فونیکسریمکسبهتام

نمایندگان مجلس از سکوت بازار خودرو می گویند؛

بیراهه صنعت خودرو در بازار بی‌رقابتی

عصر خودرو- خودروسازی کشور برای دستیابی به رشد و توسعه نیازمند توجه و حمایت واقعی است در حالی که در چند سال گذشته به نظر می رسد که این صنعت رها شده و مورد حمایت جدی قرار نگرفته است.

بیراهه صنعت خودرو در بازار بی‌رقابتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خانه ملت ، کارخانجات صنعتی ایران خودرو (ایران ناسیونال)  که بزرگ ترین کارخانه اتومبیل سازی درایران است در 12 مهرماه 1341 جهت تولید انواع خودرو ایجاد شد و یک سال بعد درتاریخ 28 اسفند 1342 مورد بهره برداری قرارگرفت.

    دراردیبهشت ماه 1346 بهره برداری از تأسیسات ساخت اتومبیل پیکان و در سال های بعد بهره برداری از خط تولید مینی بوس بنز 309 و خط تولید اتوبوس بنز 302 و خط تولید وانت آغاز گردید.پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام شرکت ایران ناسیونال به شرکت ایران خودرو تغییر یافت.به دنبال تعطیلی کارخانه تالبوت انگلستان شرکت ایران خودرو اقدام به خرید ماشین آلات خط تولید آن کرد و از آن به بعد اکثر قطعات خودرو پیکان در ایران تولید شد و سپس در سال 1383 خط تولید این خودرو متوقف شد.

     

    همزمان با ورود ماشین آلات شرکت تالبوت در سال 1367 قرارداد استفاده از قوای محرکه شرکت پژوی فرانسه و تولید "پژوی 405" در ایران خودرو منعقد گردید. در سال 1376 نیز تولید اتومبیل"پژوRD " و مینی بوس "هیوندای" و در سال 1378 تولید اتومبیل "پژوپارس (پرشیا)" و "پژو استیشن" در این کارخانه آغاز گشت.

    در ادامه این روند و دردهه 1380 به بعد نیز تولید خودروی سواری "پژو 206 " و "خودرویX 7" یا "خودروی ملی (سمند)" و پژو 207 و 206 صندوقدار با نام اس دی و تندر 90 آغاز شد.

    همچنین می توان از رانا ، دنا ، تندر90 اتوماتیک  بعنوان محصولات جدید ایران خودرو نام برد .

    این روزها بازارخودروسازی کشور درشرایط رقابتی قرار ندارد،به همین دلیل تولیدکننده تمرکز چندانی بر تولید محصولات باکیفیت ندارد، به همین منظور باید زمینه رقابت را در کشور به وجود آوریم  و این درحالی  است  که ابتدا خودروسازان به‌دنبال تغییر بروند و به‌دنبال رقابتی‌کردن بخش تولید باشند،دیگر اینکه باید از زنجیره تامین خودرو حمایت کنیم، قطعه‌سازان خودرو از اصلی‌ترین گروه این زنجیره تولیدی هستند.

     

    گفتنی است؛خودروسازان باید لیست درستی از وام‌ها و تسهیلات ارائه دهند و بانک‌ها براساس لیست ارائه شده، آن را به خود قطعه‌سازان پرداخت کنند و این‌گونه می‌توان شاهد رونق بخش تولید در صنعت خودرو شد.

    بنابراین بدیهی  است که  تسهیلات خودرو  باید به‌دست مشتری برسد و از بابت بدهی،ضمانت بازپرداخت را به خودروساز بدهند چراکه خودروسازان، بدهکار هستند وهمچنین تسهیلات بانکی باید به‌حساب قطعه‌سازان واریز شود چراکه  با جان گرفتن این تولیدکنندگان،رونق صنعت خودرو حفظ می‌شود.

    شرکتهای سازنده خودرو در ایران عبارتند از: شرکت ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، شهاب خودرو، ایران خودرو دیزل، سایپا دیزل، مرتب، کرمان خودرو، مدیران خودرو و زامیاد.

     

    نظارت کارشناسی و فنی در صنعت خودرو حکم فرما شود

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه توسعه خودرو مدتها نیازمند تغییر است،گفت: طرح و نظرهای کارشناسان باید درصنعت خودرو لحاظ شود و این امر موجب می شود،نظارت کارشناسی و فنی در صنعت خودرو حکم فرما شود.

    سید ناصر موسوی‌لارگانی  درباره  وضعیت صنعت خودرو در کشور،خاطرنشان کرد: طرح و نظرهای کارشناسان باید در صنعت خودرو لحاظ شود و این امر موجب می شود،نظارت کارشناسی و فنی در صنعت خودرو حکم فرما شود.

    نماینده مردم فلاورجان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت خودرو باید به گونه ای تغییر کند که از نظرات کارشناسان و نخبگان  دراین عرصه به نحو مطلوب استفاده شود، ادامه داد: بطورمثال برخی از خودروهای ما هنوز به نحو فنی توسعه یافته نیستند و پارامترهای اولیه خودرو را نداریم و این درحالی است که اگر صنعت خودرو بخواهد با خودروسازی جهانی رقابت کند  باید از منظر فنی ارتقاء پیدا کند.

    موسوی لارگانی افزود: درصنعت خودروسازی درنگاه اول باید نوع ورقه ای که برای ساخت خودرو طراحی  می شود با نگاه  کارشناسی عملیاتی شود تا با این امر بتوانیم حداقل در تصادفات احتمالی میزان  خسارت را کاهش دهیم.

    وی تصریح کرد:ما درعرصه صنعت خودرو در زمان ورود پیکان مناسب عمل کردیم،اما نتوانستیم روند رو به رشد را دراین  صنعت ادامه دهیم .مونتاژ پیکان را باید در کشور به فال نیک گرفت؛زیرا زمانی که ما تولید  پیکان را عملیاتی کردیم  برخی از  کشورهای صاحب نام خودرو در این صنعت  حضور موفقی نداشتند.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس،یادآورشد: اگر خودروها ازمنظر کیفی  درسطح ایمنی نباشند؛بطورحتم جان سر نشینان به سادگی  به خطر می افتد و ازهمین رو باید مدیران اقتصادی  ما  آگاه  باشند،مهم ترین موضوع قبل از فکر کردن به سود مالی، حفظ  سلامت جان مردم است.

     

    ارتقای کیفیت خودرونیازمند برنامه‌ریزی کلان و همت همه جانبه است

    عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با بیان اینکه فرصت های تولید در صنعت خودرو سازی نباید از بین برود،گفت: تولید داخلی باید جایگزین هزینه‌های واردات خودرو شود.

    همچنین،حسین گروسی درباره وضعیت صنعت خودرو درکشور،خاطرنشان کرد:ما اگر بتوانیم برای تولید داخلی یک مسیراقتصادی ترسیم کنیم که تولید داخلی بر واردات مقدم باشد؛ به سادگی می‌توانیم هزینه‌های واردات را حذف و درمقابل این هزینه‌ها را خرج تولید داخلی کنیم.

    نماینده مردم شهریار درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه‌های واردات موجب شده که صنعت خودرو نتواند به نحو مطلوب هدفمند حرکت کند،ادامه داد: ما در داخل ظرفیت‌های مناسبی در صنعت خودروسازی داریم،اما هزینه‌های واردات خودرو این مهم را با مشکلات  بی شماری روبرو کرده است.

    وی ادامه داد: ارتقای کیفیت نیازمند برنامه‌ریزی کلان و همت همه جانبه است؛زیرا ما سازوکارهای مناسبی در راستای صنعت خودرو داریم که باید درگام اول شناسایی و در گام بعدی  با رویکرد اقتصادی عملیاتی کنیم.

    گروسی افزود: برای توسعه تولید داخلی و بکارگیری اقتصاد مقاومتی  تنها راهکار این است که ما با استفاده از اقتصاد داخلی تلاش کنیم  به جای اینکه خودرو را ازخارج کشور وارد کنیم؛در زمینه ارزش افزوده داخلی تولید خودرو با کیفیت  را در داخل  افزایش دهیم.

    نماینده مردم شهریار درمجلس،ادامه داد: بخشی ازکاهش کیفیت صنعت خودرو مربوط سرمایه‌گذاری در عرصه واردات است؛زیرا ما به جای اینکه به فکررونق صنعت داخلی باشیم ،بیش از هرموضوعی  درفکر واردات خودرو هستیم.

    عضوکمیسیون صنایع  و معادن  مجلس،یاد آورشد : توسعه صنعت خودرو و قطعه‌سازی در گرو حمایت‌های  بی چون چرای مسئولان دولتی و همچنین اجرای اصل 44 قانون اساسی در کنار بکارگیری اقتصاد مقاومتی است تا ما بیش از واردات به تولید داخلی اهمیت دهیم

    عضو کمیسیون صنایع و معادن  مجلس با بیان اینکه  مقایسه خودرو های داخلی با  برخی از برندهای خارجی اشتباه  است گفـت : برخی  از برندهای خودروهای  خارجی سابقه بسیار طولانی تر نسبت به صنعت خودرو سازی ما دارند بنابراین خودرسازهای  ما اگر می خواهند در چرخونه اقتصاد خودرو شرایط خوبی داشته باشد باید  نرخ عادلانه  برای فروش در نظر بگیرند.

    .

    ساختار اقتصاد تجاری با برنامه‌ریزی کاربردی به سمت صادرات حرکت می‌کند

    علی اکبر ناصری درباره  وضعیت صنعت خودرو در کشور، خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی باید برای ترغیب مردم به خرید درگام  نخست خودرو را با کیفیت  روانه  بازار کند.

    نماینده  مردم  بابل درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاریخچه برخی از خود روهای خارجی  در عرصه ورود خودرو به بازار بسیار قدیمی است اما برای رقابت با خودروهای وارداتی نباید تنها راهکار از برون رفت  گرانی خودرو باشد،ادامه داد: خودرو باید در صنعت خودروسازی به طربق استاندارهای جهانی به بازار عرضه شود.

    وی بابیان اینکه اقتصادی که تولیدمحور باشد می تواند،اقتصاد ما را به سمت  تولید داخلی  با کیفیت رهنمون کند،گفت:ساختار اقتصاد تجاری  می تواند  با برنامه  ریزی کاربردی  با حذف اقتصاد وارداتی به سمت صادارات حرکت کند.

    ناصری ادامه داد:صنعت خودروسازی اگر به  سمت کیفی سازی حرکت کند،بطورحتم می تواند اقتصاد ما را به سمت ایجاد خلق فرصت‌های اشتغال  و رقابتی ازجنس کیفیت با دیگر رقبا  در بازارخودرو و درجهان  داشته باشد.

    وی تصریح کرد: صنعت خودرو سازی باید بوِیژه  در دو عرصه فنی و بدنه بسیار منحصر به فرد حرکت کند زیرا خودرو باید  در گام  نخست از کیفیت بالای برخودرار باشد  تا مشتریان متقاعد شوند که برای خرید خودرو تنها به خودروهای بومی اعتماد کنند.

    عضوکمیسیون صنایع ومعادن مجلس، یادآورشد:فرهنگ سازی  برای تعصب به خرید کالای ایرانی زمانی می تواند  نتیجه دهد که دو مقوله کیفی و برند سازی  در کنار هم قراربگیرند.

    کاهش تقاضا برای خرید خودروهای داخلی در یکی دو سال اخیر و افزایش چشمگیر بهای این محصولات ازسوی خودروسازان و همچنین زمزمه لغو تحریم‌ها علیه ایران،باعث شد تا بازار خودرو با روندی رکودی روبه‌رو شود و این رویه امروز قیمت برخی خودروها را به زیر قیمت کارخانه برساند.

    درحالی که یکی از دلایل اصلی قهر مشتریان با بازار خودرو کشور،سطح کیفی خودروهای داخلی است، آمارها نشان می‌دهند خودروسازان نتوانسته‌اند طی سال گذشته کیفیت محصولات تولیدی خود را بهبود چندانی ببخشند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو