فونیکسریمکسبهتام

پلاتفرم های جدید ایران خودرو در راهند

عصر خودرو- در یک تعریف بسیار ساده، آن چه در ظاهر خودرو دیده نمی‌شود، مثل موتور، گیربکس، شاسی، سیستم تعلیق و.... پلاتفرم نام دارد.

پلاتفرم های جدید ایران خودرو در راهند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبریعصرخودرو» به نقل از اعتماد ، پلاتفرم، مجموعه‌ای متشکل از بخش‌های فنی مختلفی در خودرو است که یکی از کلید‌های طلایی ورود خودروسازان به عرصه جهانی صنعت خودرو به شمار می‌رود. طراحی پلاتفرم فرآیندی پیچیده است که برند‌های معتبر جهانی سالانه میلیون‌ها دلار برای گسترش و نوسازی آن هزینه می‌کنند. در ایران نیز سال‌هاست که از پلاتفرم‌های مختلف به عنوان شاکله اصلی بسیاری از محصولات استفاده می‌شود، اما حالا خودروسازان داخلی به خصوص ایران خودرو در پی طراحی و ساخت پلاتفرمی جدید هستند تا با اتکا به آن بتوانند محصولاتی به روز در کلاس جهانی را روانه بازارهای داخلی و خارجی کنند. به طور کلی در یک تعریف بسیار ساده، آن چه در ظاهر خودرو دیده نمی‌شود، مثل موتور، گیربکس، شاسی، سیستم تعلیق و... پلاتفرم نام دارد. اما خود پلاتفرم به اندازه تعریف ما مقوله ساده‌ای نیست.
    در واقع امروز پاشنه آشیل صنعت خودرو در دنیا همین پلاتفرم است، زیرا شالوده اصلی یک خودرو از پلاتفرم آن نشات می‌گیرد.

    اما به‌طور دقیق‌تر باید بگوییم نمی‌توان این مقوله را به صورت کلی بررسی کرد؛ به طور مثال ما در صنعت خودروی کشور در بخش پیشرانه هنوز با تکنولوژی روز دنیا فاصله داریم. بسیاری از پیشرانه‌های ما طراحی به روزی ندارند که با توجه به شرایط خاص خودروسازی کشور و تحریم‌ها به خصوص در سال‌های اخیر، متخصصان داخلی سعی در به روز کردن آنها دارند.
    خودروسازان ایرانی در آستانه به دست آوردن تکنولوژی و دانش روز از طرف شرکای خارجی بودند که در شرایط تحریم قرار گرفتند. ناگزیر مهندسی معکوس تنها چاره راه بود. بسیاری از قطعات در ایران تا مرحله طراحی جلو رفت اما ساخت قطعات طراحی شده خودش نیاز به تکنولوژی صنعتی‌سازی داشت که از جمله مشکلات دیگر خودروسازان در سال‌های اخیر است. این در حالی است که خودروسازان اروپایی و ژاپنی پلاتفرم‌های سال‌های گذشته خود را در اختیار چین قرار می‌دهند و آنها با اتکا به این پلاتفرم‌ها جلو می‌روند.

    هر چند خودروسازان داخلی مثل ایران‌خودرو هم بیکار ننشسته‌اند.
    در این راستا کیوان وزیری مدیر طراحی و توسعه پلاتفرم ایران خودرو می‌گوید: معرفی یک پلاتفرم جدید، دارای ساختار پیچیده مهندسی در طراحی و ساخت است و با توجه به هدف گذاری در سگمنت، حدود ٣۰ تا ٤٨ ماه نیاز به زمان دارد. از طرفی هزینه دستیابی به پلاتفرم جدید تقریبا بین ٥۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان است. در حال حاضر در دو فاز این فرایند در حال اجراست.
    او می‌افزاید: در واقع ایران‌خودرو در آینده به سمت تولید پیشرانه‌های توربوشارژ خواهد رفت. در بخش گیربکس نیز رویکرد ما به سمت گیربکس‌هایی با تکنولوژی وCVT وDCT است. در حال حاضر با خودروسازان معتبر اروپایی و کره‌ای در این دو حوزه در حال مذاکره هستیم و پیشرفت خوبی در مذاکرات داشته‌ایم. ما به مشتریان قول می‌دهیم که در صورت رفع موانع اقتصادی و صنعتی، عقب‌ماندگی‌های چند سال گذشته را جبران کنیم.
    وزیری اظهار می‌دارد: ‌رویکرد ایران خودرو در مذاکرات با شرکای خارجی خرید و همکاری بر اساس پلاتفرم است، زیرا آن وقت می‌توان خودروهای مختلفی با استفاده از تکنولوژی روز و کیفیت مناسب در سگمنت‌های مختلف به بازار عرضه کرد، اما این مهم وقتی اتفاق می‌افتد که ایران خودرو مالک پلاتفرم باشد.

    به همین دلیل در عقد قراردادهای جدید حساسیت‌های زیادی وجود دارد.
    مدیرطراحی و توسعه پلاتفرم ایران خودرو می‌گوید: در صورت توافق ایران خودرو با خودروسازانی غیر از فرانسوی‌ها، طراحی دوباره خطوط تولید و فرایندهای صنعتی منطبق با محصولات غیر فرانسوی و کالیبره شدن این محصولات با خطوط تولید هزینه‌هایی دارد و باید در فرایند مذاکرات با طرف قرارداد، مسائل فنی و صنعتی سازی و مواردی از این دست را به شور بگذاریم تا در حداقل زمان به حداکثر بهره‌برداری برسیم.

    این مقام مسوول در مورد محصولات آینده ایران‌خودرو نیز خاطرنشان می‌سازد: با توجه به شرایط فنی و غیرفنی اگر همه شرایط آماده باشد، در طول ٥/٢ تا سه سال آینده محصولاتی با تکنولوژی روز دنیا از سوی ایران خودرو روانه بازار خواهد شد. تفکر ما خریداری مولتی پلاتفرم است که اجازه می‌دهد در هر ١٨ ماه یک محصول جدید روانه بازار کنیم.
    وی بر این باور است، در نقشه راه ایران خودرو رسیدن به تکنولوژی ساخت پلاتفرم در بازه زمانی پنج ساله ترسیم شده است. با این شرایط می‌توانیم بگوییم که بعد از ١۰ سال ایران خودرو می‌تواند دانش طراحی پلاتفرمش را با معتبر‌ترین خودروسازان جهان مقایسه کند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو