فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۱۱۸۵»

دست شهروندان مشهد از آسمان آبی کوتاه شد

عصر خودرو- آلودگی هوا و صعود شاخص های بر خط کیفیت هوا تا مرز هشدارصبح امروز نفس مشهد و شهروندانش را به شمارش انداخت و دست ساکنان این کلانشهر را از آسمان آبی کوتاه کرد.

دست شهروندان مشهد از آسمان آبی کوتاه شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازمهر،  شهر مشهد به دلیل قرار گرفتن در میان رشته‌کوه‌های بینالود و هزار مسجد در بیشترین روزهای سال به‌ویژه در فصل پاییز دارای وارونگی هوا بوده و در بعضی از ایام سال به آلوده‌ترین شهر کشور تبدیل می‌شود.

    این شهر مذهبی به دلیل وجود مرقد مطهر امام رضا (ع) به‌عنوان دومین کلان‌شهر مذهبی جهان سالانه پذیرای بیست میلیون زائر از سراسر ایران و جهان است که به گفته رئیس سازمان محیط‌زیست خراسان رضوی بیشترین آلودگی نیز براثر خودروها حاصل می‌شود.

    گفتنی است صبح امروز نیز شاخص آلودگی هوا در ایستگاه رسالت به خط قرمز رسید و در ایستگاه‌های نخ‌ریسی، صدف، تقی‌آباد و ویلا برای گروه‌های حساس ناسالم و در مرز هشدار  اعلام شد.

    سالمندان و کودکان از منزل خارج نشوند

    مدیر محیط‌زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد روز سه‌شنبه  با اشاره به گزارش وضعیت ناسالم از ایستگاه سنجش هوا رسالت اظهار کرد: در حال حاضر شاخص آلودگی هوا در این ایستگاه 173 پی. اس. ام گزارش‌شده است.

    محمد پذیرا گفت: در این راستا به افراد سالخورده، بیماران قلبی و عروقی، کودکان وزنان باردار توصیه می‌شود تا از رفت‌وآمدهای غیرضروری در هوای آلوده به‌ویژه در مناطقی از شهر که آلودگی آن‌ها بیشتر است خودداری کنند.

    خودروهای آلوده متوقف می‌شوند

    مدیر محیط‌زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد با اشاره به اعمال قانون نسبت به خودروهای آلاینده در سطح شهر گفت: پنج گشت محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد در مراکز شهر به‌ویژه در محدوده ایستگاه‌های سنجش هوای شهرداری از طریق دستگاه‌های پرتابل سنجش آلودگی هوا خودروهای دیزلی و بنزینی غیراستاندارد ازلحاظ میزان آلودگی هوا را توقیف و به پارکینگ منتقل می‌کنند.

    پذیرا با اشاره به همکاری محیط‌زیست شهری شهرداری با پلیس راهور استان در خصوص برخورد با خودروهای آلاینده هوا تأکید کرد: یکی از وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر که می‌تواند آلودگی بسیاری داشته باشد اتوبوس‌های درون شهری است که در این خصوص مدیران اتوبوس‌رانی با کنترل دقیق و به‌موقع اتوبوس‌ها نسبت به رفع نواقص آلاینده آن‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

    مدیر محیط‌زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال روز گذشته یک دستگاه اتوبوس که استانداردهای آلاینده‌ها را نداشت به پارکینگ منتقل شد.

    دفع سموم با مصرف لبنیات و سبزی‌ها

    در این رابطه دکتر علیرضا کفاشیان در پاسخ به اینکه در زمان آلودگی هوا چه نکاتی را باید رعایت کرد بیان کرد: نخستین گام جلوگیری از سفرهای غیرضروری و تردد در سطح شهر است.

    وی همچنین استفاده از ماسک‌های دارای پالایه را گام دوم عنوان کرد و افزود: استفاده از ماسک‌های معمولی برای جلوگیری از آلودگی کارآرایی چندانی ندارند و تنها 30 دقیقه مفید واقع می‌شوند زیرا پس‌ازاین زمان این ماسک‌ها آلوده می‌شوند.

    کفاشیان بابیان اینکه مصرف مایعات و به‌ویژه شیر در زمان آلودگی هوا بسیار مفید و توصیه می‌شود ادامه داد: در زمان آلودگی هوا مصرف مایعات فراوان، سبزی‌ها، میوه‌ها و مرکبات در کنار شیر و لبنیات برای جلوگیری از سرماخوردگی و مقابله با عفونت‌ها بسیار حائز اهمیت است.

    وی اظهار کرد: منو کسید کربن، اکسید نیتروژن، اکسید سولفور، ذرات معلق در هوا و هیدروکربن‌ها ازجمله مواد آلوده‌کننده است که بدن انسان را در برابر عفونت‌های بیماری‌زا حساس‌ می‌کند و عوارض بسیاری ازجمله مشکلات تنفسی، تحریک چشم و ناراحتی‌های قوه بویایی را افزایش می‌دهد.

    کفاشیان افزود: به همین دلیل مصرف شیر، میوه و سبزی به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای سلامتی و مبارزه با آلودگی هوا بسیار مناسب است.

    وی تأکید کرد: تغذیه شیر و لبنیات به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم مانع از جذب عناصر فلزی موجود در آلودگی هوا می‌شود و پروتئین موجود در لبنیات می‌تواند به دفع مواد آلاینده از بدن کمک کند.

    وی اضافه کرد: میوه و سبزی نیز دارای آنتی‌اکسیدان قوی است به‌ویژه میوه و سبزی در سه رنگ سبز، قرمز و نارنجی که در روزهای آلوده هوا نقش پاک کنده و سلامت ریه‌ها را بر عهده‌دارند.

    وی توصیه کرد: میوه‌هایی مانند پرتقال، نارنگی و انار، سبزی‌هایی مانند سیر، پیاز، کلم برو کلی و سایر کلم‌ها، گوجه‌فرنگی و کاهو نیز در روزهایی که هوا آلوده است به شهروندان توصیه می‌شود.

    مشهد باید به شهر سبز تبدیل شود

    در همین راستا رئیس سازمان محیط‌زیست کشور ماه گذشته در سفر به مشهد مقدس از بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر مشهد خبر داد و گفت: آلودگی هوا زیبنده پایتخت فرهنگی جهان نیست و باید از سلامت زائران صیانت شود.

    معصومه ابتکار در جلسه مشترک کارگروه‌های آلودگی هوا و گردوغبار خراسان رضوی گفت:مشهد باید با استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف به الگوی شهر سبز و سالم اسلامی تبدیل شود.

    وی افزود: باید با برگزاری منظم جلسه‌های این کارگروه برای کاهش آلودگی هوا در این شهر برنامه‌ریزی منسجم انجام شود.

    وی اظهار کرد: شاخص آلودگی هوای مشهد از سال 1392 تا سال جاری سیر نزولی و بهبود نسبی طی کرده که برای استمرار این کاهش باید با همکاری وزارت نفت، صنایع، بخش خصوصی و تشکل‌های بخش خصوصی تدابیر لازم اندیشیده شود

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو