فونیکسریمکسبهتام

یکه زارع از تسویه مطالبات قطعه‌سازان به عنوان یکی از اولویت‌ها خبر داد

عرضه ۳ خودرو جدید از سال آینده

عصر خودرو- یکی از حوزه‌هایی که در آینده نزدیک و با اجرایی شدن برجام وارد فاز تازه‌ای خواهد شد، بی‌شک صنعت خودرو است. صنعتی که یکی از محورهای اصلی مذاکرات در سفر هیات‌های خارجی به ایران بود.اما همه اتفاقات جدید در صنعت خودرو همانند سایر بخش‌ها به بعد از اجرای برجام موکول شده است.

عرضه ۳ خودرو جدید از سال آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت،عرضه خودروهای جدید که با همکاری شرکای خارجی انجام می‌شود،مرکز تحقیقات مشترک،‌ طراحی پلتفرم و... ازجمله دستاوردهایی است که به‌طور قطع از سال آینده در صنعت خودرو شاهد خواهیم بود. بازدید هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو آخرین وضعیت قرارداد این گروه صنعتی با شرکای خارجی بیان کرد که در ادامه می‌خوانید:


    وضعیت قرارداد ایران‌خودرو با شرکای خارجی خود به‌ویژه پژو به کجا رسید؟
    درحال‌حاضر قرارداد با 2 کمپانی پژو و بنز آماده است که بعد از اجرایی شدن برجام نهایی خواهد شد. درحال‌حاضر سعی می‌کنیم با دو شریک خود به صورت سرمایه‌گذاری مشترک، تولید مشترک، طراحی و مرکز تحقیقات مشترک داشته باشیم تا حداقل 30درصد از محصولات تولیدی ایران‌خودرو را به بازارهای جهانی صادر کنیم که به‌طور قطع این امر انجام خواهد شد. همچنین با باقی شرکای خارجی خود نیز در زمینه انتقال فناوری و دانش روز اقدام خواهیم کرد که هم‌اکنون کار انجام شده و در انتظار رفع چند نکته هستیم که با برطرف شدن آن، این قراردادها از جمله قرارداد با پژو بعد از برجام اجرایی خواهد شد. بنابراین با آغاز برجام و اجرایی شدن قرارداد ایران‌خودرو با شرکای خارجی خود از یک سال و نیم آینده می‌توان شاهد محصولات جدید ایران‌خودرو با شرکای خارجی در جاده‌های ایران باشیم. همچنین مقرر شده است که ایران‌خودرو و شرکت پژو با تشکیل کارگروهی مشترک، تولید محصولات کیفی خود را آغاز کنند. شرایط با گذشته متفاوت شده و صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران بسیار قدرتمند است؛ از این رو دو شرکت توافق کردند در یک شرایط بُرد-بُرد کار خود را آغاز کنند.


    همکاری ایران‌خودرو با فولکس واگن در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
    ایران‌خودرو به دنبال یک شریک جدید است که در این راستا در حال مذاکره با کمپانی‌ها مختلف بوده که بعد از نهایی شدن مذاکرات شریک جدید ایران‌خودرو اعلام خواهد شد.

    تابستان امسال قراردادی با شرکت ایتالیایی با هدف طراحی خودرو توسط ایران‌خودرو به امضا رسید. وضعیت این همکاری‌ها به کجا رسید؟
    ایران‌خودرو با یکی از شرکت‌های ایتالیایی که با یکی از تولیدکنندگان قطعه داخلی، همکاری مشترک داشت، تفاهمنامه‌ای به امضا رساند که درحال‌حاضر در حال انجام است. هم‌اکنون پروژه‌هایی در ایران‌خودرو تعریف می‌شود که در بخشی از این پروژه‌ها،طراحان ایتالیایی وارد شده و با ایران‌خودرو همکاری خواهند کرد. ضمن اینکه اقداماتی که هم‌اکنون ایران‌خودرو در حال انجام است بسیار گسترده بوده و احتمال این که با چند کمپانی طراحی، همکاری مشترک داشته باشد، وجود دارد که یکی از این شرکت‌ها « بی دی آی»، است و بر این اساس در نظر داریم با شرکت‌های خوبی در این زمینه، همکاری داشته باشیم.


    در زمینه پلتفرم مشترک با شرکای خارجی و طراحان ایتالیایی به نتیجه‌ای رسیده‌اید؟
    همکاری با شرکت‌های خارجی در عمل در زمینه پلتفرم بوده که در حال انجام است. مهم‌تر از شرکت‌های خارجی، تولید محصولاتی است که در نظر داریم با نشان(برند) ایران‌خودرو انجام شود که در این زمینه در حال همکاری با 4 کمپانی هستیم. در بخش پلتفرم نیز در اختیار خودمان است که در این زمینه در یک تا دو ماه آینده تصمیم‌گیری خواهیم کرد و استارت آن زده خواهد شد.


    خودروهای جدید ایران‌خودرو که وارد بازار می‌شود چیست؟
    هم‌اکنون ایران‌خودرو 3 پروژه جدید به نام‌های X409، X411 و X509‌ دارد که به نظر می‌رسد سال آینده عرضه شود. خودروهایی که با کمپانی‌های خارجی داریم نیز همانطور که گفته شد تا یک سال و نیم آینده یعنی اسفند سال بعد یا اوایل سال 96 وارد بازار خواهد شد که تامین قطعات این خودروها به‌طور کامل داخلی و با نشان(برند) ایران‌خودرو خواهد بود.


    در شرایط فعلی که استقبال خوبی از فروش اقساطی خودرو با تسهیلات 25میلیون تومانی شده است، آیا خودروسازان تسویه مطالبات قطعه‌سازان را در دستور کار خود قرار خواهند داد؟
    وضعیتی که درحال‌حاضر برای قطعه‌سازان وجود دارد در مهرماه سال 92 از این بدتر بود و حتی قطعه‌سازانی داشتیم که تا 700 روز از ایران‌خودرو طلبکار بودند. اما درحال‌حاضر طلب قطعه‌سازان که باید براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، ‌120 روزه باشد به 150 روز و برخی به 180 روز رسیده است. بنابراین اولویت مصرف نقدینگی به وجود آمده از فروش اقساطی خودرو که به ایران‌خودرو وارد شده، پرداخت مطالبات قطعه‌سازان خواهد بود.


    چندی پیش اعلام کردید که همکاری با برخی قطعه‌سازان را محدود و قطع کرده‌اید آیا برنامه‌ای برای همکاری با قطعه‌سازان جدید دارید؟
    مدتی پیش قطعه‌سازانی که با ایران‌خودرو همکاری می‌کردند، مورد ارزیابی قرار گرفته و درجه‌بندی شدند که این تجدید ارزیابی به‌صورت دوره‌ای ادامه خواهد داشت. ایران‌خودرو سعی دارد با قطعه‌سازانی که در رتبه‌بندی بالا قرار دارند حرکت و همکاری کند چرا که تجربه نشان داده برخی از قطعه‌سازان با وجود حمایت‌های ایران‌خودرو در رتبه‌بندی پایین می‌مانند و وضعیت آنها بهبود نمی‌یابد و در ارائه قطعات کیفی، کوتاهی می‌کنند که از این پس ایران‌خودرو با آنها همکاری نخواهد کرد. اما قطعه‌سازان اعلام می‌کنند که براساس شناسه‌ای که خودروساز به آنها می‌دهد، اقدام به تولید قطعه می‌کنند. این اظهارات صحت ندارد. قطعاتی که ساخت داخل است شامل مشخصه فنی بوده که بر اساس استاندارد روز تعریف می‌شود و اگر قطعاتی نظیر پژو 206 نیز در حال تولید است براساس مشخصات فنی که از کمپانی مادر گرفته شده و به قطعه‌سازان داده شده، تولید می‌شود. بنابراین تولید قطعه بی‌کیفیت توسط برخی از قطعه‌سازان را می‌توان کوتاهی و بی‌دقتی دانست. اما در عین حال برخی از قطعه‌سازان حق دارند زیرا در سال‌هایی که بحث قیمت‌گذاری خودرو متوقف مانده بود باعث ثابت ماندن قیمت تولیدات آنها و همچنین تولید برخی از قطعات غیراصولی و غیرکیفی شد. در حالی که قطعه‌سازان بر اساس نقشه فنی و فرآیند تولید قطعه، اقدام به تولید می‌کنند ضمن آنکه ناظری وجود دارد که بر این فرآیند نظارت خواهد کرد.


    طرح فروش اقساطی خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا می‌توان اظهار کرد که با این طرح کمپین شکست خورد؟
    کمپین نخریدن خودروی صفر مربوط به بحث کیفیت بود و ربطی به نخریدن نداشت اما برخی در تلاش بودند اینگونه وانمود کنند که مردم قصد خرید خودروهای صفر را ندارند،‌ در حالی‌که در اینجا 2 برداشت وجود دارد که در برداشت اول نشان می‌دهد، مردم خواهان ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل هستند که ما هم به دنبال تحقق این خواسته هستیم. برداشت دوم نیز نشان می‌دهد مردم نقدینگی خرید خودرو را نداشتند که با پیش‌بینی تسهیلات 25میلیون تومانی این شرایط برای مصرف‌کنندگان فراهم شد که نسبت به خرید خودرو اقدام کنند. به‌طوری که تا چهارشنبه بیش از 28هزار نفر برای دریافت خودروهای ایران‌خودرو ثبت نام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌کنیم این میزان همچنان افزایش یابد.

    مشکلی برای تامین خودروهای ثبت‌نامی ایران‌خودرو وجود ندارد؟
    با برنامه‌ریزی‌های انجام شده حتی باوجود افزایش شمار متقاضیان خرید اقساطی خودرو، ایران‌خودرو با کمبود مواجه نخواهد شد و همه محصولاتی که در این طرح به فروش می‌رسد 20 و یا 30 روزه تحویل داده خواهد شد. گفته می‌شود در برخی از نمایندگی‌های ایران‌خودرو یک یا دو مدل ایران‌خودرو به صورت محدود توزیع شده است. در این‌باره توضیح می‌فرمایید. در این طرح ایران‌خودرو، 8 نوع محصول را عرضه می‌کند اما ممکن است در برخی از نمایندگی‌ها به دلیل تقاضای بالا، محصولات کاهش یافته باشد که بر این اساس در جلسه‌ای که به همین منظور در گروه صنعتی ایران‌خودرو برگزار شد، پیش‌بینی کردیم که با ظرفیت سازی‌های جدید، به نیازهای متقاضیان پاسخ دهیم. بنابراین همه نمایندگی‌های ایران‌خودرو در کشور براساس همان فرم فروش که در معرض دید عموم قرار گرفته، باید محصولات ایران‌خودرو را به متقاضیان عرضه کنند.
    گفته می‌شود خودروسازان در این طرح ریسک کرده‌اند چرا که احتمال بازپرداخت نکردن اقساط وجود دارد. نظر شما در این‌باره چیست؟
    انتقادی که این روزها مطرح می‌شود صحیح است، اما خودروسازان مکانیزم فروش اقساطی را پیش از این نیز داشته‌اند و این اتفاق تازه‌ای در صنعت خودرو نیست. ضمن آنکه سقف تسهیلات پیش‌بینی شده 4ساله است و شاید احتمال وقوع این نکته در تسهیلات 7ساله وجود داشت اما با مکانیزم‌های اعلام شده از سوی دولت و تنظیم و پرداخت وام با بازپرداخت 4ساله و دریافت چک از مشتریانی که تاکنون چک برگشتی نداشته‌اند، این نگرانی از بین رفته است. همچنین اتفاقاتی که کارشناسان راجع به آینده این طرح و همچنین تاثیر ایجاد تعهد بالا در بازار به آن اشاره می‌کنند نیز به‌طور معمول درباره خودروهای کار به علت فرسایش بالای خودروهای کار اتفاق می‌افتد که موجب کاهش سریع ارزش خودرو می‌شود اما شرایط خودروهای سواری به‌طور کامل متفاوت بوده و امکان بروز این اتفاق بسیار اندک است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو