فونیکسریمکسبهتام

قزاقستان هم برای خروج صنعت خودروسازی این کشور از رکود به سراغ وام خودرو رفت

عصر خودرو- دولت قزاقستان تصمیم گرفت برای نجات صنعت خودرو داخلی این کشور از رکود ایجاد شده، وام خرید خودرو با نرخ چهار درصد در اختیار متقاضیان قرار دهد.

قزاقستان هم برای خروج صنعت خودروسازی این کشور از رکود به سراغ وام خودرو رفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، دولت قراقستان به کسانی که تصمیم به خرید یک ماشین مونتاژ داخلی دارند، وام 29 هزار دلاری با نرخ چهاردرصد سود اعطا خواهد کرد.برنامه اعطای وام شش ماه پیش نیز در این کشور با مبلغ کمتری اجرا شده بود.
    بنابر این گزارش، بخاطر ادامه رکود بازار خودرو در این کشور، اکنون نیز مقامات تصمیم گرفته اند میزان وام را که در دوره قبلی پنج میلیون تنگه ( 16 هزار و 300 دلار ) بود به 9 میلیون تنگه (29 هزار و 400 دلار)افزایش دهند تا خرید وفروش خودروهای داخلی افزایش یابد. تنگه واحد پول قزاقستان است.
    تقاضا برای خرید خودرو در این کشور در ماه های اخیر نزدیک به 40 درصد کاهش یافته است. کارشناسان قزاقستان معتقدند که این میزان کاهش بیشتر از حد مجاز است.
    نمایندگی های فروش خودرو نیز اعلام کرده اند که تقاضا برای خرید خودرو در سال جاری میلادی در چندین دوره زمانی به شدت کم شده است و دلیل این موضوع را بی ثباتی نرخ ارز در این کشور عنوان کرده اند.
    براساس آمار رسمی، در سال جاری قزاقستان 80 هزار خودروی جدید مونتاژ کرده است که نسبت به سال گذشته 50 درصد کمتر به فروش رسیده است. با وجود اقدامات دولت قزاقستان برای خروج از بحران بازار خودرو، پیش بینی های کارشناسان این کشور نیز ناامید کننده هست، چرا که آنها بر این باورند اتومبیل های جدید درسال آینده گران تر خواهد بود و رکود بر بازار همچنان حاکم خواهد بود.
    کارشناسان اشاره می کنند که افزایش قیمت خودرو و قطعات آن به طور انحصاری به نرخ ارز خارجی بستگی دارد.
    اقتصاد قزاقستان بزرگترین کشور محصور درخشکی، تا حد زیادی به بخش کشاورزی متکی است. قزاقستان بیشترین تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه را درمیان جمهوریهای تازه استقلال یافته بعد از سقوط شوروی سابق دارد واز اعضای مهم سازمان همکاری شانگهای است.
    این کشور از لحاظ منابع زیرزمینی هم بسیارغنی است، از سال 1993 تاکنون بیش از 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در این بخش انجام شده است. همچنین تخمین زده می شود که قزاقستان صاحب دومین منابع بزرگ اورانیوم، کروم، روی و سرب و سومین درمنگنز، چهارمین در مس وزغال سنگ است و از نظر طلا در بین 10 کشور اول دنیا قرار دارد. این کشور همچنین یازدهمین منابع بزرگ هم در نفت و هم در گاز طبیعی را در اختیار دارد.
    کشف و استخراج نفت در مناطق غربی در کنار دریای خزر، این کشور را جزو کشورهایی با درصد رشد اقتصادی بالا در میان جمهوری های اتحاد شوروی سابق قرار داده است.
    قزاقستان با دو میلیون و 717 هزار و 300 کیلومتر مربع و حدود 16 میلیون نفر جمعیت از شمال با روسیه، از شرق با چین، در جنوب شرقی با قرقیزستان، در جنوب با ازبکستان و در جنوب غربی با ترکمنستان همسایه است. سواحل شمال شرقی دریای خزر در خاک این کشور قرار دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط