فونیکسریمکسبهتام

هیات آلمانی پس از بازدید از توانمندی‌های صنعت خودرو ایران اعلام کرد

تصمیم به ماندن در اقتصاد ایران داریم

عصر خودرو- زمزمه‌های مذاکره خودروسازان داخلی با همتایان آلمانی، فرانسوی، ژاپنی و ایتالیایی مدت‌هاست که به گوش می‌رسد و ماراتن تصاحب بازار ۳۰۰میلیونی ایران در همکاری مشترک با شرکت‌های صاحب‌نام خودروساز آغاز شده است.

تصمیم به ماندن در اقتصاد ایران داریم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در این ماراتن، ذائقه مشتریان ایرانی خودروهای متنوع و با کیفیت را می‌طلبد اما آنچه مسلم است خودروسازان همکاری با کشوری را کلید خواهند زد که ضمن تامین منافع ایران، منجر به ارتقای دانش فنی خودروسازان کشور شود. هفته گذشته سومین هیات تجاری آلمان همراه با برخی مدیران شرکت‌های برجسته این کشور وارد ایران شد که می‌توان به حضور مدیران ارشد 3 شرکت بزرگ خودروسازی این کشور نیز اشاره کرد. آلمان که در حوزه خودروسازی نشان(برند)های مطرحی چون فولکس واگن، مرسدس بنز و بی. ام. و را دارد، بی‌شک می‌تواند همکار خوبی برای خودروسازان ایرانی باشد. این در حالی است که عضو هیات‌مدیره اتاق بازرگانی ایران و آلمان نیز از تمایل و تصمیم آلمانی‌ها برای ماندن در ایران و سرمایه‌گذاری بلندمدت خبر می‌دهد.


    پیشنهاد ورود هیبریدی آلمانی به ایران
    عباسعلی قصاعی با اشاره به نشست هیات 100 نفره آلمانی که با حضور مدیران ارشد و اعضای هیات‌رییسه شرکت‌های خودروسازی فولکس واگن، «بی. ام. و» و MAN برگزار شد،  گفت: MAN در زمینه ساخت موتور اتوبوس،‌ مینی‌بوس، کامیون،‌ کامیونت و موتورهای دیزلی فعالیت می‌کند و با مذاکراتی که با برخی خودروسازان کشور داشته به احتمال زیاد با گروه صنعتی ایران‌خودرو و برخی داوطلبان بخش خصوصی همکاری خواهد کرد. وی با بیان اینکه این گروه پیش از بازگشت احساس مثبتی نسبت به مذاکره‌های انجام شده با ایرانی‌ها داشته‌اند،‌ اظهار کرد: در مذاکره با طرف‌های خارجی موضوع همکاری مشترک مطرح می‌شود، چراکه قرار نیست در صورت همکاری مشترک با آلمانی‌ها، ایران تنها به پایگاه فروش شرکت‌های خارجی تبدیل شود. در مذاکره با آلمانی‌ها، ایران با جمعیت 80میلیونی همراه با احتساب جمعیت کشورهای اطراف خود، بازاری 300میلیون نفری عنوان شد و از آنجا که ایران جزیره باثباتی است، به‌زودی این منطقه تحت‌الشعاع نفوذ اقتصادی ایران قرار خواهد گرفت. عضو هیات‌مدیره اتاق بازرگانی ایران و آلمان با بیان اینکه آلمانی‌ها بر این موضوع تایید کرده و از مذاکره‌های انجام شده راضی به نظر می‌رسیدند،‌ تصریح کرد: اگرچه هیات‌های مختلفی از بسیاری کشورها برای همکاری، از ایران بازدید به عمل آورده‌اند، اما همگی درانتظار برداشته شدن تحریم‌ها هستند که این اتفاق تا 2ماه آینده و به عبارت دیگر تا آغاز سال جدید میلادی اجرایی خواهد شد. قصاعی یادآور شد: خودروسازان ایرانی تمایل بسیاری به همکاری با همتایان آلمانی خود دارند. در یک نگاه کلی نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه خودروسازان ایرانی و آلمانی این اتفاق نظر را دارند که ایران از ظرفیت بالایی برای تامین بازار خود و همچنین منطقه برخوردار است و با توجه به این شرایط، خودروسازان داخلی به‌راحتی می‌توانند با خودروسازان آلمانی از نظر کمی و کیفی همکاری کنند. وی در ادامه به سمینار سرمایه‌گذاری در ایران در آخر آبان و اوایل آذر94 در فرانکفورت اشاره و خاطرنشان کرد: هیات ایرانی در آذرماه برای شرکت در این سمینار که درباره بررسی شانس‌ها و امکانات سرمایه‌گذاری در ایران است، راهی فرانکفورت می‌شود. عضو هیات‌مدیره اتاق بازرگانی ایران و آلمان با اشاره به تاکید بر انرژی‌های تجدیدپذیر در مذاکره با آلمان‌ها گفت: از آنجایی که در ایران انرژی اعم از نفت، گاز و بنزین ارزان است، ایجاد انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، اقتصادی نیست اما در عین حال این توصیه به خودروسازان آلمانی انجام شد که با توجه به آلودگی هوای کلانشهرهای کشور روی خودروهای هیبریدی، برقی و حتی هیدروژنی کار کنند تا این خودروها در بازار ایران وارد و عرضه شوند. وی افزود: در دیدار مشترک با هیات آلمانی،‌ وزیر باوارایا و هیات همراه بارها بر این جمله تاکید کردند به ایران نیامده‌ایم که بازگردیم بلکه تصمیم به ماندن در اقتصاد ایران داریم.


    داخلی‌سازی، شرط مذاکرات خودرویی
    اعلام آمادگی همکاری‌ها با ایران در حالی است که وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در مذاکره با شرکت‌ها و کشورهای خارجی 3 شرط انتقال دانش فنی، داخلی‌سازی و صادرات را مورد تاکید قرار داده است که به گفته مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مذاکره با هیات آلمانی که هفته گذشته به ایران سفر کرد، این موارد به اطلاع آنها رسیده است. بیوک علیمرادلو  اظهار کرد: در حال‌حاضر برنامه کشورهای خارجی که در ایران حضور پیدا می‌کنند، در بررسی شرایط کشور برای سرمایه‌گذاری و همکاری خلاصه می‌شود و تصمیم خاصی نهایی نشده است زیرا هم ایران و هم طرف‌های خارجی در انتظار رفع تحریم‌ها به سر می‌برند و در این مدت تنها به مطالعه خود ادامه می‌دهند. وی تصریح کرد: در این دیدارها بیشتر امکانات موجود، بررسی و انتظارات ایرانی‌ها برای همکاری با شرکت‌های خارجی تشریح می‌شود. در این بین وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌طور صریح به بیان انتظارات می‌پردازد که به‌طور کلی این انتظارات در 3 بخش سرمایه‌گذاری مستقیم، داخلی‌سازی و صادرات بیان می‌شود. علیمرادلو شرط صادرات در همکاری با شرکت‌های خارجی را با اهمیت و پررنگ توصیف کرد و گفت: در این مذاکرات شرط صادرات 30درصدی از محصولات تولیدی در زمینه خودرو مطرح شده که باید اجرایی شود. همچنین در بخش داخلی‌سازی شرکت‌های خارجی نیز باید برنامه حداقل 60درصدی پیش‌بینی شده باشد و به‌طور کلی موضوع سرمایه‌گذاری در ایران مورد استقبال بسیاری از کشورهاست. مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت به این پرسش که آیا همکاری با خودروسازان آلمانی به نفع خودروسازان ایرانی است، اینگونه پاسخ داد: خودروسازان ایرانی تجربه همکاری با خودروسازان آلمانی را ندارند، بنابراین اگر بتوانند به توافقی همه‌جانبه با همکاران قبلی خود دست یابند و در مسیر سرمایه‌گذاری گام بردارند،‌ بهتر خواهد بود اما در مجموع همکاری با آلمانی‌ها به نفع صنعت خودرو کشور است. براساس این گزارش، آلمان به‌عنوان قوی‌ترین اقتصاد اروپا و صنعتی‌ترین کشور جهان،‌ یکی از قدرتمندترین قطب‌های خودروسازی جهان به شمار می‌رود که بی‌شک یکی از دستاوردهای سرمایه‌گذاری مشترک با این خودروسازان، استفاده مشتریان ایرانی از خودروهای به‌روز جهانی است. بی‌تردید عقد قراردادی همه‌جانبه با خودروسازان این کشور به گونه‌ای که نتیجه‌ای برد- برد برای ایران به همراه داشته باشد، افق روشنی را برای صنعت خودرو کشور ترسیم خواهد کرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو