فونیکسریمکسبهتام

افزایش تخلفات در سایه بی‌توجهی پلیس

سریال ادامه‌دار جولان موتورسواران

عصر خودرو: تخلفات موتورسیکلت‌سواران در حالی رو به افزایش است که بنا به گفته برخی از نمایندگان مجلس، پلیس راهور به لحاظ قانونی موظف به برخورد با آن‌هاست.

سریال ادامه‌دار جولان موتورسواران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، افزایش تخلفات و جولان موتورسیکلت‌ها در سطح شهر موضوعی است که اگرچه مدت‌هاست مورد انتقاد شهروندان قرار گرفته اما به نظر می‌رسد هنوز راهکاری برای حل آن اندیشیده نشده است، تخلفاتی که تنها به جولان و حرکت‌های نمایشی موتورسوارن ختم نمی‌شود، بلکه مواردی چون نداشتن کلاه ایمنی و گواهینامه و گذشتن از چراغ قرمز در لیست تخلفات موتورسیکلت‌ها به شکل پر رنگ‌تری دیده می‌شود.

    نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پلیس راهور را بر اساس مواد قانونی موظف به برخورد با تخلفات موتورسواران می‌دانند و معتقدند برخورهای مقطعی بدون ثاثیر است لذا تاکید دارند که پلیس راهور باید با موتورسواران نیز همچون رانندگان خودرو برخورد کرده و حتی از خرید وفروش‌های غیرقانونی موتورسیکلت‌ها جلوگیری کند.

    دامادی عضو فراکسیون مدیریت شهری و توسعه پایدار مجلس نهم، ایجاد بستر فرهنگی جهت رعایت قوانین را تنها راه کاهش تخلفات موتورسواران می‌داند، صلاحی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز بر ضرورت برخوردهای جدی و آمرانه نیروی انتظامی با موتورسواران متخلف تاکید کرده و اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس، پلیس را طبق قانون موظف به برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌سواران می‌دانند.

    محمد دامادی با انتقاد از جولان موتورسواران و افزایش تخلفات آن‌ها در سطح شهر، گفت: به نظر می‌رسد آن چه باعث افزایش تخلف موتورسواران همچون جولان در پیاده‌روها، رد شدن از چراغ قرمز و عدم استفاده از کلاه ایمنی شده نبود برخورد جدی از سوی پلیس است.

    استفاده از کلاه ایمنی تنها در زمان سردی هوا

    نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که قیمت پایین موتورسیکلت باعث در دسترس بودن این وسیله نقلیه و افزایش تخلفات ناشی از آن شده است، تصریح کرد: استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران تنها به جهت سردی هوا صورت می‌گیرد، متاسفانه تعداد کشته شدگان راکبان موتورسیکلت نسبت به سایر وسایل حمل و نقل بسیار بالا بوده لذا ضروری است پلیس راهور به طور جدی‌تر با تخلفات موتورسواران برخورد کند.

    کاهش تخلفات موتورسواران در صورت جدی گرفتن پلیس راهور

    این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: نداشتن شناسنامه مشخص و در برخی موارد حتی سند مالکیت، مشکل دیگر موتورسیکلت‌ها است، اغلب موتورها بدون سند و بدون بیمه به فروش می‌رسد این در حالی است که بیمه یکی از حداقل‌های وسایل حمل و نقل است لذا نداشتن بیمه خطرات بسیاری را به دنبال خواهد داشت البته اگر پلیس تخلفات موتورسواران را جدی می‌گرفت، کمتر شاهد رفتارهای غیرقانونی آن‌ها بودیم.

    وی درباره برخورد پلیس در قالب توقیف موتورسیکلت، افزود: این شیوه برخورد نه تنها هیچ تاثیری در کاهش تخلفات نداشته بلکه به دلیل شرایط سهل خرید موتورسیکلت، صاحبان آن‌ها اقدامی برای بازپس گیری موتورسیکلت توقیفی خود نمی‌کنند، چرا که به راحتی و با شرایط اقساطی می‌توانند موتور دیگری خریداری کنند.

    راکبان موتور مانند رانندگان خودرو مسئول تخلف هستند

    دامادی تاکید دارد: راکبان موتورسیکلت مانند رانندگان خودرو باید مسئول تخلف شناخته شوند، در این صورت هیچ کس به خود اجازه انجام تخلف نخواهد داد.

    وی با اشاره به این که برخورد قانونمندتر پلیس راهور با راکبان متخلف موثر واقع خواهد شد، افزود: امروزه با وجود نصب دوربین‌های ثبت تخلف در تقاطع‌ها یا در مسیرهای جاده‌ای که پلیس حضور داشته باشد شاهد کاهش تخلف هستیم لذا واقعیت آن است که عموم مردم هنوز به آن سطح آگاهی در جامعه نرسیده‌ایم که بدون حضور پلیس، قوانین را رعایت کنیم.

    عضو فراکسیون مدیریت شهری و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: همان گونه که بستن کمربند ایمنی امروزه جدای از یک قانون به یک فرهنگ تبدیل شده است، با سیاستگذاری و ورود جدی پلیس راهور طی فرایندی 3 تا 4 سال، تخلفات موتورسواران نیز کاهش خواهد یافت لذا به مروز زمان و با ایجاد بستر فرهنگی مردم خود را ملزم به رعایت قوانین خواهند کرد.

    عباس صلاحی درباره افزایش جولان و تخلفات موتورسواران به ویژه در کلانشهرهایی همچون تهران گفت: امروزه استفاده از موتورسیکلت برای کارهایی مانند پیک موتوری، حمل ونقل مسافر و متاسفانه حمل ونقل کالا افزایش یافته و این خود دلیلی بر افزایش تعداد موتورسیکلت در شهر است.

    بی‌توجهی به مشخصات قانونی راکبان در زمان فروش موتورسیکلت

    نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سلب امنیت و آرامش مردم توسط موتورسیکلت‌ها، تصریح کرد: چندی پیش نیز در دیدار نمایندگان کمیسیون اجتماعی با فرمانده نیروی انتظامی تخلفات موتورسیکلت‌ها مطرح شد که درخواست قانونمند شدن تردد آن‌ها یکی از موضوعات مورد بحث بود.

    وی با بیان این که اغلب موتورسیکلت‌ها فاقد استاندارد هستند، از فروش موتورسیکلت‌ها بدون گرفتن مشخصات قانونی راکبان انتقاد کرد و گفت: در کنار این باید نداشتن گواهینامه راکبان را هم باید به مجموعه مشکلات موتورسیکلت‌ها اضافه کرد، البته نمی‌توان از تعداد بالای موتورسیکلت های سرقتی نیز چشم پوشی کرد.

    صلاحی با تاکید بر مدیریت و برخورد با موتوسواران متخلف، گفت: جریمه و برخوردهای مقطعی از سوی پلیس راهور موثر واقع نشده است، از این رو شاید بتوان با کمک به نیروی انتظامی در اصلاح احکام قضایی متناسب با جرم زمینه برخورد موثر با موتورسواران متخلف را فراهم کرد.

    این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به تعداد حدود 2 میلیون موتورسیکلت در تهران، گفت: در حال حاضر امکان ثبت تخلف خودروها با نصب دوربین امکانپذیر است اما تخلفات موتورسیکلت‌ها نه تنها ثبت نمی‌شود بلکه در صورت ثبت هم برخوردی صورت نمی‌گیرد، به نظر می‌رسد پلیس راهور به دنبال برخورد با موتورسیکلت‌ها و موتورسواران متخلف نیست این در حالی است که باید جرایم تخلف موتورسیکت‌ها هدفمند شود.

    برخورد با موتورهای متخلف یک خواسته عمومی است

    وی با تاکید بر این که نیروی انتظامی بر اساس شرح وظایفش باید با موتورسواران متخلف برخورد کند، گفت: برخوردها باید آمرانه باشد اما نیروی انتظامی آن گونه که باید، با تخلفات موتورسواران برخورد نمی کند، لذا از آنجایی که برخورد با موتورسواران خواسته عمومی است نیروی انتظامی می‌تواند از شهرداری‌ها، قوه قضاییه و یا حتی از بسیج کمک بگیرد.

    عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: کوتاهی یا عدم برخورد با تخلفات، تنها به موتورسواران اختصاص پیدا نمی‌کند، متاسفانه در مواردی برخورد با رانندگان متخلف نیز با کمی مساعدت و بدون توجه به احکام قضایی حل و فصل می‌شود.

    اسفنانی: پلیس موظف به برخورد با تخلفات موتورسواران است

    محمدعلی اسفنانی در خصوص افزایش تخلفات موتورسوران، گفت: صدای ناهنجار موتورسیکلت‌ها، جولان موتورسواران در سطح شهر که به شکل نمایشی ایجاد مزاحمت‌ می‌‌کنند و همچنین نداشتن گواهینامه و کلاه ایمنی طبق قانون جزو تخلفات موتورسواران شناخته می‌شود که پلیس راهور موظف به برخورد با آن‌هاست.

    نماینده مردم فریدن، ‌فریدونشهرو چادگان در مجلس ‌شورای اسلامی، با بیان اینکه طبق قانون در صورت تخلف برخی موتورسیکلت‌ها امکان توقیف آن به مدت سه ماه از سوی پلیس راهور وجود دارد، تصریح کرد: برخوردهای مقطعی پلیس شیوه نادرستی است که باید براساس قاعده و قانون اصلاح شود، جمع آوری موتورسیکلت‌ها در یک محدوده مکانی و زمانی هیچ تاثیری در کاهش تخلفات راکبان موتورسیکلت‌ها نخواهد داشت.

    وی با تاکید بر اینکه قانون موتورسیکلت را به عنوان یک وسیله حمل و نقل درون شهری پذیرفته است، افزود: به همان اندازه که طبق قانون باید با تخلفات برخورد شود، حقوق موتورسواران نیز باید رعایت شود اما متاسفانه در مواردی این دو موضوع باهم تداخل پیدا می‌کند.

    لزوم جلوگیری از خرید لاشه‌ای موتورسیکلت‌ها

    اسفنانی دقت در خرید و فروش موتورسیکلت را ضروری دانست و گفت: بخش عمده ای از موتورسیکلت‌هایی که در بازار معامله می‌شود سرقتی و یا اوراق شده است لذا افراد با توجه به آثار و تبعات این نوع خرید و فروش ها باید در هنگام خرید دقت لازم را داشته باشند.

    سخنگوی کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس شورای اسلامی توجه به ملاحظات معاملات موتورسیکلت و اسناد مالکیت آن را ضروری خواند و گفت: متاسفانه لفظی در جامعه مبنی بر خریداری موتور به شکل لاشه‌ای وجود دارد، بدین معنی که سند همراه موتورسیکلت به خریدار تحویل می‌شود اما رسماً آن را انتقال نمی‌دهند؛ این موضوع به لحاظ قانونی مشکل ایجاد خواهد کرد لذا ضروری است مردم و پلیس راهور به این مشکلات واقف باشند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط