فونیکسریمکسبهتام

کام خودروسازان شیرین شد

عصر خودرو- هنگامی که در نیمه نخست سال‌جاری از برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد، مشخص شد که رشته صنایعی مانند خودروسازی، فولاد، نساجی و پوشاک، سیمان، سرامیک و کاشی، تایر و تیوب و لوازم خانگی به‌عنوان صنایع منتخب در اولویت حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارند.

کام خودروسازان شیرین شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، از آن روز تاکنون و حتی قبل از آن، اقتصاد کشور با رکودی سنگین مواجه است که دولت و تیم اقتصادی آن را مجبور به اتخاذ تدابیری برای خروج از آن کرده که البته مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن، اعطای وام 25میلیون تومانی به هر یک از متقاضیان خرید خودرو تا سقف 110هزار نفر یا 110هزار دستگاه است که نتیجه آن تزریق نقدینگی 2500میلیارد تومان از منابع بانکی به صنعت خودروسازی کشور
    است. در این یادداشت قصد ورود به این موضوع را ندارم که فقط در کشور ما اتفاق می‌افتد که بیش از یکصد هزار خودرو در مدت 6 روزدر یک کشور به فروش می‌رسد. آزرویی که خودرو سازان طراز اول و بزرگ دنیا خواب آن را هم نمی‌توانند ببینند. این حجم از نقدینگی که 13 برابر مبلغی است که از محل یارانه‌های سهم تولید در سال جاری برای کل صنعت اختصاص یافته، در حالی به صنعت خودروسازی کشور تزریق می‌شود که هنوز حمایت عملی و موثری از سایر صنایع منتخب در برنامه راهبردی صنعت به عمل نیامده و حداقل در حوزه نساجی و پوشاک در حد حرف و قول و قرار باقی مانده است.
    چندی پیش، رییس مرکز آمار کشور، رشد اقتصادی کشور در سال‌جاری را در حدود یک درصد اعلام کرد که آن هم به علت رشد 5/7درصدی بخش کشاورزی حاصل شده است، چراکه صنعت در این دوره با رشد منفی 1/6درصدی روبه‌رو بوده و در صنایع کلیدی با رشد منفی 19/7 درصد مواجه بوده است. از طرف دیگر در برنامه راهبردی صنعت، سهم ارزش‌افزوده بخش خودرو در کل صنعت 14درصد و در تولید ناخالص داخلی 3درصد برآورد شده است. به عبارت دیگر و به‌دلیل تعرفه بالا و شرایط سخت واردات خودروهای خارجی و وجود بازار انحصاری در داخل کشور، خودروسازان داخلی قادر هستند تا محصولات تولیدی خود را حتی تا 2 برابر قیمت واقعی به مشتریان داخلی به‌فروش رسانند و در نتیجه سهم آنان در ارزش‌افزوده بخش صنعت و همچنین تولید ناخالص داخلی به‌صورت کاذب افزایش می‌یابد و بر عکس موقعی که بازار خودرو با رکود روبه‌رو می‌شود. این سهم اثر معکوس و نامتعارفی بر ارزش افزوده سهم صنعت و رشد اقتصادی بازی می‌کند و باعث سقوط آن می‌شود که آن هم کاذب است.
    تاثیر منفی و سنگین ارزش‌افزوده کاذب بخش خودروسازی بر رشد اقتصادی، دلیلی است تا دولت نیز بر این مسئله حساس شده و سعی کند به هر طریقی که شده رشد اقتصادی را مثبت نشان دهد حتی اگر این رشد ناشی از بازار انحصاری و کاذب تقاضای خودرو داخلی باشد. به راستی اگر انحصار بازار داخلی خودرو برداشته شود و امکان رقابت خودروسازان داخلی با رقبای جهانی آنها میسر شود، آیا باز هم سهم خودرو از ارزش‌افزوده بخش صنعت همان 14درصد باقی می‌ماند؟؟ و اثر آن روی ارزش‌افزوده تولید ناخالص داخلی 3درصد است؟
    به نظر من، دولت در اعطای تسهیلات 2500میلیارد تومانی به صنعت خودرو، 2 هدف عمده را نشانه‌گیری کرده است. هدف اول، تزریق نقدینگی به این صنعت و بازگرداندن رونق دوباره به این بازار است که البته مقطعی خواهد بود. ضمن آنکه مردم در آینده نیز توقع دریافت مشابه چنین تسهیلاتی را از دولت و سیستم بانکی کشور خواهند داشت و اینطور به همگان تفهیم شد که در صورت خودداری مردم از خرید خودرو و بازگشت رکود به این صنعت، دوباره دولت و سیستم بانکی به کمک خودروسازان خواهند آمد. هدف دوم، مثبت کردن نمودارهای رشد صنعت و به دنبال آن رشد اقتصادی کشور و خروج از زیر فشار انتقادها مبنی بر چرایی کاهش رشد اقتصادی کشور در سال‌جاری، هر چند که این رشد چندان واقعی هم نباشد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو