فونیکسریمکسبهتام

یک تحلیلگر بازار سرمایه

خودرو از تعدیل منفی نجات یافت

عصر خودرو- طرح وام های خودرویی موجب می شود که شرکت ایران خودرو تعدیل منفی های شدیدی ندهد اما در مورد گروه سایپا؛ یعنی زامیاد، پارس خودرو و خود سایپا حتی این فروش با استفاده از وام ۲۵ میلیونی هم پاسخگوی زیان آن ها نیست.

خودرو از تعدیل منفی نجات یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از موج، حسن خضوعی، تحلیلگر بازار سرمایه،  درباره تاثیر وام های خودرویی و تاثیر بر فروش شرکت های خودوریی گفت: این تسهیلات در نظر گرفته شده برای شرکت های خودرویی قسمتی از زیان این شرکت ها را پوشش داده است.
    وی ادامه داد: به علت این که تعداد فروش این شرکت ها بالا می رود می توان گفت مقداری از زیان خود را می توانند جبران کنند.
    خضوعی افزود: با نگاه به صورت های این شرکت متوجه می شویم که در شش ماهه اول سال مقداری فروش را مشخص کرده اند و در شش ماهه دوم بیشتر از شش ماهه اول فروش را پیش بینی کرده اند و این طرح پیش بینی فروش این شرکت ها را عملی کرد.
    وی تصریح کرد: با توجه به این که شرکت های خودرویی در شش ماهه اول سال بسیار بد عمل کرده اند، این موضوع به ایران خودرو بقیه شرکت های این صنعت کمک کرد تا از تعدیل منفی نجات یابند.
    وی گفت: اگر این اتفاق نمی افتاد باید شاهد تعدیل منفی های شدیدی می بودیم.
    این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در زمان انتشار صورت های شش ماهه شرکت خبری از ایجاد این طرح نبود و شرکت های خودرویی پیش بینی صورت های خود را در نبود این طرح منتشر کردند.
    وی شایان ذکر کرد: طرح وام های خودرویی موجب می شود که شرکت ایران خودرو تعدیل منفی های شدیدی ندهد اما در مورد گروه سایپا؛ یعنی زامیاد، پارس خودرو و خود سایپا حتی این فروش با استفاده از وام 25 میلیونی هم پاسخگوی زیان آنها نیست و همچنان در خطر تعدیل منفی هستند.
    خضوعی خاطرنشان کرد: پیش بینی ایران خودرو در صورت های شش ماهه خود این است که در طی سال 510 هزار خودرو را به فروش برساند که در شش ماهه اول210 هزار خودرو را فروخته است که با احتساب این مورد حدود 280 هزار خودروی دیگر باید در شش ماهه دوم بفروشد.
    وی گفت: اگر به همان روال شش ماهه اول سال و بدون تسهیلات خودوریی پیش می رفت مسلما تعدیل منفی را باید در صورت های خود می دید اما با این اتفاق مقداری از تعدیل منفی خود را پوشش داد، پس می توان گفت مقداری پیش بینی این شرکت برای شش ماهه دوم اجرایی شده است.
    این تحلیلگر بازار سرمایه با توجه به اینکه خودروهای فروخته شده موجودی کالای این شرکت بوده و با فروش این خودروها به صورت قسطی تنها حساب های دریافتنی خود را افزایش داده و وجه نقدی وارد شرکت نشده است، ادامه داد: این تاثیر در صورت سود و زیان شرکت دیده می شود اما عملا وجه نقدی به شرکت وارد نمی شود و در واقع به این سود، در اصطلاح عامیانه سود کاغذی گفته می شود و از نظر نقدینگی با مشکل مواجه خواهد شد.
    وی تصریح کرد: ریسک نکول حساب های دریافتنی برای ایران خودرو به قوت خود باقی است.
    وی با توجه به صورت های مالی گروه سایپا گفت: این شرکت تعداد فروش پیش بینی شده خود را به تعداد 362 هزار خودرو اعلام کرده است که در نیمه اول سال تنها 126 هزار از آنها را فروخته است و در طی وام های خودوریی تنها 60 هزار خودرو را به فروش رسانده است که با این اطلاعات می توان نتیجه گرفت که گروه سایپا با وجود این وام باز هم تعدیل منفی را دارد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط