فونیکسریمکسبهتام

پیچ‌وخم جاده‌های روستایی کرمان در کمین مسافران

عصر خودرو- توسعه راه‌های روستایی در سال‌های اخیر یکی از سیاست‌های مطرح در استان‌ها بوده اما عدم نظارت بر این جاده‌ها و فرهنگ پایین ترافیکی موجب افزایش تلفات جانی در این مدت در جاده‌های روستایی شده است.

پیچ‌وخم جاده‌های روستایی کرمان در کمین مسافران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر،  طی سال‌های گذشته و به‌خصوص در دولت نهم و دهم توسعه روستاها مدنظر قرارگرفته است، اجرای طرح‌های هادی، تأمین برق و آب روستاهای بالای 20 خانوار درواقع افتخاری برای مسئولان دوره گذشته بوده است، در بخش راه‌ها نیز بر همین اساس اقدامی اساسی درزمینهٔ توسعه راه‌های روستایی و مناطق محروم انجام شد.اما این ساخت‌وسازهای جاده‌های فرعی و آسفالته کردن این محورها بدون توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم انجام‌شده است، نتیجه این امر هم افزایش ناگهانی تلفات مالی و جانی و جرحی در تصادفات در جاده‌های روستایی و به‌خصوص در استان کرمان است.

    مهم‌ترین عامل در راستای افزایش تصادفات رانندگی در جاده‌های استان؛ عدم رعایت سرعت، عدم وجود نظارت به دلیل کمبود نیروی انتظامی، عدم وجود دوربین‌های نظارتی در جاده‌های فرعی و استفاده روستاها و سکونتگاه‌های مجاور جاده‌ها از این معابر در نقش خیابان است و رفت آمد ادوات کشاورزی در جاده‌ها نیز مشکلات را تشدید کرده است.

    هرچند توسعه خدمات زیر بنایی یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت اقتصادی روستاها محسوب می‌شود اما توسعه اقتصادی باید همراه با توسعه فرهنگ استفاده از زیرساخت‌ها همراه باشد این در حالی است که درگذشته این امر موردتوجه قرار نگرفته است

    هرچند توسعه خدمات زیر بنایی یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت اقتصادی روستاها محسوب می‌شود اما توسعه اقتصادی باید همراه با توسعه فرهنگ استفاده از زیرساخت‌ها همراه باشد، این در حالی است که درگذشته این امر موردتوجه قرار نگرفته است.

    حسین شریعت مداری، کارشناس ترافیک برون شهری و راه‌سازی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که درزمینهٔ ترافیک برون‌شهری در کشور روی‌داده است عدم تناسب بین ابزارهای نظارتی بر ترافیک برون شهری با حجم راه‌سازی است، درواقع با شعار کمک به روستاییان جاده‌ها ساخته و یا آسفالت شده است اما به خطرناک بودن این راه‌ها توجه نشده و تنها در پی افزایش آمار بهسازی جاده‌ها بوده‌اند.

    وی تصریح کرد: این در حالی است که نیروی انسانی موردنیاز برای نظارت بر این جاده‌ها و یا تجهیزات نظارتی متوازن با توسعه راه‌ها افزایش نیافته و حالا با حجم بالای تصادفات روستایی مواجه هستیم.

    وی ادامه داد: طبق آمار هرسال دو هزار نفر در جاده‌های روستایی کشور کشته می‌شوند و مطابق با آمار نیروی انتظامی استان کرمان 47 درصد تصادفات هفت ماه گذشته استان کرمان که منجر به فوت‌شده‌اند نیز در همین جاده‌ها روی‌داده است.

    شریعت مداری گفت: بهسازی جاده‌ها درنهایت به افزایش ترافیک، تردد و استفاده از وسایل نقلیه شخصی منجر شده است که شاهد تداخل این وسایل نقلیه با ترافیک ادوات کشاورزی نیز در روستاها هستیم.

    وی گفت: مسافران عادی جاده‌های کشور و گردشگران نیز از این جاده‌های فرعی برای دسترسی به جاده‌های اصلی و کوتاه شدن راه‌ها استفاده می‌کنند و درنهایت عدم آشنایی با این جاده‌ها مشکل ساز شده است.

    افزایش رفت و آمد در جاده های روستایی در نبود نظارت

    وی سرعت مطمئنه درراه‌های روستایی را 60 کیلومتر در ساعت اعلام کرد و گفت: اما بسیاری از مردم وقتی به راه‌های روستایی می‌رسند به دلیل اینکه خود را از چشم‌های قانون و جریمه شدن دور می‌بینند، قوانین را رعایت نمی‌کنند و همین عامل دلیل افزایش واژگونی خودروها در جاده‌های فرعی است.

    این کارشناس ترافیک افزود: عملاً در ساخت جاده‌های روستایی استانداردهای جاده‌های اصلی رعایت نمی‌شود و تابلوهای راهنما نیز کمتر دیده می‌شود از سوی دیگر این جاده‌ها از سوی روستاییان به‌عنوان راه دسترسی به روستاهای مجاور و مزارع استفاده می‌شود، تمام این مسائل این امر را تداعی می‌کند که رانندگی در روستاها باید بااحتیاط بیشتری انجام شود اما هم‌اکنون این روند برعکس است و راننده‌ها در جاده‌های اصلی احتیاط می‌کنند و در جاده‌های فرعی خود را دور از چشم قانون می‌بینند.

    وی افزود: به نظر می‌رسد به‌جای توسعه بیشتر راه‌های روستایی اول باید اعتبار موجود را صرف استانداردسازی و تجهیز این راه‌ها کرد.

    جانشین فرمانده پلیس‌راه استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: طبق آمار موجود طی هفت ماه ابتدای سال جاری 436 نفر در جاده‌های استان کرمان جان خود را ازدست‌داده‌اند.

    9 هزار کیلومتر راه اصلی و روستایی در استان کرمان وجود دارد و برای تأمین امنیت و کنترل این راه‌ها نیاز به افزایش نیروی انسانی و امکانات فنی داریم

    سرهنگ علی‌رضایی ادامه داد: متأسفانه از مجموع تصادف‌هایی منجر به جرح و فوتی در استان کرمان 47 درصد آن‌ها در جاده‌های روستایی روی‌داده است.

    وی خواستار توجه بیشتر رانندگان در جاده‌های روستایی به مقررات رانندگی شد و افزود: رعایت سرعت مطمئنه و حق تقدم، می‌تواند بسیاری از تصادفات را کاهش دهد.

    جانشین فرمانده پلیس‌راه استان کرمان مجموع تصادفات جرحی و فوتی در استان را در این مدت هزار و 665 مورد عنوان کرد از این تعداد نیز موارد قابل‌توجهی از تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها بوده است.

    سرهنگ علی‌رضایی ادامه داد: 9 هزار کیلومتر راه اصلی و روستایی در استان کرمان وجود دارد و برای تأمین امنیت و کنترل این راه‌ها نیاز به افزایش نیروی انسانی و امکانات فنی داریم.

    40 درصد تصادفات جاده ای در راههای روستایی رخ می دهد

    وی افزود: باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود اما در کوتاه‌مدت فرهنگ‌سازی بین مردم و جوامع روستایی و همچنین استفاده از توان نیروی‌های بومی روستای در راستای کنترل ترافیک جاده‌ها می‌تواند راه گشا باشد.

    سرهنگ رضایی ادامه داد: در شرایط کنونی 40 درصد از مجموع تصادفات استان کرمان در جاده‌های فرعی روی می‌دهد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز  اظهار داشت: توسعه خدمات به روستاییان یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت‌ها است و در همین راستا باید به توسعه راه‌ها به‌عنوان یکی از فاکتورهای پیشرفت و روند روبه‌جلوی مناطق محروم توجه شود.

    خداداد مقبلی افزود: وظیفه ما توسعه راه‌های استان کرمان و به‌ویژه برای محرومان است و نمی‌توان به‌منظور جلوگیری از تصادف‌ها خدمات‌رسانی را متوقف کرد بلکه باید از فاکتورهایی مانند افزایش اعتبارات نظارتی و راهکارهای تخصصی برای رعایت قوانین در جاده‌ها استفاده کرد.

    وی تصریح کرد: در استان کرمان درمجموع ده هزار و 107 کیلومتر راه روستایی و فرعی وجود دارد که شامل راه‌های خاکی و آسفالته می‌شوند.

    مقبلی ادامه داد: همچنین توسعه راه‌های روستایی هنوز هم جزو سیاست‌های جاری است 539 کیلومتر راه در دست‌ساخت است.

    وی بیان کرد: در هر جای استان کرمان شاهد فعالیت‌های عمرانی در راستای افزایش خدمات‌دهی به مردم به‌ویژه روستاییان و محرمان هستیم.

    همچنین فرمانده پلیس‌راه استان کرمان نیز  واستار همکاری مردم و جوامع روستایی در خصوص کاهش تلفات جاده‌ای درراه‌های فرعی و روستایی شد.

    لزوم استفاده از توان جوامع محلی برای نظارت بر جاده های روستایی

    سرهنگ نجفی ادامه داد: هرچند افزایش نیروی انسانی و تجهیزات از نیازهای ما برای کنترل جاده‌ها است اما راهکار ابتدایی و کوتاه‌مدت برای رفع مشکل کنونی رعایت مقررات رانندگی در جاده‌ها است و باید در این خصوص در روستاها کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی انجام شود.

    وی با اشاره به روند رو به رشد افزایش تصادفات روستایی گفت: باید این موضوع در روستاها مطرح و حساسیت لازم ایجاد شود تا مردم مقررات رانندگی را در این جاده‌ها با دقت بیشتری انجام دهند.

    وی گفت: این راه‌ها در حالی در تمام استان پراکنده هستند که از استانداردهای ایمنی پایین‌تری هم برخوردارند و طبیعتاً کم‌عرض بودن، نبودن تابلوها رانندگی مناسب و عدم روشنایی از خصوصیات این جاده است.

    به نظر می‌رسد برای حل این مشکل در کوتاه مدت بهترین گزینه استفاده از توان فرهنگی در روستاهای استان و تجهیز جاده‌ها به تابلوها راهنمایی و رانندگی است، با توجه به اینکه حدود 1.5 میلیون نفر از جمعیت 3 میلیونی استان کرمان در روستاها زندگی می کنند توجه به سیاستگذاری در راستای کاهش تصادفات روستایی امری مهم در استان محسوب می شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو