاییان در سال‌های اخیر با توجه بیشتر به آموزه‌های ترافیکی، تردد در همین راه‌های کمتر توسعه‌یافته را ایمن‌تر کرده‌اند. اکنون به نظر می‌رسد در صورتی که اعتبار 550میلیارد تومانی معاونت راه روستایی در بودجه سال 94 به این معاونت اختصاص یابد، شاهد افزایش بیشتر ایمنی باشیم؛ بودجه‌ای که به گفته معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی، تاکنون اختصاص نیافته است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو