فونیکسریمکسبهتام

فرار غولهای ژاپنی از ایربگ تاکاتا

عصر خودرو- نیسان موتور با گرفتن تصمیم مشابه تویوتا موتور و هوندا موتور، اعلام کرد دیگر از بادکننده‌های ایربگ تاکاتا که عامل بزرگترین فراخوان ایمنی تاریخ صنعت خودرو بوده اند، استفاده نخواهد کرد.

فرار غولهای ژاپنی از ایربگ تاکاتا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، دیون کوربت، سخنگوی نیسان در ایمیلی به بلومبرگ اعلام کرد این شرکت در پی دستور اخیر سازمان ملی ایمنی ترافیک آزادراه آمریکا تصمیم گرفت دیگر از بادکننده‌های حاوی نیترات آمونیوم در ایربگهای مدلهای آینده خود استفاده نکند.

    وی خاطرنشان کرد برای این شرکت ایمنی مشتریان در اولویت نخست قرار دارد و تلاش می‌کند بادکننده‌های خودروهای تحت فراخوان را هر چه سریعتر تعویض کند.

    سازمان ملی ایمنی ترافیک آزادراه آمریکا که رگولاتور ایمنی خودروی این کشور است، هفته گذشته قطعه ساز ژاپنی تاکاتا را به دلیل عدم ارائه اطلاعات کافی و موثق درباره ایربگهای معیوب خطرناکی که در میلیون‌ها خودرو نصب شده‌اند 200 میلیون دلار جریمه کرد و دستور داد استفاده از بادکننده‌های حاوی نیترات آمونیوم را متوقف کند.

    بادکننده‌های تاکاتا از نیترات آمونیوم برای ایجاد انفجار کوچکی که ایربگها را در تصادف باد می‌کند، استفاده می‌کنند. اما تاکاتا اعلام کرده است این ماده شیمیایی در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و رطوبت بالای هوا به مدت طولانی، ممکن است با سرعت زیادی منفجر شده و قوطی فلزی که محل نگهداری این ماده است را تکه تکه کند.

    حدود 19 میلیون خودرو در آمریکا و میلیون‌ها خودرو در سراسر جهان به این ایربگها مجهز هستند که باد کننده‌های آنها در صورت تصادف و باز شدن ایربگ، در خطر انفجار و پرتاب ترکش وار قطعات فلزی به سمت راننده و سرنشینان خودرو قرار دارند. تاکنون هشت کشته و شمار متعددی مصدوم در جهان ارتباط با این ایربگ‌های انفجاری که هنوز تحقیقات درباره علت ترکیدن آنها ادامه دارد، شناسایی شده اند.

    هوندا، تویوتا و نیسان سه شرکتی هستند که به دلیل ایربگهای تاکاتا، بیشترین شمار فراخوانها را داشته اند.

    تاکاتا به دلیل بالا رفتن هزینه‌های مربوط به قطعات معیوب ساخت این شرکت، در سه ماهه دوم امسال 8.66 میلیارد ین (70 میلیون دلار) ضرر را گزارش کرد و میزان درآمد مورد پیش بینی خود را از 20 به پنج میلیارد ین کاهش داد.

    مزدا موتور هم پنج شنبه گذشته اعلام کرد دیگر در خودروهای جدیدش از بادکننده‌های ایربگ تاکاتا استفاده نمی‌کند در حالیکه شرکت فوجی هوی اینداستریز که مالک برند سوبارو است و میتسوبیشی موتورز در حال بررسی گرفتن تصمیم مشابه هستند.

    هوندا موتور که بزرگترین مشتری تاکاتا بوده نخستین خودروسازی بود که پس از صدور جریمه 200 میلیون دلاری علیه تاکاتا، اعلام کرد استفاده از قطعات این شرکت را متوقف می‌کند و تاکاتا را به دستکاری اطلاعات مربوط به تست ایربگها متهم کرد.

    ارزش سهام تاکاتا در معاملات روز جمعه بازار توکیو 6.2 درصد سقوط کرد و کاهش سه روزه سهام این شرکت را به 39 درصد رساند.

    تصمیم هوندا برای کنار گذاشتن تاکاتا موجب شد تحلیلگران توانایی تاکاتا برای دوام آوردن در شرایط مذکور را مورد پرسش قرار دهند. حتی شیگه هیسا تاکادا، رییس تاکاتا به خطر افتادن حیات این شرکت را مورد اذعان قرار داده است.

    خودروسازان تلاش برای فراهم کردن قطعات جدید به منظور تعویض قطعات تحت فراخوان را افزایش داده اند. طبق نامه ای که از سوی تاکاتا به رگولاتور ایمنی خودروی آمریکا ارسال شده است، شرکتهای داسیل، اتو لایو و تی آر دبلیو اتوموتیو تا مارس حدود 68 درصد از این قطعات را تولید خواهند کرد.

    هوندا که بیش از 50 سال قطعات خودرو را از تاکاتا خریداری کرده است، هفته گذشته اعلام کرد همه قطعات جدید را از شرکتهای دیگری بجز تاکاتا تامین خواهد کرد. این خودروساز قطعات تعویضی را از سه رقیب تاکاتا خریداری خواهد کرد.

    فراخوانهای مربوط به ایربگهای انفجاری تاکاتا تاکنون شامل شرکتهای خودروسازی ب ام و، دایملر، فیات کرایسلر، فورد، جنرال موتورز، هوندا، مزدا، میتسوبیشی، نیسان، سوبارو و تویوتا بوده اما رگولاتور آمریکا هشدار داده فراخوانهای مذکور ممکن است به خودروهای مرسدس بنز، جگوار لندروور، سوزوکی، تسلا، ولوو، فولکس واگن و اسپارتان موتورز گسترش پیدا کند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم